Hej!
Bor i radhuslänga och sommartid samlas all värme från solen/taket på vinden.
Hur kan jag ventilera vinden utan att få in fukt eller mögel därav.
Det blir ju fruktansvärt varmt vilket leder till att övervåningen blir väldigt varm och det blir svårt att sova där i värmen.

Hur ser det ut vid takfoten? Hur pass bra ventilation är det där?

Mögelstopp/ventilationshuv för undertak som monteras på undertaktet under takpannorna är ett alternativ.

E Erik Fröberg skrev:
Hej!
Det blir ju fruktansvärt varmt vilket leder till att övervåningen blir väldigt varm och det blir svårt att sova där i värmen.
Förmodligen för klent isolerat i taket mot vinden. Enklaste är att isolera mer om det går. Annars luftvärmepump med A/C på sommarkvällarna.

Hur ser isoleringen på din vind? Går det att isolera mer? Isoleringen isolerar lika mot kyla som mot värmen. Att ventilera mera är ingen bra väg att gå, tycker jag som fått mögel vid takfoten på grund av för mycket ventilation.

E Erik Fröberg skrev:
Hej!
E Erik Fröberg skrev:
Hej!
Taket av papp brädfordring men ingen isolering. Isoleringen ligger över huskroppen.
Ventilationen bra vid takfot.
En huv på taket skulle vara bra men har inte klart för mig om det är ok med tanke på fukt som kan lägga sig på isoleringen.
Då drar jag ju in kall luft då den varma går ut genom kupan! Fuktfälla på insidan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.