Mitt hus är byggt 1979 i gruppbebyggelse, och har följande hål i änden av nocken på utbyggnaden:
DSC_0260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nockbrädan slutar alltså cirka en decimeter innan ränndalarna.

Ska det vara så för att ventilera vinden, eller är det byggfusk?

Redigerat:
Sålänge som uppviken på ränndalen är rätt, och nockpannan ligger bra så är det inget fel.
Förhoppningsvis så är nockbrädan spikad ovanpå råspånten och takpappen och kan därmed inte ventilera vinden, möjligen utrymmet mellan pannor och papp.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Vad betyder att uppviket är rätt, och vad har det med hålet att göra? Jag förstår inte riktigt.

Taket är byggt med board som undertak, så det finns ingen råspont. Kanske nockbrädan sitter direkt på takstolarna?

Är (eller var) det här ett vedertaget sätt att ventilera vinden?
Jag kan tillägga att det finns ventilationshål i alla tre gavelspetsarna.

Vad saknar du?

Corre, kan du utveckla hur ett uppvik ska vara för att vara rätt?
Kan du också förtydliga vad uppviket har att göra med hålet i nocken?

Redigerat:
Uppviket ser OK ut i den vinklen som bilden har, skulle behöva bilder lite mer från sidan för att avgöra.
Principen är iaf att vattnet inte ska kunna stiga bakåt och in under yttertaket om vinden ligger på.
Nockbrädan finns där för att stötta nockpannorna, och sålänge som de sitter ordentligt så är det väl ingen brist om den är ett par cm för kort.

För att avgöra om detta hål ventilerar vinden, så får du kolla om det är öppet ned i vinden.
Jag tror att hålet snarare är till för att ventilera utrymmet mellan pannor och board.
Inget ser av denna bilden ut att vara fel.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Tack för förtydligandet!

Hålet går rätt ned på vinden. Kikar man ned där så ser man vindsutrymmet.
Boarden slutar vid överkant på översta pannraden (man anar det vid den snedskurna pannan till vänster om nockbrädan).

Är det alltså okej att bygga så att det blir ett hål rätt ned på vinden?

Jonazz skrev:
Tack för förtydligandet!

Hålet går rätt ned på vinden. Kikar man ned där så ser man vindsutrymmet.
Boarden slutar vid överkant på översta pannraden (man anar det vid den snedskurna pannan till vänster om nockbrädan).

Är det alltså okej att bygga så att det blir ett hål rätt ned på vinden?

Kan inte tänka mej att det är ventilation och på vinter måste det ju gå in snö. Jag skulle ta papp och täta igen hållet.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Har inte blivit ngn skada på 33 år så kan du gott låta det vara som det är.

Kurtivan, du har helt rätt, men min fråga gäller mer om jag framöver lägger om taket.
Är det så att "hålet" är viktigt för att vinden ska ventileras på rätt sätt, så ska jag ju inte bygga bort det.
Hittills verkar ingen sakkunnig ha hört av sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.