Hej
Ska ge mig på, ännu, ett projekt i vår lilla bostad. Nämligen att göra något åt ventilationen.
Huset är ett litet radhus, platta på mark med uppreglade golv på entreplan, kallvind och från början oljeeldad panna.
Oljepannan (och oljetanken tack och lov) är sedan ett antal år borta och ersatta av luft/vatten-värmepump. Samtliga fönster är bytta till moderna med spaltventil och i badrummen sitter det Intellivent fläkt med konstant flöde, forcering vid förhöjd luftfuktighet samt minst en gång per dygn.
Dessa förbättringar har såklart fört med sig att självdraget blivit otroligt lidande. På övre plan går det knappt att känna något luftflöde genom spaltventilerna. Det är även väldigt ”tung” och instängd luft när vi stiger upp på morgonen.
Tanken nu är att gå från självdrag (nåja) till FTX.
Tänkte först köpa ritning eller ett färdigt kit från t ex Soliduct eller Luftbutiken men efter att ha suttit och planerat omdragning av imkanalen så blev det helt enkelt så att jag ritade upp allt och har kollat lite på rumsbehov och flöden. Inte helt hemma där riktigt än dock
Har läst mycket här på Byggahus och även lutat mig mot dessa 2 sidor
https://soliduct.se/luftflode
https://www.flaktgroup.com/se/losni...(q2): Beräknat på,systemtryck på cirka 100 Pa.
Så här ser min första plan för antal don och flöden ut
Tilluft Övre plan
Sovrum barn 1 - 5l /s
Sovrum barn 2 - 5 l/s
Sovrum vuxna - 8 l/s
Totalt 18 l/s
Frånluft Övre plan
Klädkammare - 4l/s
Badrum 6,6m2 - 16 l/s
Totalt 20 l/s
Tilluft Entreplan
TV-rum - 16 l/s
Vardagsrum - 16 l/s
Totalt 32 l/s
Frånluft Entreplan
Tvättstuga - 10 l/s
Kök - 12 l/s
Badrum - 15 l/s
Totalt - 37
Får alltså 57l/s frånluft och 50l/s tilluft. Kommer således kolla på aggregat som ger runt 100l/s typ Östberg Heru 100 S EC-v1 (bara ett exempel, ska kolla runt lite mer)
Här kommer också en första skiss på rördragningen. Har inte räknat alls på rördimensioner så där tar jag gärna emot tips
Inluft (kallar man det uteluft?) är inte bestämt var den ska hamna på taket än.
Har införskaffat en kombihuv där imkanal och luft ut från ftx kommer sitta. Pga hur övriga avluftningar sitter på radhuslängan vill jag ogärna ha in luft genom den huven. Alla takgenomföringar är på ”norr” sidan, även avluftning för avloppet.
Antagligen kommer vi vilja ha Inluft-ftx någonstans mitt på huset (i längsled) och antagligen på ”syd” sidan…vet att detta kanske inte är optimalt…tar gärna emot ideer där också
Ska ge mig på, ännu, ett projekt i vår lilla bostad. Nämligen att göra något åt ventilationen.
Huset är ett litet radhus, platta på mark med uppreglade golv på entreplan, kallvind och från början oljeeldad panna.
Oljepannan (och oljetanken tack och lov) är sedan ett antal år borta och ersatta av luft/vatten-värmepump. Samtliga fönster är bytta till moderna med spaltventil och i badrummen sitter det Intellivent fläkt med konstant flöde, forcering vid förhöjd luftfuktighet samt minst en gång per dygn.
Dessa förbättringar har såklart fört med sig att självdraget blivit otroligt lidande. På övre plan går det knappt att känna något luftflöde genom spaltventilerna. Det är även väldigt ”tung” och instängd luft när vi stiger upp på morgonen.
Tanken nu är att gå från självdrag (nåja) till FTX.
Tänkte först köpa ritning eller ett färdigt kit från t ex Soliduct eller Luftbutiken men efter att ha suttit och planerat omdragning av imkanalen så blev det helt enkelt så att jag ritade upp allt och har kollat lite på rumsbehov och flöden. Inte helt hemma där riktigt än dock
Har läst mycket här på Byggahus och även lutat mig mot dessa 2 sidor
https://soliduct.se/luftflode
https://www.flaktgroup.com/se/losni...(q2): Beräknat på,systemtryck på cirka 100 Pa.
Så här ser min första plan för antal don och flöden ut
Tilluft Övre plan
Sovrum barn 1 - 5l /s
Sovrum barn 2 - 5 l/s
Sovrum vuxna - 8 l/s
Totalt 18 l/s
Frånluft Övre plan
Klädkammare - 4l/s
Badrum 6,6m2 - 16 l/s
Totalt 20 l/s
Tilluft Entreplan
TV-rum - 16 l/s
Vardagsrum - 16 l/s
Totalt 32 l/s
Frånluft Entreplan
Tvättstuga - 10 l/s
Kök - 12 l/s
Badrum - 15 l/s
Totalt - 37
Får alltså 57l/s frånluft och 50l/s tilluft. Kommer således kolla på aggregat som ger runt 100l/s typ Östberg Heru 100 S EC-v1 (bara ett exempel, ska kolla runt lite mer)
Här kommer också en första skiss på rördragningen. Har inte räknat alls på rördimensioner så där tar jag gärna emot tips
Inluft (kallar man det uteluft?) är inte bestämt var den ska hamna på taket än.
Har införskaffat en kombihuv där imkanal och luft ut från ftx kommer sitta. Pga hur övriga avluftningar sitter på radhuslängan vill jag ogärna ha in luft genom den huven. Alla takgenomföringar är på ”norr” sidan, även avluftning för avloppet.
Antagligen kommer vi vilja ha Inluft-ftx någonstans mitt på huset (i längsled) och antagligen på ”syd” sidan…vet att detta kanske inte är optimalt…tar gärna emot ideer där också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 719 kr inkl moms
Läs mer
Lågt intresse men fortsätter ändå.
Satte mig på min lunchrast och räknade lite på flöden och lufthastigheter och slängde ihop en grovskiss på vilka bimensioner av rör som passar.
Har tyvärr inte tillgång till någon dator på jobbet så fick bli handritat
Satte mig på min lunchrast och räknade lite på flöden och lufthastigheter och slängde ihop en grovskiss på vilka bimensioner av rör som passar.
Har tyvärr inte tillgång till någon dator på jobbet så fick bli handritat
Logga in
Skapa konto
Har inte så mycket mer att säga än att det ser vettigt ut. Tänk på att sätta ljuddämpare till alla rum. Jag googlade på det där med luftintag och utblås från FTX. Såg nån rekommendation om 3m isär. Men att kastlängden på frånluften är så pass att med kombidon blir det minimal blandning av luften. Så någonstans passande på fasade i skuggigt läge åt typ norr borde ju funka bättre än söderut.
Ja ljuddämpare ska det bli också. Tar det när jag kommit lite längre i planeringen.A Anderscurl skrev:Har inte så mycket mer att säga än att det ser vettigt ut. Tänk på att sätta ljuddämpare till alla rum. Jag googlade på det där med luftintag och utblås från FTX. Såg nån rekommendation om 3m isär. Men att kastlängden på frånluften är så pass att med kombidon blir det minimal blandning av luften. Så någonstans passande på fasade i skuggigt läge åt typ norr borde ju funka bättre än söderut.
Har tyvärr inte någon direkt fasad att tala om i NV-läge eftersom det bara är ett våningsplan där.
Ritade upp huset sett från gaveln och uppifrån lite snabbt (ni får ursäkta skillnaden i kvalitet men arkitekten i huset är inte hemma just nu)
Det grå är alltså grannarnas hus
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja, då blir det hela lite svårare att få till någon annan stans än så som du beskriver. Nord väst läget ökar väl chansen till lite mindre soluppvärmd luft in. Samtidigt är det mindre lyckat att dra med sig dofter in från avluftning i närheten.
Fortsätter med lite sidoprojekt inför framtida FTX.
Eftersom det enda som murstocken användes till var skorsten för oljepannan och imkanalen från köket så valde vi helt enkelt att plocka ner den.
Dels för att den var kall och i rätt dåligt skick men också för att tjäna nästan en kvadratmeter yta i vår klädkammare
Jag började med att plocka bort all plåt för att inspektera och möttes av detta
Inte så bra skick. Men desto lättare att plocka ner då allt satt rätt löst
Fick dock börja med att såga isär gjutningen på toppen i bitar som gick att hantera
3 kanaler.
Den rektangulära och den i nedre vänstra hörnet var väntade. Det är imkanal och skorstenen från oljepannan. (i spännbandet hänger ett rostfritt rör, antar att dom fått nerslag vid någon sotning och då dels klätt in skorstenen och även skickat i röret för att täta, det gick dock inte ända ner till pannrummet)
Den 3e var däremot inte väntad eftersom det inte fanns något mer som anslöt mot murstocken så vitt vi kunde se.
Visade sig sedan att den kanalen mynnade ut i klädkammaren.
Kan det varit en typ av frånluft?
Efter 2 dagar var jag nere genom yttertaket. Byggde en liten lucka och täckte med byggplast för att ha lite vädertätning vid eventuellt regn
När man väl var nere i klädkammaren blev det lite lättare att riva, men desto tyngre att bära ner all sten och murbruk.
Här syns också hur mycket plats som blir över. Kommer bygga ett ca 25cm brett schakt längst till höger för att dra imkanal, en 100mm tilluft och en 125mm frånluftskanal.
Resterande utrymme är perfekt för en 100cm bred ikeagarderob
Sen spenderades några timmar med att få helt skaltätt igen
En trevlig överraskning var att det fanns ett utrymme ovanför gjutningen som murstocken stod på som gör rördragningen betydligt lättare
Här är hålet sett från pannrummet.
Rörstumpen från gamla oljepannan ska bort och tanken är att pannan ska flyttas in i det hörnet till slut.
I högra hörnet syns en del av etetnitröret som kommer från köksfläkten.
Totalt blev det ca 650 sten á 4,5kg
Av dessa var kanske 200 rödtegel och av dom 200 så gick det att rädda 135st som ska få bli en liten stenläggning på vår baksida
Resten var eldfast och står nu i en "liten" prydlig hög och väntar på bättre tider. Sälja kanske?
Nu blir nästa etapp att dra alla rör till imkanalen och montera takhuv.
Samtidigt passar jag på att dra tilluft till TV-rummet och frånluft till tvättstuga och kök/matrum medan det är lättåtkomligt.
Tilluften till TV-rummet kommer komma ut precis där plasten i pannrummet slutar, gå ovanför dörröppningen till tvättstugan och sedan längs med ena väggen i tvättstugan.
Behöver jag isolera den biten som går ute i rummet genom tvättstuga och pannrum?
Eftersom det enda som murstocken användes till var skorsten för oljepannan och imkanalen från köket så valde vi helt enkelt att plocka ner den.
Dels för att den var kall och i rätt dåligt skick men också för att tjäna nästan en kvadratmeter yta i vår klädkammare
Jag började med att plocka bort all plåt för att inspektera och möttes av detta
Logga in
Skapa konto
Inte så bra skick. Men desto lättare att plocka ner då allt satt rätt löst
Fick dock börja med att såga isär gjutningen på toppen i bitar som gick att hantera
Logga in
Skapa konto
3 kanaler.
Den rektangulära och den i nedre vänstra hörnet var väntade. Det är imkanal och skorstenen från oljepannan. (i spännbandet hänger ett rostfritt rör, antar att dom fått nerslag vid någon sotning och då dels klätt in skorstenen och även skickat i röret för att täta, det gick dock inte ända ner till pannrummet)
Den 3e var däremot inte väntad eftersom det inte fanns något mer som anslöt mot murstocken så vitt vi kunde se.
Visade sig sedan att den kanalen mynnade ut i klädkammaren.
Kan det varit en typ av frånluft?
Logga in
Skapa konto
Efter 2 dagar var jag nere genom yttertaket. Byggde en liten lucka och täckte med byggplast för att ha lite vädertätning vid eventuellt regn
Logga in
Skapa konto
När man väl var nere i klädkammaren blev det lite lättare att riva, men desto tyngre att bära ner all sten och murbruk.
Här syns också hur mycket plats som blir över. Kommer bygga ett ca 25cm brett schakt längst till höger för att dra imkanal, en 100mm tilluft och en 125mm frånluftskanal.
Resterande utrymme är perfekt för en 100cm bred ikeagarderob
Logga in
Skapa konto
Sen spenderades några timmar med att få helt skaltätt igen
Logga in
Skapa konto
En trevlig överraskning var att det fanns ett utrymme ovanför gjutningen som murstocken stod på som gör rördragningen betydligt lättare
Logga in
Skapa konto
Här är hålet sett från pannrummet.
Rörstumpen från gamla oljepannan ska bort och tanken är att pannan ska flyttas in i det hörnet till slut.
I högra hörnet syns en del av etetnitröret som kommer från köksfläkten.
Totalt blev det ca 650 sten á 4,5kg
Av dessa var kanske 200 rödtegel och av dom 200 så gick det att rädda 135st som ska få bli en liten stenläggning på vår baksida
Logga in
Skapa konto
Resten var eldfast och står nu i en "liten" prydlig hög och väntar på bättre tider. Sälja kanske?
Nu blir nästa etapp att dra alla rör till imkanalen och montera takhuv.
Samtidigt passar jag på att dra tilluft till TV-rummet och frånluft till tvättstuga och kök/matrum medan det är lättåtkomligt.
Tilluften till TV-rummet kommer komma ut precis där plasten i pannrummet slutar, gå ovanför dörröppningen till tvättstugan och sedan längs med ena väggen i tvättstugan.
Behöver jag isolera den biten som går ute i rummet genom tvättstuga och pannrum?
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Badrumsrenovering radhus från 70-talet
Badrum -
radhuslänga där 2 av 15 grannfastigheter blir utan varmvatten till och från
Vatten & Avlopp -
Radhus från -65: Byta rör eller ej? (relining utförd -07)
Vatten & Avlopp -
Frånluftsvärmepump i nytt radhus?!
Värmepumpar -
Elförbrukning radhus frånluftsvärmepump?
Elavtal, elpriser & elförbrukning