Har en bastu i mitt hus som saknar ventilation. Antingen öppnas två små fönsterrutor eller så låta värmen sippra ut till badrummet som den angränsar till. Har aldrig använt bastun av den anledningen. Men vill börja men har inte vågat.

Ska byta tak snart. Bör jag passa på att sätta in en avluftningskorsten från bastun? Eller tänker jag fel?

Du får beskriva det lite mer för att någon ska kunna svara. Det låter som att det är inne i ett hus? Några springor som det drar i eller helt tätt?
Optimalt är tilluft lågt bakom aggregatet och frånluft högt på motsatt sida.
En springa under dörren ger också tilluft.

Det stämmer den är inomhus. Tilluft är som du skriver från springan från bastudörren. Ingen annan tilluft.

Tidigare ägare har öppnat de två små fönsterrutorna som finns efter bastubad. Jag tänker att när varmluft leds ut under kallare temperaturer bör det skapa kondens och påverkan negativt på den delen av taket som hänger över de två fönsterrutorna.

Ska som sagt lägga om taket av annan anledning och tänker att jag ska vara smart och passa på att lösa avluftningen samtidigt

Men kan det inte bli ganska dyrt att installera en till lite avluftningsskorsten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.