Hej vi är sedan i somras nya ägare till ett hus byggt -49. Vi är nöjda och glada över mer utrymme och en härlig trädgård. Något vi undrar över är en ventilations-”lucka” (se bild) just under fönsterbrädan och över elementet i ett av sovrummen på vån 1 av 2. Det drar kallt från den trots att jag skruvat in den så långt det går.
Jag behöver hjälp av expertisen här för att förstå: Vad fyller den för funktion? Ska man kunna stänga helt under den kalla årstiden?
Tack på förhand!
/B
Jag behöver hjälp av expertisen här för att förstå: Vad fyller den för funktion? Ska man kunna stänga helt under den kalla årstiden?
Tack på förhand!
/B
Bästa svaret
Det är en tilluftsventil för att ni ska få in frisk luft i huset som sedan värms av radiatorn. Stänger ni den kommer luften tjuvdra någon annanstans där den inte kan värmas på samma sätt, så låt den vara öppen.
Klicka här för att svara
