2 338 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ventilera tvättstuga i hus med mekanisk frånluft
Vi har ett radhus från slutet av sjuttiotalet med mekanisk frånluft som styrs från köksfläkten. I tvättstugan (i källaren) var det förut hyfsat varmt, men sedan vi bytte fjärrvärmeväxlare är det förstås klart svårare att torka tvätt. Tvättstugan ventileras med en tilluftsventil i väggen ut och en ventil på innerväggen som går till den centrala frånluften. Vi har redan satt in en avfuktare, men jag skulle gärna få litet mer drag när man har mycket tvätt. Kan man sätta in en fläkt, och hur ska den i så fall sitta? Utåt i yttervägg? Inåt i yttervägg? Inåt mot frånluftssystemet?
Stänger du tilluftsventilen när ni kör med avfuktaren?
Vad har ni för temperatur i tvättstugan?
Ju lägre temperatur desto sämre orkar avfuktaren. Vår avfuktare behöver minst 18 grader för att torka tvätten på rimlig tid. Går det ner till 15-16 så ökar tiden drastiskt.
Vad har ni för temperatur i tvättstugan?
Ju lägre temperatur desto sämre orkar avfuktaren. Vår avfuktare behöver minst 18 grader för att torka tvätten på rimlig tid. Går det ner till 15-16 så ökar tiden drastiskt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, jag skulle inte ha extra tilluft vid tvätttorkning tillsammans med avfuktare. Då måste ju avfuktaren (ev) avfukta uteluft snarare än den fuktiga luften i tvättstugan. MEN som GoForIt säger, du måste ha viss värme för att det skall funka. Och med mer värme och frånluft så behöver du egentligen ingen avfuktare. Och du skall inte behöva extra tilluft om du har korrekt justerad frånluft. Du vill dessutom ta den från resten av huset så att du inte får för låga ventilationsflöden där. Din frånluft i tvättstugan är med i beräkningen för hela husets ventilation, så att kortsluta den leder till att du får för lite ventilation i resten av huset.
Så tipset är att sätta in ett element i tvättstugan. Köp ett begagnat på blocket (kostar tiondelar av vad ett nytt kostar) och sätt dit. Det är enkelt om ni inte har golvvärme, då blir det lite krångligare, men inte oöverstigligt.
När jag fick fjärrvärme så fick jag installera fem extra radiatorer i källaren innan klimatet blev drägligt. (Då var det iofs två som "fattades" redan innan.) Sedan så hade vi 20C i tvättstugan på vintern istf. 14C. Nu har vi iofs avfuktare ändå, den snabbar på förloppet, speciellt direkt man hängt upp exv. lakan osv. men sluttorkningen sköts av radiator+frånluft.
Så tipset är att sätta in ett element i tvättstugan. Köp ett begagnat på blocket (kostar tiondelar av vad ett nytt kostar) och sätt dit. Det är enkelt om ni inte har golvvärme, då blir det lite krångligare, men inte oöverstigligt.
När jag fick fjärrvärme så fick jag installera fem extra radiatorer i källaren innan klimatet blev drägligt. (Då var det iofs två som "fattades" redan innan.) Sedan så hade vi 20C i tvättstugan på vintern istf. 14C. Nu har vi iofs avfuktare ändå, den snabbar på förloppet, speciellt direkt man hängt upp exv. lakan osv. men sluttorkningen sköts av radiator+frånluft.
Klicka här för att svara