Inspekterade vår vind idag. Kom då att tänka på den här ventilen som har suttit från att huset byggdes. Varför har man satt en ventil upp till vinden? Tänkte man på något annat sätt på sextiotalet. Och var det vanligt? Idag vill man ju absolut inte ha upp någon luft från bostadsutrymmet till vinden.
(Jag har haft gaffatejp över öppningen men satte dit ett bättre täcklock idag. Därav inget täcklock på fotot.)
(Jag har haft gaffatejp över öppningen men satte dit ett bättre täcklock idag. Därav inget täcklock på fotot.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där är du säkert någonting på spåret! Visserligen en fullstor, dåligt isolerad, innerdörr till kattvinden. Men ingen annan ventilation.useless skrev:
En annan tanke jag fick nu är att skorstensstocken går oisolerad genom kattvinden. Kan det varit så att när man eldade olja så blev kattvinden uppvärmd och att men ville leda den varma (relativt torra) luften upp till kallvinden?
Jag vill dock inte ha någon luft som strömmar upp på kallvinden. Och ingen kallluft ner heller! Så ventilen förblir igensatt.
Klicka här för att svara