Hej, en nybörjarfråga... jag vill att en larmdetektor tänder vissa lampor men bara mellan t ex kl 04-09 dagligen, inte övriga tider. Är det någon som vet bästa lösningen, är det PLEG? I så fall tacksam för en enkel guide. Hittade inget sätt att göra detta i Vera.

Utveckla lite gärna: Vad menar du med att en larmdetektor skall tända mellan 04 och 09? Att när larmdetektorn är aktiv och triggad, så skall lampan enbart lysa på morgonen eller?

Ja, egentligen handlar det om att min "schedule" bara ska vara aktiv mellan kl 04-09 dagligen, dvs om min PIR triggas av rörelse mellan kl 04-09 ska lampor tändas, övrig tid ska inget hända.

Aha - du menar att mellan 04 och 09 så skall din PIR vara aktiv, och om det sker rörelse så skall lampor tändas - men när skall de släckas?

Stämmer bra det. Släckningen hade jag tänkt ordna med en annan scene eftersom enheterna det gäller ingår i en grupp som släcks vid visst klockslag.

Tillägg: kontakten mellan larm och vera är inga konstigheter, jag är bara ute efter att vera ska strunta i PIR om den triggas på andra tider än kl 04-09.

Redigerat:
Två sätt:

1) PLEG - helt klart lättast, kolla mitt Hall exempel högre upp någonstans i denna tråd - jag har liknande där.
2) Skriv lite LUA kod i en scen som bara tillåter mellan klockslagen, men jag minns inte hur man skrev (googla efter script, det är ett väldigt enkelt script på kanske 5 rader)

• Gilla
p_k
  • Laddar…
Tack! Hoppas du inte förtränger allt du vet om vera nu när du blivit HC2-ägare :)

Jag garanterar ingenting ;)

Men jag ser att jag skrev en referens ovan till mitt Hall exempel, och då syftade jag på den mega stora tråden såklart....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.