Min fru och jag bor på sjunde våningen i ett hus byggt 1959. Huset ligger nära en vältrafikerad led. På sommaren störst vi ganska mycket av vägljud. Brf har nu upphandlat ett erbjudande som erbjuder 1) byte av de gamla spaltventilerna mot ljuddämpande tilluftsventiler, 2) Isolerglas. Det förra är extremt välkommet eftersom det är genom ventilerna som allt externt ljud kommer (tillsammans med smuts och kallras). Att få dem igentäppta är guld. Att de nya också kommer att monteras vid fönstret -vilket fortfarande omöjliggör den mörkläggning av sovrummet som vi en gång trodde var möjlig, är väl något man får acceptera. Men isolerglasen är dyra och skulle vi acceptera totallösningen för alla fönster i lägenheten så kommer det svida rejält. Så min fråga är: hur mycket gör ljuddämpande fönsterventiler i jämförelse med en antik spaltventil vs isolerglas? Sedan kommer den ännu svårare frågan: om vi skulle välja isolerglas i sovrummet så kommer det "vita bruset" från trafiken att försvinna. Men vi har en helt odämpad frånluftskanal in till grannarna som är ganska jobbig idag - kommer inte den att upplevas som ännu värre? Huset är från 1959...

A arne12g skrev:
Det här handlar i grunden
Goddag Yxskaft 😉

Sorry, det hamnade i tråden nedanför där det skulle ligga

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.