12 314 läst ·
40 svar
12k läst
40 svar
Veranda med valmat tak. Dimensionering, vinklar bärlinor osv
Tack så mycket.
Jag ska försöka vara lite bättre än vanligt på att ta bilder under byggets gång och försöka ge tillbaka lite till forumet som alltid har varit till stor nytta.
Nu går jag i funderingarna på att byta ut råsponten mot pärlspont för att få en snyggare yta på undersidan.
Någon som har gjort liknande lösningar? Finns det några fallgropar här eller är det bara att tuta och köra?
Jag ska försöka vara lite bättre än vanligt på att ta bilder under byggets gång och försöka ge tillbaka lite till forumet som alltid har varit till stor nytta.
Nu går jag i funderingarna på att byta ut råsponten mot pärlspont för att få en snyggare yta på undersidan.
Någon som har gjort liknande lösningar? Finns det några fallgropar här eller är det bara att tuta och köra?
Med tanke på tjockleken på ”traditionell” pärlspont så får du tänka på att ta kortare skruv till bandtäckningen framöver samt att täta till klammerna för hållbarhetens skull. Detta för att undvika synliga skruv på den annars snygga undersidan. Samt att förstärkningar utföres på undersidan ifall hängrännskrok ska monteras på urfräst träunderlag från ovansida.
Tack för tips. Lätt att göra en tavla och dra för långa skruv igenom.
Slätspont ser faktiskt riktigt trevligt ut och fick fruns välsignelse så det lutar åt det hållet.
Utbudet av slätspont verkar lite begränsat men beijer verkar ha 27mm slätspont, dock utan spont i kortändan. Tror ni att man klarar en "friskarv" på slätsponten eller måste den i sådant fall skarvas över takstolarna? Den blir ju knappast utsatt för några laster. Alternativet är att köpa ett par frässtål och komplettera med spont själv, eller en lamellfräsning. Rent spontant skulle jag själv tro att en 27mm bräda som skarvas mellan takstolarna skulle klara sig bra förutsatt att man håller god marginal från att göra generalskarvar.
Slätspont ser faktiskt riktigt trevligt ut och fick fruns välsignelse så det lutar åt det hållet.
Utbudet av slätspont verkar lite begränsat men beijer verkar ha 27mm slätspont, dock utan spont i kortändan. Tror ni att man klarar en "friskarv" på slätsponten eller måste den i sådant fall skarvas över takstolarna? Den blir ju knappast utsatt för några laster. Alternativet är att köpa ett par frässtål och komplettera med spont själv, eller en lamellfräsning. Rent spontant skulle jag själv tro att en 27mm bräda som skarvas mellan takstolarna skulle klara sig bra förutsatt att man håller god marginal från att göra generalskarvar.
Hej. Lite off topic men vad har ni för färg på fasaden?K knegolf skrev:Då var bygglovet godkänt och bygget har börjat.
Började med att bygga själva stommen till trädäcket med en flytande konstruktion.
Vad som inte syns på bilderna är att jag plockat bort plattorna vid ytterhörnorna för att sedan gräva en grop om ca 30cm djup i bärlagret under hörnorna. Här har jag med våld och stor övertygelse drivit ned 4st 12mm armeringsjärn i ca 45 graders lutning i botten på hålet för att agera likt trädrötter. I hålet har jag sedan gjutit med betong upp mot en balksko som jag fixerat i den redan avvägda ramen. Tanken här är att förankra mot vindlast.
Jag har varit ganska dålig på att ta bilder under byggtiden men här är ett par från idag.
Stolparna är på plats. Samtligt ändträ är målat innan montage med tjäralin linoljefärg.
Det har blivit en hel del prefabricering under regniga dagar. Har fräst och förborrat 118st s
"Stolpar" som ska sitta som utsmyckning i bärlinan. Dessa är 245mm långa och gjorda av 43x43mm dimensionshyvlat virke.
Fick bygga eb fräsjigg för att kunna madsproducera dessa. Köpte även en borrmall från amazon för att få alla hål raka i ändarna.
Stolparna monteras med 8mm träplugg och trälim mellan övre och nedre bärlina så toleranserna på hålbilden är ganska tighta.
På den ena bilden syns provuppställning av stolpar innan borrning för att få ett lagom inbördes mått.
Mer bilder och uppdateringar kommer efterhand.
Måste slå ytterligare ett slag för onshape, världens bästa verktyg för att rita i 3D. Galet generös gratisversion som kan generera riktitt bra bygglovshandlingar på bara ett par minuter, för att inte tala om alla finesser med att kunna ta mått direkt i mobilen erterhand som man bygger.
Mvh
Christian
Hej christian.
Det är tjärvitriol från auson.
Vi har målat två gånger med ett års mellanrum. Panelen var grundoljad vid leverans villet gjorde att den inte sög åt sig så mycket vid första strykningen så resultet blev något ojämnt. Andra året sög det åt sig ordentligt.
Färgen skiftar ganska mycket beroende på ljusförhållanden så här är en bild på andra sidan i direkt solljus.
Vi har målat två gånger med ett års mellanrum. Panelen var grundoljad vid leverans villet gjorde att den inte sög åt sig så mycket vid första strykningen så resultet blev något ojämnt. Andra året sög det åt sig ordentligt.
Färgen skiftar ganska mycket beroende på ljusförhållanden så här är en bild på andra sidan i direkt solljus.
Ok. Tack så mycket för ditt svar.K knegolf skrev:Hej christian.
Lite framsteg.
Utsmyckningen i bärlinan är klar och monterad. Jag valde att måla alla stolpar två gånger innan montering eftersom det blir väldigt pilligt att komma åt annars. Jag målade även undersidan på bärlinan samt översidan på samtliga 95x95 reglar för att säkerställa bra täckning.
Färgen jag använt är tjäralin, en blandning av trätjära och linolja så den behöver lite mer tid på sig att torka vilket även det bidragit till att jag försöker måla så mycket som möjligt innan montering.
I veckan kommer en leverans från gaveldekor med stolpar, över och underliggare som även dessa ska strykas två gånger innan montage. Efter det blir det takstolar och slutstrykning av allt ihop för att måla in skarvarna mellan alla delar. Sen följer slätspont och taktäckning.
Utsmyckningen i bärlinan är klar och monterad. Jag valde att måla alla stolpar två gånger innan montering eftersom det blir väldigt pilligt att komma åt annars. Jag målade även undersidan på bärlinan samt översidan på samtliga 95x95 reglar för att säkerställa bra täckning.
Färgen jag använt är tjäralin, en blandning av trätjära och linolja så den behöver lite mer tid på sig att torka vilket även det bidragit till att jag försöker måla så mycket som möjligt innan montering.
I veckan kommer en leverans från gaveldekor med stolpar, över och underliggare som även dessa ska strykas två gånger innan montage. Efter det blir det takstolar och slutstrykning av allt ihop för att måla in skarvarna mellan alla delar. Sen följer slätspont och taktäckning.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Små framsteg. Många sena kvällar med målning men nu är i alla fall räckena monterade. Jag har på grunt av vår skånska monsunsäsong inte kunnat måla mer av konstruktionen men nu börjar semestern med lite fler möjligheter att träffa in dagar med bättre väder.
Förmiddagens arbete. Takstolarna prefabricerades helt efter modellen från onshape. Min far kom över för att hjälpa till med att lyfta dem på plats och de passade perfekt. Nu har jag med stor sannolikhet förbrukat all tur för detta året.
Frun som syns med på första bilden är egentligen mer nöjd med resultatet än vad som framgår på bild (skulle egentligen inte vara med)
Frun som syns med på första bilden är egentligen mer nöjd med resultatet än vad som framgår på bild (skulle egentligen inte vara med)
Tackar.
Blev faktiskt till och ned nöjd själv.
Nu är alla takstolar på plats. De två främre som möter upp de snedställda takstolarna var inte helt lätta att såga till. De är skurna i 67.5 grader åt ena hållet och 7 grader åt det andra så här fick det bli handarbete med en halvsliten fogsvans eftersom min kap och gersåg inte klarade snittet. Lite slipning på snittytan efteråt gav ett bra resultat.
Får ta lite fler bilder imorgon. Himeln öppnade sig kort efter att jag fått de sista takstolarna på plats så det blev brottom att plocka undan sågar och övriga verktyg.
Blev faktiskt till och ned nöjd själv.
Nu är alla takstolar på plats. De två främre som möter upp de snedställda takstolarna var inte helt lätta att såga till. De är skurna i 67.5 grader åt ena hållet och 7 grader åt det andra så här fick det bli handarbete med en halvsliten fogsvans eftersom min kap och gersåg inte klarade snittet. Lite slipning på snittytan efteråt gav ett bra resultat.
Får ta lite fler bilder imorgon. Himeln öppnade sig kort efter att jag fått de sista takstolarna på plats så det blev brottom att plocka undan sågar och övriga verktyg.