903 läst ·
5 svar
903 läst
5 svar
Ventilation
Vi har köpt ett tillbyggt självdraghus där man bytt till isolerfönster, så den vägen lär det inte dra med alla nya tätlister och luften är lite unken ibland. Mekanisk frånluft verkar bäst, men som insläpp, ska man ta det gamla knepet att riva lite tätlister i fönsteröverkant?
Fördelen med en del nya friskluftsventiler är att man kan "rikta" friskluften som kommer in uppåt mot taket.
Detta gör att man slipper en del kallras, då friskluften bättre blandas med rumsluften.
Sedan får man också ett filter som tar bort en del av smutsen ute ifrån.
Detta gör att man slipper en del kallras, då friskluften bättre blandas med rumsluften.
Sedan får man också ett filter som tar bort en del av smutsen ute ifrån.
Jag har ungefär samma förutsättningar med nya förnster och självdragsventilation. Jag har på prov tagit bort den övre listen i några rum för att se om inomhusklimatet skulle bli bättre. Det blev det, så jag kommer nog att sätta in tilluftsventiler så småningom.
Oavsett om man har självdrag eller frånluftsventilation (tex. frånluftsvärmepump) måste man ha någon form av friskluftsventiler.
Eftersom man vill ha ut luft (frånluft) ur huset måste samtidigt lika stor mängd luft (tilluft/friskluft) komma in i huset.
Utan friskluftsventiler har man ingen kontroll på var luften kommer ifrån, eller var man får den.
Eftersom man vill ha ut luft (frånluft) ur huset måste samtidigt lika stor mängd luft (tilluft/friskluft) komma in i huset.
Utan friskluftsventiler har man ingen kontroll på var luften kommer ifrån, eller var man får den.
Klicka här för att svara