Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Hej,
Har en separat tråd för elen redan, men behöver även hjälp med ventilation och uppvärming. Så separerar tråden.
El: https://www.byggahus.se/forum/threads/elinstallation-garage-tips-och-ideer.516865/#post-5713962
Behovet av förrådet är bara vanligt förvaring. I garaget har jag en tanke om att kunna sätta upp ett mindre hobbysnickeri lite längre fram när barnen blivit större och mer tid finns för en själv. (3-4 år bort)
Några saker att reda ut:
-Hur göra med ventilation; öppning förråd-garage?
-Hur göra med ventilation; dörr mellan förråd-garage?
-Hobbysnickeri kommer damma så måste kunne eliminera damm in till förrådet. Montera dubbeldörr med övertryck (luft från förråd eller utifrån)?
-Hur göra med uppvärmning: luftvärmepump (LLVP) vinner nog i längden men värmer bara garaget om jag sätter in en dörr. LLVP tycker inte om damm.
Solel centralen (Ferroamp med 3 st SSOer) alstrar en del värme men knappast tilräklikt för att värma förrådet.
Montera radiator för stödvärme?
Eller montera LLVP i förråd och montera värmeförflyttare för att trycka in luften i garagedelen?
Mvh
Niklas
Har en separat tråd för elen redan, men behöver även hjälp med ventilation och uppvärming. Så separerar tråden.
El: https://www.byggahus.se/forum/threads/elinstallation-garage-tips-och-ideer.516865/#post-5713962
Behovet av förrådet är bara vanligt förvaring. I garaget har jag en tanke om att kunna sätta upp ett mindre hobbysnickeri lite längre fram när barnen blivit större och mer tid finns för en själv. (3-4 år bort)
Några saker att reda ut:
-Hur göra med ventilation; öppning förråd-garage?
-Hur göra med ventilation; dörr mellan förråd-garage?
-Hobbysnickeri kommer damma så måste kunne eliminera damm in till förrådet. Montera dubbeldörr med övertryck (luft från förråd eller utifrån)?
-Hur göra med uppvärmning: luftvärmepump (LLVP) vinner nog i längden men värmer bara garaget om jag sätter in en dörr. LLVP tycker inte om damm.
Solel centralen (Ferroamp med 3 st SSOer) alstrar en del värme men knappast tilräklikt för att värma förrådet.
Montera radiator för stödvärme?
Eller montera LLVP i förråd och montera värmeförflyttare för att trycka in luften i garagedelen?
Mvh
Niklas
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
skulle verkligen behöva lite tips på hur jag ska lösa detta! ?
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
väcker denna tråd igen.
Har nu isolerat klart och och dragit all el. Men innan jag monterar klart alla ytskikt så slog det mig att jag nog måsta tänka klart ang ventilationen. Ifall jag måste komplettera med eldosa för frånluft fläkt
Fick tips om följande
- L-L värmepump i förrådet
- tilluftventil lågt i förrådet.
- ventil(er)mellan förråd och garage
- frånluftfläkt i garage
https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-systemair-k-125-xl-sileo
Då frånluftfläkten sitter i garaget så skapar jag undertryck i förrådet och minimerar risken att få in damm där. Frågan är om det går att få effektiv uppvärmning då luft flödet måste vara tillräckligt högt för att värma garaget men blir flödet för högt så kyler jag ned förrådet och värmepumpen måste köra onödigt hårt.
Vad tror ni om det upplägg?
Har nu isolerat klart och och dragit all el. Men innan jag monterar klart alla ytskikt så slog det mig att jag nog måsta tänka klart ang ventilationen. Ifall jag måste komplettera med eldosa för frånluft fläkt
Fick tips om följande
- L-L värmepump i förrådet
- tilluftventil lågt i förrådet.
- ventil(er)mellan förråd och garage
- frånluftfläkt i garage
https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-systemair-k-125-xl-sileo
Då frånluftfläkten sitter i garaget så skapar jag undertryck i förrådet och minimerar risken att få in damm där. Frågan är om det går att få effektiv uppvärmning då luft flödet måste vara tillräckligt högt för att värma garaget men blir flödet för högt så kyler jag ned förrådet och värmepumpen måste köra onödigt hårt.
Vad tror ni om det upplägg?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Snälla hjälp mig att tänka kring ventilation och uppvärmning i mitt garage.
Blev det någon dörr mellan garage och förråd? Om det är öppet mellan garage och förråd så lär en smart placerad LLVP inte har några problem att värma upp båda delarna. Luften som vandrar med hjälp av frånluftsfläkten bär i sig inte med sig några större värmeeffekter.B Byggtankar123 skrev:väcker denna tråd igen.
Har nu isolerat klart och och dragit all el. Men innan jag monterar klart alla ytskikt så slog det mig att jag nog måsta tänka klart ang ventilationen. Ifall jag måste komplettera med eldosa för frånluft fläkt
Fick tips om följande
- L-L värmepump i förrådet
- tilluftventil lågt i förrådet.
- ventil(er)mellan förråd och garage
- frånluftfläkt i garage
[länk]
Då frånluftfläkten sitter i garaget så skapar jag undertryck i förrådet och minimerar risken att få in damm där. Frågan är om det går att få effektiv uppvärmning då luft flödet måste vara tillräckligt högt för att värma garaget men blir flödet för högt så kyler jag ned förrådet och värmepumpen måste köra onödigt hårt.
Vad tror ni om det upplägg?
Det kan väl vara taktiskt att förbereda elmässigt för att kunna sätta en luftrenare i taket den dagen du vill ha ett hobbysnickeri.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Hej, jo det ska vara en dörr mellan. Missade att rita in det. Och dörren kommer behöva vara stängt i normalfallet för att inte få in damm i förrådet.
Ok. LLVP i förrådet. Enkel värmelösning för garage, elradiator, annars en värmeförflyttare vid dörren mellan förråd och garage. Tilluftsventiler lågt i förråd. Ventiler i vägg högt i garage, fläkt behövs inte tycker jag. Som sagt, installera luftrenare i garage den dagen det ska dammas i garagedelen.B Byggtankar123 skrev:
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Tack, så samma upplägg bortsett från frånluft fläkten i förslaget jag fick från ventilation.seoskar.valta skrev:
Ok. LLVP i förrådet. Enkel värmelösning för garage, elradiator, annars en värmeförflyttare vid dörren mellan förråd och garage. Tilluftsventiler lågt i förråd. Ventiler i vägg högt i garage, fläkt behövs inte tycker jag. Som sagt, installera luftrenare i garage den dagen det ska dammas i garagedelen.
Fick tips om följande
- L-L värmepump i förrådet
- tilluftventil lågt i förrådet.
- ventil(er)mellan förråd och garage
- frånluftfläkt i garage hög ventil i vägg för självdrag
Om man skulle lägga till en värmeförflyttare från förråd till garage, finns det inte en risk med att man bygger upp övertryck i garaget då. Och rik att fukt letar sig in i väggarna?
Skulle inte vara så orolig för det. Jag gissar att dörren mellan förråd och garage inte är tätad, på så sätt kan du inte bygga upp några stora övertryck. Dessutom gissar jag att det inte så mycket som alstrar fukt i garaget.B Byggtankar123 skrev:Tack, så samma upplägg bortsett från frånluft fläkten i förslaget jag fick från ventilation.se
Fick tips om följande
- L-L värmepump i förrådet
- tilluftventil lågt i förrådet.
- ventil(er)mellan förråd och garage
- frånluftfläkt i garage hög ventil i vägg för självdrag
Om man skulle lägga till en värmeförflyttare från förråd till garage, finns det inte en risk med att man bygger upp övertryck i garaget då. Och rik att fukt letar sig in i väggarna?
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Har kommit fram till att jag kommer behövs se detta garage i två olika faser.
Fas 1: inget snickeri
Fas 2: snickeri i garagedelen och stängd dörr intill förrådet. (detta är säkert 5-7 år bort då barnen blivit större)
Har konsulterat både med en ventilations firma och en installatör av bla luft-luft värmepumpar och de hade samma slutsats: Ska man ha snickeri som dammar i garage delen så behöver jag se utrymmena som helt separata utifrån ventilation och uppvärmning.
Så mitt tanke är nu för fas 1 att montera upp en L-L värmepump i garaget och hålla dörren till förrådet alltid öppen med en vinkel så luften lättare riktas in till förrådet. För ventilation blir det tilluft vid golv och frånluft vid tak, dvs självdrag. Har gjort ett förslag på placering som då även ska fungera för fas 2.
I fas 2 av detta så kompletterar jag med tillufts ventil i förrådet (fortfarande självdrag) och en frånlufts ventil (default självdrag men med fläkt som kan startas manuellt) samt en L-L värmepunp till förrådet. Vad tror ni om placeringarna för tilluft och frånluft?
Lade in ett referenssystem på bilderna så man kan lättare ang placering på ventilerna. Ifall jag måste tänka om.
I fas 2 har vi nu
tilluft vid A5 och A9
frånluft vid K18 och S2
Fas 1
Fas 2
Mvh
Niklas
Fas 1: inget snickeri
Fas 2: snickeri i garagedelen och stängd dörr intill förrådet. (detta är säkert 5-7 år bort då barnen blivit större)
Har konsulterat både med en ventilations firma och en installatör av bla luft-luft värmepumpar och de hade samma slutsats: Ska man ha snickeri som dammar i garage delen så behöver jag se utrymmena som helt separata utifrån ventilation och uppvärmning.
Så mitt tanke är nu för fas 1 att montera upp en L-L värmepump i garaget och hålla dörren till förrådet alltid öppen med en vinkel så luften lättare riktas in till förrådet. För ventilation blir det tilluft vid golv och frånluft vid tak, dvs självdrag. Har gjort ett förslag på placering som då även ska fungera för fas 2.
I fas 2 av detta så kompletterar jag med tillufts ventil i förrådet (fortfarande självdrag) och en frånlufts ventil (default självdrag men med fläkt som kan startas manuellt) samt en L-L värmepunp till förrådet. Vad tror ni om placeringarna för tilluft och frånluft?
Lade in ett referenssystem på bilderna så man kan lättare ang placering på ventilerna. Ifall jag måste tänka om.
I fas 2 har vi nu
tilluft vid A5 och A9
frånluft vid K18 och S2
Fas 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fas 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Niklas
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Tack, då kör jag på det.oskar.valta skrev:
Jo en fläkt tänkte jag ha, sen om den ska gå hela tiden eller bara ibland vet jag inte. En sådan där "badrums"fläkt kan nog vara smidig då den sköter sig själv. Kan dock inte hitta den modeller "T" du tipsar om.T Tinototem skrev:
Finns ju en del fläktar att välja på, tänker spontant att det är onödigt att den går konstant = dyrt att sug in kall luft. Utan bättre då att man kan lägga in schema så den några gånger per dyn byter ut (delar av) luften. Men att vid för hög fuktighet så kör den till fukten är på normal nivå igen. Samt att kunna forceras konstant drift ex om man kör in en isig bil.
Vilken modeller är rätt för mig? 😇
