245 läst ·
3 svar
245 läst
3 svar
Ventilationslösningar mot pollen
Hej, vi är en familj drabbade av pollenallergi och jag funderar lite på hur vi skulle kunna förbättra vår inomhusmiljö i det avseendet.
Nuläge:
2-plan + källare. Mek. Frånluft med återvinning till jordvärmekretsen med en IVT VBX-2. Anläggningen ca 15 år gammal men fungerar bra. Friskluftsventiler i alla rum förutom kök och badrum. Av någon anledning finns det kanaler för friskluft också på entréplan men dessa är inte anslutna till något. Enligt hörsägen byggdes huset för FTX men det systemet slutfördes aldrig. Finns också rör i ett schakt till övre plan och vinden. Byggt på 90-talet. Isolerat som fan. Schakten är dock i vägen för en tänkt kamininstallation så därför behöver jag bestämma mig om det är något jag vill använda eller riva.
Lösningsalternativ 1:
Bygg om ventilationen till FTX och filtrera friskluften. Använd befintlig rördragning och komplettera på övre plan via vinden.
+ mindre drag från ventiler
+filtrerad friskluft i hela huset
-ingen återvinning på frånluftrn rill jordvärmen
-dyrt och omfattande
Lösningsalternativ 2:
Installera en luft/luft med filter och luftrengöring på övervåningen.
+ användbar för kyla sommartid
- bara filtrering av luften på ett ställe, inte friskluften
+ bra med en till värmekälla i huset.
+begränsat arbete och kostnad.
Vad har jag missat?
Nuläge:
2-plan + källare. Mek. Frånluft med återvinning till jordvärmekretsen med en IVT VBX-2. Anläggningen ca 15 år gammal men fungerar bra. Friskluftsventiler i alla rum förutom kök och badrum. Av någon anledning finns det kanaler för friskluft också på entréplan men dessa är inte anslutna till något. Enligt hörsägen byggdes huset för FTX men det systemet slutfördes aldrig. Finns också rör i ett schakt till övre plan och vinden. Byggt på 90-talet. Isolerat som fan. Schakten är dock i vägen för en tänkt kamininstallation så därför behöver jag bestämma mig om det är något jag vill använda eller riva.
Lösningsalternativ 1:
Bygg om ventilationen till FTX och filtrera friskluften. Använd befintlig rördragning och komplettera på övre plan via vinden.
+ mindre drag från ventiler
+filtrerad friskluft i hela huset
-ingen återvinning på frånluftrn rill jordvärmen
-dyrt och omfattande
Lösningsalternativ 2:
Installera en luft/luft med filter och luftrengöring på övervåningen.
+ användbar för kyla sommartid
- bara filtrering av luften på ett ställe, inte friskluften
+ bra med en till värmekälla i huset.
+begränsat arbete och kostnad.
Vad har jag missat?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Jag förstår inte hur du har tänkt att alternativ 2 ska lösa problemet med att få bort pollen från luften innan någon har andats in den.
Har ni prövat med vanliga luftrenare i alla rum som har tilluft?
Har ni prövat med vanliga luftrenare i alla rum som har tilluft?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
All luft i huset bör bytas på 2 timmar och med normal takhöjd motsvarar det 0,35 l/s och kvm så du får kolla om en luft/luft-värmepump har den kapaciteten. Själv tycker jag det är bättre med luftrenare placerade just där luften kommer in.
Klicka här för att svara