Huset är mycket välisolerat och vi behöver installera både tilluftsventiler och frånluftsventil.
Måste frånluften dras ut med en eldriven fläkt?
Finns det något sätt att få bra luftflöde utan el?
 
Om du bara ska ha ventiler så ska du ha tilluft i alla rum förutom kök och våtrum, där ska du ha mekanisk frånluft. Sen sköter det sig själv
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Om du bara ska ha ventiler så ska du ha tilluft i alla rum förutom kök och våtrum, där ska du ha mekanisk frånluft. Sen sköter det sig själv
Tack, bra, det låter logiskt och enkelt.
 
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Huset är mycket välisolerat och vi behöver installera både tilluftsventiler och frånluftsventil.
Måste frånluften dras ut med en eldriven fläkt?
Finns det något sätt att få bra luftflöde utan el?
Självdragsventilation, dvs att du nyttjar att varm luft stiger vilket skapar ett undertryck i huset och suger in luft via tilluftsventilerna. Kan dock behövas lite extra skjuts i badrummet. Självdrag funkar bättre ju kallare det är ute, dvs dåligt när det är sommar, men då brukar man ju ha fönster öppna.
 
G Gullliver skrev:
Självdragsventilation, dvs att du nyttjar att varm luft stiger vilket skapar ett undertryck i huset och suger in luft via tilluftsventilerna. Kan dock behövas lite extra skjuts i badrummet. Självdrag funkar bättre ju kallare det är ute, dvs dåligt när det är sommar, men då brukar man ju ha fönster öppna.
Tack det låter vettigt. Ja bara en Pax-fläkt i badrummet tycker många kan vara för litet när huset är så välisolerat.
 
Du kanske kan hitta information om vilket flöde pax-fläkten ger. Om du inte upplever några problem med luften inne så räcker nog ventilationen. Är det dålig ventilation brukar det bli imma på insidan av fönstren när det är kallt ute.

Skall man vara noga så har inte isoleringens tjocklek något att göra med vilket ventilationsflöde som behövs. Men om ett hus är dåligt isolerat går det många gånger hand i hand med att det är otätt och dragigt. Och om ändå läcker överallt så är ju det också ventilation.
 
A Avemo skrev:
Du kanske kan hitta information om vilket flöde pax-fläkten ger. Om du inte upplever några problem med luften inne så räcker nog ventilationen. Är det dålig ventilation brukar det bli imma på insidan av fönstren när det är kallt ute.

Skall man vara noga så har inte isoleringens tjocklek något att göra med vilket ventilationsflöde som behövs. Men om ett hus är dåligt isolerat går det många gånger hand i hand med att det är otätt och dragigt. Och om ändå läcker överallt så är ju det också ventilation.
Ja, precis. Många ventilationfirmor anser att en Pax-fläkt är otillräcklig i dagens supertäta hus. Annat var det förr i tiden då otätheten gav ett bra självdrag.
 
I ett bostadshus brukar det rekommenderas en halv omsättning per timme. Om det är 2,4 m takhöjd innebär det 0,33 liter per sekund per kvadratmeter. Eller 1,2 m³/h per kvadratmeter. Om du multiplicerar husets boarea med 1,2 så får du hur många m³/h det bör ventileras. Det kan du jämföra med paxfläktens uppgivna flöde. Men sedan behöver man inte laga något som fungerar. Har du inte problem med kondens på fönstren när det är kallt och inte upplever luften som unken behöver du inte förbättra något.
 
  • Gilla
stockholmsskärgård
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Vi börjar nog med det nödvändigaste och installerar sedan på om det behövs.
Har du någon erfarenhet av vad en ventilationsfirma eller snickare tar betalt för att installera en köksfläkt och två friskluftsventiler?
 
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Tack det låter vettigt. Ja bara en Pax-fläkt i badrummet tycker många kan vara för litet när huset är så välisolerat.
Det viktigaste är att använda ventilationen som ett sätt att styra luftfuktigheten. Strunta i luftomsättning och se istället till att luftfuktigheten ligger mellan 40-60%.
 
  • Gilla
stockholmsskärgård
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.