Camilo_Keskikallio
Hej!
Har sett att många tycker att deras ventilation låter lite väl mycket – och jag känner igen det där. När huset är tyst på kvällen eller man ska sova, så märks minsta lilla sus och surr. Vi har haft det hemma också, men framför allt har vi hjälpt många kunder med samma problem.

Jag jobbar med ventilation (mest FTX, men även äldre frånluftssystem) och tänkte dela med mig av vad som faktiskt har hjälpt i praktiken – både hemma och ute hos folk.

💡 Vanliga lösningar som hjälpt oss och våra kunder:

- Injustering av ventilationen:

I många hus går systemen helt enkelt för hårt – ofta helt i onödan. När vi gjort en noggrann injustering (både till- och frånluft), har det ofta blivit mycket tystare direkt. Flödena anpassas efter varje rum, och det kan minska ljudnivån rejält, särskilt i sovrum.

- Extra ljuddämpare:
På äldre system har vi ibland lagt till extra ljuddämpare mellan aggregatet och känsliga rum. Det är en enkel men effektiv lösning för att ta bort det där blås- eller susljudet som annars letar sig in genom ventilerna.

- Utbytta fläktmotorer:
I vissa fall har vi märkt att fläktmotorerna har gått alldeles för hårt, under lång tid. Då har de börjat låta mer än de ska – särskilt om det är gamla AC-motorer. Vi har bytt ut flera sådana till moderna EC-motorer som är både tystare och energisnålare.

🎯 Slutsats:
Det går nästan alltid att få ner ljudnivån utan att behöva göra stora ingrepp. Rätt injustering + ljuddämpare + i vissa fall motorbyte gör väldigt stor skillnad. Många tror att "så här låter ventilation" bara är något man får leva med – men så behöver det inte vara.

Hoppas det här kan hjälpa någon mer som funderar på samma sak! Dela gärna hur ni löst det hemma👍.

På detta tema så flyttade vi för många år sen in i vårt drömhus. Det var frånluftsvp och susade en del.
Jag kan störa mig på ljud men valde att kompromissa och förlika mig med ljudet då det var vårt drömhus.
Många år senare installerade vi en LLVP och valde i samband med det att få kanalerna rengjorda.
Det blev så tyst! Killen som gjorde rent dem sa att han aldrig sett så dammiga kanaler 😂
Men ibland är det svårt när man inte har tidigare erfarenhet av hur saker ska låta eller inte låta.

• Gilla
Camilo_Keskikallio
  • Laddar…
Camilo_Keskikallio
K Klass0n skrev:
På detta tema så flyttade vi för många år sen in i vårt drömhus. Det var frånluftsvp och susade en del.
Jag kan störa mig på ljud men valde att kompromissa och förlika mig med ljudet då det var vårt drömhus.
Många år senare installerade vi en LLVP och valde i samband med det att få kanalerna rengjorda.
Det blev så tyst! Killen som gjorde rent dem sa att han aldrig sett så dammiga kanaler 😂
Men ibland är det svårt när man inte har tidigare erfarenhet av hur saker ska låta eller inte låta.
Det där är faktiskt ett jättebra exempel! 😊
Många som bor med ventilation i flera år vänjer sig vid hur det låter – särskilt om man aldrig hört hur tyst det faktiskt kan vara. Vi har också varit ute hos kunder där ljudnivån halverats bara genom en ordentlig kanalrengöring. Det samlas mer damm och smuts än man tror, och det påverkar både flöde och ljud.

Och som du säger – det är svårt att veta vad som är "normalt" ljud om man inte har något att jämföra med. Ibland räcker det med rengöring, ibland behövs lite justering eller en dämpare, men det är kul när det går att lösa utan stora ingrepp.

Ni gjorde ju helt rätt – både med rengöring och LLVP. Tack för att du delar, sånt hjälper verkligen fler här på forumet. 🙌

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.