Hur tusan ska det här sitta, ser för jäkligt ut nu och trycker upp nedersta raden 5 cm typ... Vill inte montera den högre upp heller då den fungerar som sista bärläkt oxå...

• Byggnadsdetalj där en takbärläkt felaktigt trycker upp nedersta raden av takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med tegelpannor felaktigt monterat snöfång på bärlist, orsakar höjning av nedre raden.
    Skapa konto
  • Diagram över hur en ventilerad fågellist ska monteras på ett tak med instruktioner och tecknade exempel.
    Skapa konto
T
Du kan även vända så stråna går inåt, då kommer pannan lite lägre ner på framkanten.
Den är bara där för att just skydda så inte fåglar kommer in och bygger bo.

Inte svar på din fråga men är nyfiken på hur du fäste fågelbanden i råsponten?

Vi har kil, så våra band hålls på plats av pannan mot takfotsplåten/pappen.

T
Stora problemet här är vem som kom på att bygga med kil? då fotplåten bakkant hamnar i våg mot ändsponten , där man då förlitar sig på att klisterremsan ska täta.
Vad jag ser så är taket felbyggt , just för att någon byggde en kil på ett låglutande tak.

• Gilla
SuperPer
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Stora problemet här är vem som kom på att bygga med kil? då fotplåten bakkant hamnar i våg mot ändsponten , där man då förlitar sig på att klisterremsan ska täta.
Vad jag ser så är taket felbyggt , just för att någon byggde en kil på ett låglutande tak.
Ja, det är inte så smart med kil och låg taklutning, vi har 45gr hos oss :)

Hoppar in med en fråga..
Kan jag eftermontera fågelband ? Har lagt om taket i somras med benders candor. Men missade fågelband

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.