10 382 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Ventilationsutlopp genom yttervägg
Jag har ett hus byggt 2004. 1½ plan med putsad fasad. Jag köpte huset med entreprenad och vi har varit väldigt nöjda med allt utom köksfläkt och ventilation. I detta har leverantören sparat och installerat en kombinerad husventilation och köksfläkt. Husets ventilation går genom köcksfläkten som driver det hela. Om man önskar köksfläkt så regleras denna med spjäll.
För att avhjälpa det hela vill jag blinda tillloppet av husventilation till köksfläkten och istället installera en kanalfläkt och dra ut luften genom ytterväggen. Vet någon om man enligt dagens byggnorm får ha husventilation utlopp genom ytterväggen? Köksfläken kommer fortsatt att gå upp på taket.
Tacksam för svar. Om det går så skall entrepenören få att göra....
/Martin
För att avhjälpa det hela vill jag blinda tillloppet av husventilation till köksfläkten och istället installera en kanalfläkt och dra ut luften genom ytterväggen. Vet någon om man enligt dagens byggnorm får ha husventilation utlopp genom ytterväggen? Köksfläken kommer fortsatt att gå upp på taket.
Tacksam för svar. Om det går så skall entrepenören få att göra....
/Martin
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ja ventilation från spis (imkanal) får gå ut genom yttervägg, men det kan du glömma om du inte bor ensligt på landet (säger sotaren) p.g.a. att det luktar mat os runt huset
Bläddra bak några sidor under ventilation så finns det tre snarliga frågor (eller använd sökfunktionen)
Henrik
Bläddra bak några sidor under ventilation så finns det tre snarliga frågor (eller använd sökfunktionen)
Henrik
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som jag tolkar frågan så gäller det inte köksventilaltionen utan husets "vanliga" frånluft.
Jag tror inte att det finns några speciella regler för var den får mynna. Däremot så kanske man skall fundera över risken för utfällningar av fukt och smuts på fasaden runt utsläppet.
Jag tror inte att det finns några speciella regler för var den får mynna. Däremot så kanske man skall fundera över risken för utfällningar av fukt och smuts på fasaden runt utsläppet.
Stort tack för hjälpen. Jag kan som videre information säga att entreprenören ringde mig idag och bekräftade att man fick gör som jag föreslår. Dock var han inte lika pigg på att betala kalaset
Vi får väl se vem som vinner.....
/Martin
/Martin
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Förstod inte riktigt vad ditt problem var. Det låter som en ganska vanlig lösning som du har.
Din ursprungsfråga gällde huruvida själva utblåset genom väggen är tillåtet. Om du nu bygger om, kommer du fortfarande att ha värmeåtervinning på frånluften både från kök och resten av huset?
För jag tror att det är därför man har lösningen med kombinerad köksventillation med resten av huset.
Din ursprungsfråga gällde huruvida själva utblåset genom väggen är tillåtet. Om du nu bygger om, kommer du fortfarande att ha värmeåtervinning på frånluften både från kök och resten av huset?
För jag tror att det är därför man har lösningen med kombinerad köksventillation med resten av huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden