Hej!

Jag har problem med att det låter i tilluftsdonen. Det har börjat låta lite mer senaste dagarna. Vi har mekaniskt till och frånluft. Det sitter en stor låda på vinden och därinne sitter en fläktmotor samt luftfilter.

Jag har inte gjort rent filtren eller fläkten på väldigt lång tid. Jag har missat den biten helt.

Jag tror inte att de tidigare ägarna heller har gjort rent dem. Så säg att det inte blivit rengjort på 8-10 år i varken fläkt eller filter.

Pinsamt dåligt!

Ljudet är vinande och ibland metalliskt. Sitter det inte hjullager i fläktmotorn? Jag funderar på om de har gett upp? Jag vet inte om mycket damm kan göra att det liksom viner och låter metalliskt från tilluftsdonen.

Jag får helt enkelt erkänna att det här kunde jag skött mycket bättre.

Frågan är om man ska ringa Bravida eller om man ska försöka göra rent fläkt och filter själv? Frågan är om det är svårt? Sen kanske ljudet ändå inte försvinner?

Många frågor från mig. Bifogar en manual som jag hittade på vinden.

Mycket tacksam för lite hjälp. 😃🙏

• Ett svartvitt foto av en text och en bild av en fläkts inre. Instruktioner för rengöring syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad för underhåll av ventilationssystem, svartvit, bilder, svenska, steg-för-steg-anvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg ett så skulle jag böra med att byta filter, om dom inte är bytt på 10 år måste dom ju vara nästan helt tät. finns att beställa på nätet. testa även rengöra fläktarna brukar snabbkopplingar på dessa så dom är enkel att ta ut, om det inte blir bättre av det så kan det vara lager i fläktarna som behöver bytas.

O ogget skrev:
Steg ett så skulle jag böra med att byta filter, om dom inte är bytt på 10 år måste dom ju vara nästan helt tät. finns att beställa på nätet. testa även rengöra fläktarna brukar snabbkopplingar på dessa så dom är enkel att ta ut, om det inte blir bättre av det så kan det vara lager i fläktarna som behöver bytas.
Hej! Jag var uppe nu och kikade och det är mycket som har fastnat i filtret. Det negativa är att när jag snurrar på fläkten nu när allt är avstängt så ger den ifrån sig ett gnisslande ljud. Den borde rimligtvis snurra ljudlöst. Sen är frågan om damm och smuts kan göra att det gnisslar eller om ett lager har trasigt 🤷‍♂️

Ja, om det gnisslar kan det nog behöva bytas ett lager, du kan ju testa spreja lite smörjmedel och se om det blir bättre

O ogget skrev:
Ja, om det gnisslar kan det nog behöva bytas ett lager, du kan ju testa spreja lite smörjmedel och se om det blir bättre
Ok ska testa spreja smörjmedel. Är det något speciellt märke sådär som är att rekommendera? 😃👍

P Patlii skrev:
Ok ska testa spreja smörjmedel. Är det något speciellt märke sådär som är att rekommendera? 😃👍
troligtvis lagermissljud, men börja med enkla åtgärdern som att göra rent filter samt fläktbladen. Hjälper inte detta så är lagerbute bästa vägen att gå :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.