Väggventil ovanför en badrumsskåp mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en demonterad toalettsits framför en toalettstol i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vårt badrum (bostadsrätt med självdragsventilation) är nyrenoverat men jag kommer inte överens med anlitad hantverkare angående ventilationen. Det är självdrag och tidigare satt där ett grov galler över den rektangulära ventilationen men det tyckte vi inte var snygg och hantverkaren förslog en täckplatta i plast (pax) och ett ventilationsdon för utgående. (Det finns alltså inget rör i ventilationskanalen utan bara en rektangulär kanal in i väggen)

Täckplattan vill de fästa med silikon för att inte riskera att spräcka kaklet då skruvhålen skulle komma nära kanten på kakelplattorna vilket är ok för vår del. Men enligt hantverkaren så vi de sen bara trycka in donet i hålet utan att på något vis fästa den. Donet ser ut att sitta fast på täckplattan men ska vi öppna/stänga flödet måste jag använda båda händerna när jag skruvar, den sitter liksom helt löst.

För mig känns det helt orimligt att någon ska sitta så löst som donet gör men hantverkaren påstår att det inne finns något annat sätt.

Har ni något förslag på hur jag kan sätta upp donet så det blir snyggt och att den ”sitter på plats”?

Det föreslagna donet är inte tänkt att kunna justeras av den boende. Tror inte det brukar användas vid självdrag, men kan ha fel. Det brukar användas i mekanisk ventilation och justeras då in av en ventilationstekniker för att ge korrekt flöde och rörs sedan ej. Du ska snarare ha en klassisk tallriksventil.

Tror donet sitter rätt löst även iett runt rör (som hos oss) även om det är lite "trögare" - det trycks bara på plats där med

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tror donet sitter rätt löst även iett runt rör (som hos oss) även om det är lite "trögare" - det trycks bara på plats där med
Så tänker jag också att det ska vara men eftersom det inte finns något rör ligger donet helt fritt i hålet på täckplattan. Det räcker att jag petar till den för den ska hänga ut från plattan. Känns fel

P peroande skrev:
Det föreslagna donet är inte tänkt att kunna justeras av den boende. Tror inte det brukar användas vid självdrag, men kan ha fel. Det brukar användas i mekanisk ventilation och justeras då in av en ventilationstekniker för att ge korrekt flöde och rörs sedan ej. Du ska snarare ha en klassisk tallriksventil.
Tack för svar! Kollade upp lite snabbt och såg att dessa kommer med en täckplatta, jag ska absolut undersöka detta närmare.

J JSten skrev:
Skulle det inte vara möjligt att montera dit en fästram (t.ex. [länk]) på täckplattan? Då får man en yta mot vilket donets klor kan spjärna..
Typ limma fast den på insidan av täckplattan? Ja, det kanske kan funka !

W Wh00p skrev:
Typ limma fast den på insidan av täckplattan? Ja, det kanske kan funka !
Precis, limma eller skruva fast den.

Sätt inte den typen av don på en självdragskanal, det bygger för mycket motstånd och försämrar funktionen.

Det blir också underkänt på nästa ovk om kontrollanten är lite halvseriös.
Istället vill du ha det klassiska gallret med justerbara klaffar på insidan eller en tallriksventil, eftersom det är så lågt tryck i kanalen behövs det stor öppen yta för att det ska ventilera korrekt.

https://www.luftbutiken.se/tallriksventil/8239-tallriksventil-125-med-143x143-mm-tackplatta.html

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.