Hej,
Jag ska lägga laminatgolv i en (torr) källare med fuktisoleringsmatta i botten.
Min plan är att vilka upp mattan en bit längs väggarna, lägga golvet och sedan skära uppviket i höjd med laminatgolvet. Jag hoppas jag tänker rätt så långt, men rätta mig gärna. Min fråga gäller ventilerade socklar. Typ denna:
Hur ska jag montera denna i förhållande till uppviket? Listen ser lika djup ut på både ovan- och underdel. Det känns inte rätt att montera den så att underdelen på listen täcker luftspalten.
Om man ser i Platons monteringsanvisning ser det ut som underdelen på deras (Isola) sockel monteras mot golvet medan ovandelen ligger mot väggen.
Tacksam för alla tips!
Min plan är att vilka upp mattan en bit längs väggarna, lägga golvet och sedan skära uppviket i höjd med laminatgolvet. Jag hoppas jag tänker rätt så långt, men rätta mig gärna. Min fråga gäller ventilerade socklar. Typ denna:
Hur ska jag montera denna i förhållande till uppviket? Listen ser lika djup ut på både ovan- och underdel. Det känns inte rätt att montera den så att underdelen på listen täcker luftspalten.
Om man ser i Platons monteringsanvisning ser det ut som underdelen på deras (Isola) sockel monteras mot golvet medan ovandelen ligger mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för alla tips!
Jag har precis samma fundering då vi precis ska sätta nya lister i källaren. Det vore tacksamt om någon på forumet kunde informera hur man gör med uppviket. Nu har jag inte valt platon, utan en enklare Provent foam med mikropumpfunktion som är uppvikt längs väggarna.M mathlube skrev:Hej,
[bild]
[bild]
Tacksam för alla tips!
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag har tidigare använt vanligt socklar med mellanlägg av masonit så man får en luftspalt. Inte det snyggaste alternativet men jag återanvände befintliga socklar. Gäller att fundera så att man får en luftspalt hela vägen ner mot plattan.
Jag funderar på om man inte kan strunta i platon-uppviken om man ändå har ventilerade golvsocklar? Blir det inte lite kaka på kaka annars? Jag har dessutom lämnat en ”luftspringa” på ca 2 cm så att gipsväggarna inte sitter kloss an mot golvet sen.
Jag resonerade på samma sätt. Struntade i uppvik och lämnade mattan (Platon) 1cm från väggen, golvet likaså, och sen socklar på med distanser (några mm) bakom.M M H skrev:
Har bara varit så i ett år nu, så svårt att säga om det var ett klokt beslut. Men än så länge inga konstigheter. Dock väldigt torr källare, samt betongväggar på alla sidor utom en halvsida med gips. Jag gissar att det är, bland annat, gips man vill skydda från fuktig luft med uppviken 🤷♂️
Ok. Jag passade på att byta ut träsyllen och träreglarna mot stål så tror inte fukten kommer kunna nå gipsen ändå. Plattan är dessutom helt torr. Men men… Kanske ska ringa Isola och höra deras tankar men gissar att de kanske kommer vilja sälja både uppvik och deras ventilerade golvsocklar.M mathlube skrev:Jag resonerade på samma sätt. Struntade i uppvik och lämnade mattan (Platon) 1cm från väggen, golvet likaså, och sen socklar på med distanser (några mm) bakom.
Har bara varit så i ett år nu, så svårt att säga om det var ett klokt beslut. Men än så länge inga konstigheter. Dock väldigt torr källare, samt betongväggar på alla sidor utom en halvsida med gips. Jag gissar att det är, bland annat, gips man vill skydda från fuktig luft med uppviken 🤷♂️
Klicka här för att svara