Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Varför fungerar de inte i väl isolerade tak då?
de fungerar i välisolerade tak medB bossespecial skrev:
men vid välisolerade tak blir ju värmetillförsen till konstruktionen mindre och därmed kallare konstruktion och fuktig luft som kommer in i konstruktionen utifrån kan kondensera om den inte ventileras bort.
Och här kan de ju diskuteras om de då behövs mer ventilation än vad mögelstopper bidrar med?
Finns inget att diskutera. Man skippar mögelstopper totalt.H hul skrev:de fungerar i välisolerade tak med
men vid välisolerade tak blir ju värmetillförsen till konstruktionen mindre och därmed kallare konstruktion och fuktig luft som kommer in i konstruktionen utifrån kan kondensera om den inte ventileras bort.
Och här kan de ju diskuteras om de då behövs mer ventilation än vad mögelstopper bidrar med?
Limträbalken är 90x315 längd 5.40. Med 2 ytterstolpar 90x90 och en mittenstolpe 115x115. Takåsarna är 45x145 som jag tänkte jacka ur så att dom ligger med 5cm över limträbalken 60cc, läkt ska jag oxå ha, glömde skriva det bara. Isolering kommer ske nästa sommar och då tänkte jag bygga på takåsen underifrån så att jag får plats med mer isolering. Det var tanken iaf .SBH skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Menar du att du ska jacka ur 95mm och bara ha 50mm somupplag på balken? Inga balkoskor eller liknande upplag i sidan av limträbalken? Om inte så låter detta helt fel.
Stöd kommer finnas för takåsarna, det var mer en fråga jag hade om ventilation av tak, men nu har jag läst hela natten om takventilation, och imorse åkte jag och köpte mögelstopper, så tack Hul och ni andra.B bossespecial skrev:
Okej bra, bara för att de är intressant.S snowsoul skrev:
Kom du fram till något intressant gällande ventilation och mögelstopper osv?