Hej,

Har nyss flyttat in i villa för första gången, superkul och projekt finns det i multum!

Framöver siktar jag på att installera FTX I hela huset (självdrag idag, 70-tals Älvsbyhus) men för stunden skulle jag verkligen vilja öka luftkvaliteten i förrådsdelen av huset.

Som ni ser på bilden finns det bara idag En tilluftsventil som är minimal i sovrum/förråd. Yttre förrådet med vindsluckan som står öppen nu får förstås lite drag, men vintertid kommer den luckan stängas. Det som kallas matkällare är ett litet förråd i samma plan, så inget under jord utan egentligen ett till förråd utan nåt luftflöde alls.

Min tanke är att göra ungefär som andra bilden (temporär plan) för att öka flödet genom alla förrådsutrymmen samtidigt. Kommer köpa passiva och ställbara ventiler eftersom jag som sagt på sikt vill lösa FTX och vill ha nåt jag kan göra själv till en rimlig peng.

Är jag helt ute och cyklar eller är jag något på spåren? Har bara googlat mig fram till placering av till & frånluftsventiler, så har nån något tips får ni gärna svara! Tack på förhand 🙂

• Planlösning med markerade placeringar för spaltventil, frånluftsventil, öppningsbart fönster, vindslucka och radiatorer i husets förrådsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av ett hus med markerade områden för tillufts- och frånluftsventiler samt rörgenomföring för att förbättra luftflödet i förrådsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.