H
SBH skrev:
Läste du verkligen nu?
"mögelstopper funkar i dåligt fungerande tak där isolering och tätning funkar dåligt"

mögelstopper funkar bäst i tak där de är mindre isolering, så du har fel

S
H hul skrev:
mögelstopper funkar bäst i tak där de är mindre isolering, så du har fel
Hänvisar dig inlägg nr#30

Varför fungerar de inte i väl isolerade tak då?

H
B bossespecial skrev:
Varför fungerar de inte i väl isolerade tak då?
de fungerar i välisolerade tak med
men vid välisolerade tak blir ju värmetillförsen till konstruktionen mindre och därmed kallare konstruktion och fuktig luft som kommer in i konstruktionen utifrån kan kondensera om den inte ventileras bort.
Och här kan de ju diskuteras om de då behövs mer ventilation än vad mögelstopper bidrar med?

S
H hul skrev:
de fungerar i välisolerade tak med
men vid välisolerade tak blir ju värmetillförsen till konstruktionen mindre och därmed kallare konstruktion och fuktig luft som kommer in i konstruktionen utifrån kan kondensera om den inte ventileras bort.
Och här kan de ju diskuteras om de då behövs mer ventilation än vad mögelstopper bidrar med?
Finns inget att diskutera. Man skippar mögelstopper totalt.

H
SBH skrev:
Finns inget att diskutera. Man skippar mögelstopper totalt.
Så länge man inte kan komma med något argument mot så ska man nog vara tyst

S
H hul skrev:
Så länge man inte kan komma med något argument mot så ska man nog vara tyst
Mera så länge man inte håller med dig kan vara tyst.:lying:

H
SBH skrev:
Mera så länge man inte håller med dig kan vara tyst.:lying:
Får gärna uttala dig men när du bara säger att något är kasst så bidrar de inte med något.
Va konkret. Var är kasst, varför, vad ska man göra istället

Men som vanligt när du skriver så har du ingen aning utan bara skriver att de är fel

S
Se inlägg nr #30 och #37

S
Snowsoul
Du skriver råspont, takpapp, trp20.
Inget om läkt. Inte heller "takstolar" virket heller. Så är nyfiken på dimensioner där.

SBH skrev:
Snowsoul
Du skriver råspont, takpapp, trp20.
Inget om läkt. Inte heller "takstolar" virket heller. Så är nyfiken på dimensioner där.
Limträbalken är 90x315 längd 5.40. Med 2 ytterstolpar 90x90 och en mittenstolpe 115x115. Takåsarna är 45x145 som jag tänkte jacka ur så att dom ligger med 5cm över limträbalken 60cc, läkt ska jag oxå ha, glömde skriva det bara. Isolering kommer ske nästa sommar och då tänkte jag bygga på takåsen underifrån så att jag får plats med mer isolering. Det var tanken iaf .

Menar du att du ska jacka ur 95mm och bara ha 50mm somupplag på balken? Inga balkoskor eller liknande upplag i sidan av limträbalken? Om inte så låter detta helt fel.

B bossespecial skrev:
Menar du att du ska jacka ur 95mm och bara ha 50mm somupplag på balken? Inga balkoskor eller liknande upplag i sidan av limträbalken? Om inte så låter detta helt fel.
Stöd kommer finnas för takåsarna, det var mer en fråga jag hade om ventilation av tak, men nu har jag läst hela natten om takventilation, och imorse åkte jag och köpte mögelstopper, så tack Hul och ni andra.

• Gilla
hul
  • Laddar…
S
S snowsoul skrev:
Stöd kommer finnas för takåsarna, det var mer en fråga jag hade om ventilation av tak, men nu har jag läst hela natten om takventilation, och imorse åkte jag och köpte mögelstopper, så tack Hul och ni andra.
får hoppas det går bra och du inte får fukt problem

H
S snowsoul skrev:
Okej bra, bara för att de är intressant.
Kom du fram till något intressant gällande ventilation och mögelstopper osv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.