Hej,
Har en separat tråd för elen redan, men behöver även hjälp med ventilation och uppvärming. Så separerar tråden.
El: https://www.byggahus.se/forum/threads/elinstallation-garage-tips-och-ideer.516865/#post-5713962

Behovet av förrådet är bara vanligt förvaring. I garaget har jag en tanke om att kunna sätta upp ett mindre hobbysnickeri lite längre fram när barnen blivit större och mer tid finns för en själv. (3-4 år bort)

Några saker att reda ut:
-Hur göra med ventilation; öppning förråd-garage?
-Hur göra med ventilation; dörr mellan förråd-garage?
-Hobbysnickeri kommer damma så måste kunne eliminera damm in till förrådet. Montera dubbeldörr med övertryck (luft från förråd eller utifrån)?
-Hur göra med uppvärmning: luftvärmepump (LLVP) vinner nog i längden men värmer bara garaget om jag sätter in en dörr. LLVP tycker inte om damm.
Solel centralen (Ferroamp med 3 st SSOer) alstrar en del värme men knappast tilräklikt för att värma förrådet.
Montera radiator för stödvärme?
Eller montera LLVP i förråd och montera värmeförflyttare för att trycka in luften i garagedelen?

Mvh
Niklas
 
  • Planritning med utkast till hobbysnickeri i garage, inklusive arbetsbänk, hyllsystem, taktapp och markeringar för LLVP, el och solceller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skulle verkligen behöva lite tips på hur jag ska lösa detta! ?
 
väcker denna tråd igen.
Har nu isolerat klart och och dragit all el. Men innan jag monterar klart alla ytskikt så slog det mig att jag nog måsta tänka klart ang ventilationen. Ifall jag måste komplettera med eldosa för frånluft fläkt

Fick tips om följande
- L-L värmepump i förrådet
- tilluftventil lågt i förrådet.
- ventil(er)mellan förråd och garage
- frånluftfläkt i garage
https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-systemair-k-125-xl-sileo

Då frånluftfläkten sitter i garaget så skapar jag undertryck i förrådet och minimerar risken att få in damm där. Frågan är om det går att få effektiv uppvärmning då luft flödet måste vara tillräckligt högt för att värma garaget men blir flödet för högt så kyler jag ned förrådet och värmepumpen måste köra onödigt hårt.

Vad tror ni om det upplägg?
 
Snälla hjälp mig att tänka kring ventilation och uppvärmning i mitt garage.
 
B Byggtankar123 skrev:
väcker denna tråd igen.
Har nu isolerat klart och och dragit all el. Men innan jag monterar klart alla ytskikt så slog det mig att jag nog måsta tänka klart ang ventilationen. Ifall jag måste komplettera med eldosa för frånluft fläkt

Fick tips om följande
- L-L värmepump i förrådet
- tilluftventil lågt i förrådet.
- ventil(er)mellan förråd och garage
- frånluftfläkt i garage
[länk]

Då frånluftfläkten sitter i garaget så skapar jag undertryck i förrådet och minimerar risken att få in damm där. Frågan är om det går att få effektiv uppvärmning då luft flödet måste vara tillräckligt högt för att värma garaget men blir flödet för högt så kyler jag ned förrådet och värmepumpen måste köra onödigt hårt.

Vad tror ni om det upplägg?
Blev det någon dörr mellan garage och förråd? Om det är öppet mellan garage och förråd så lär en smart placerad LLVP inte har några problem att värma upp båda delarna. Luften som vandrar med hjälp av frånluftsfläkten bär i sig inte med sig några större värmeeffekter.

Det kan väl vara taktiskt att förbereda elmässigt för att kunna sätta en luftrenare i taket den dagen du vill ha ett hobbysnickeri.
 
Hej, jo det ska vara en dörr mellan. Missade att rita in det. Och dörren kommer behöva vara stängt i normalfallet för att inte få in damm i förrådet.
 
B Byggtankar123 skrev:
Hej, jo det ska vara en dörr mellan. Missade att rita in det. Och dörren kommer behöva vara stängt i normalfallet för att inte få in damm i förrådet.
Ok. LLVP i förrådet. Enkel värmelösning för garage, elradiator, annars en värmeförflyttare vid dörren mellan förråd och garage. Tilluftsventiler lågt i förråd. Ventiler i vägg högt i garage, fläkt behövs inte tycker jag. Som sagt, installera luftrenare i garage den dagen det ska dammas i garagedelen.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Ok. LLVP i förrådet. Enkel värmelösning för garage, elradiator, annars en värmeförflyttare vid dörren mellan förråd och garage. Tilluftsventiler lågt i förråd. Ventiler i vägg högt i garage, fläkt behövs inte tycker jag. Som sagt, installera luftrenare i garage den dagen det ska dammas i garagedelen.
Tack, så samma upplägg bortsett från frånluft fläkten i förslaget jag fick från ventilation.se

Fick tips om följande
- L-L värmepump i förrådet
- tilluftventil lågt i förrådet.
- ventil(er)mellan förråd och garage
- frånluftfläkt i garage hög ventil i vägg för självdrag


Om man skulle lägga till en värmeförflyttare från förråd till garage, finns det inte en risk med att man bygger upp övertryck i garaget då. Och rik att fukt letar sig in i väggarna?
 
B Byggtankar123 skrev:
Tack, så samma upplägg bortsett från frånluft fläkten i förslaget jag fick från ventilation.se

Fick tips om följande
- L-L värmepump i förrådet
- tilluftventil lågt i förrådet.
- ventil(er)mellan förråd och garage
- frånluftfläkt i garage hög ventil i vägg för självdrag


Om man skulle lägga till en värmeförflyttare från förråd till garage, finns det inte en risk med att man bygger upp övertryck i garaget då. Och rik att fukt letar sig in i väggarna?
Skulle inte vara så orolig för det. Jag gissar att dörren mellan förråd och garage inte är tätad, på så sätt kan du inte bygga upp några stora övertryck. Dessutom gissar jag att det inte så mycket som alstrar fukt i garaget.
 
Har kommit fram till att jag kommer behövs se detta garage i två olika faser.
Fas 1: inget snickeri
Fas 2: snickeri i garagedelen och stängd dörr intill förrådet. (detta är säkert 5-7 år bort då barnen blivit större)

Har konsulterat både med en ventilations firma och en installatör av bla luft-luft värmepumpar och de hade samma slutsats: Ska man ha snickeri som dammar i garage delen så behöver jag se utrymmena som helt separata utifrån ventilation och uppvärmning.

Så mitt tanke är nu för fas 1 att montera upp en L-L värmepump i garaget och hålla dörren till förrådet alltid öppen med en vinkel så luften lättare riktas in till förrådet. För ventilation blir det tilluft vid golv och frånluft vid tak, dvs självdrag. Har gjort ett förslag på placering som då även ska fungera för fas 2.

I fas 2 av detta så kompletterar jag med tillufts ventil i förrådet (fortfarande självdrag) och en frånlufts ventil (default självdrag men med fläkt som kan startas manuellt) samt en L-L värmepunp till förrådet. Vad tror ni om placeringarna för tilluft och frånluft?

Lade in ett referenssystem på bilderna så man kan lättare ang placering på ventilerna. Ifall jag måste tänka om.
I fas 2 har vi nu
tilluft vid A5 och A9
frånluft vid K18 och S2

Fas 1
Planritning över garage och förråd med tilluft och frånluft, hyllsystem, taktrappa och luft-luft värmepump markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fas 2
Planlösning av garage med förråd, visande placering av luft-luft värmepumpar och ventilationspunkter för tilluft och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Niklas
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
.
vad tror du om mitt förslag på ventil placering?
 
B Byggtankar123 skrev:
vad tror du om mitt förslag på ventil placering?
Ser bara bra ut.
 
Vi satte vi satte fresh intelive t i vårt förråd. Ångrar lite att vi inte satte en i garaget.

Med frånluftsfläktar kan du bättre kontrollera och garantera luftflöde
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Ser bara bra ut.
Tack, då kör jag på det.
T Tinototem skrev:
Vi satte vi satte fresh intelive t i vårt förråd. Ångrar lite att vi inte satte en i garaget.

Med frånluftsfläktar kan du bättre kontrollera och garantera luftflöde
Jo en fläkt tänkte jag ha, sen om den ska gå hela tiden eller bara ibland vet jag inte. En sådan där "badrums"fläkt kan nog vara smidig då den sköter sig själv. Kan dock inte hitta den modeller "T" du tipsar om.

Finns ju en del fläktar att välja på, tänker spontant att det är onödigt att den går konstant = dyrt att sug in kall luft. Utan bättre då att man kan lägga in schema så den några gånger per dyn byter ut (delar av) luften. Men att vid för hög fuktighet så kör den till fukten är på normal nivå igen. Samt att kunna forceras konstant drift ex om man kör in en isig bil.
Vilken modeller är rätt för mig? 😇
 
Jag har en Fresh Intelivent osäker på model. Den har stöd för konstantflöde på flera nivåer. I manualen kan du läsa l/s för mitt förråd på 11 kvm så fungerade lägsta nivå och då hör jag inte fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.