janwide
Inspekterade vår vind idag. Kom då att tänka på den här ventilen som har suttit från att huset byggdes. Varför har man satt en ventil upp till vinden? Tänkte man på något annat sätt på sextiotalet. Och var det vanligt? Idag vill man ju absolut inte ha upp någon luft från bostadsutrymmet till vinden.
(Jag har haft gaffatejp över öppningen men satte dit ett bättre täcklock idag. Därav inget täcklock på fotot.)
Gammal ventil på vind med borttaget täcklock, omgiven av träram och silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det
janwide janwide skrev:
Varför har man satt en ventil upp till vinden?
Det går knappast att svara på utan mer info. Man måste veta exakt varifrån luften kommer och vart den tar vägen. Att gissa utan kunskap blir oftast felaktiga gissningar.

janwide
O O skrev:
Det

Det går knappast att svara på utan mer info. Man måste veta exakt varifrån luften kommer och vart den tar vägen. Att gissa utan kunskap blir oftast felaktiga gissningar.
Förstår inte vilken info du saknar. Den kommer från bostadsutrymmet och går upp på kallvinden.

Ser konstigt ut. Men det kanske är nån gammal ventilation av kallförråd/klädkammare?

Vad är det för utrymme den kommer från/sitter i?
Inte så att det har varit ett badrum/toalett innan och det har fortsatt ventilationen upp på tak?

janwide
Inget av ovanstående. Avsikten verkar varit att ha kontrollerad ventilation från bostaden, eller närmare bestämt kattvinden som agerar förråd, upp till kallvinden. Obegripligt. Därav min undran.

Kattvindar användes ofta som kallförråd/klädförvaring förr i tiden. Ju kallare desto säkrare förvaring...
Finns det någon ventilation mellan bostaden och kattvinden?

janwide
useless useless skrev:
Kattvindar användes ofta som kallförråd/klädförvaring förr i tiden. Ju kallare desto säkrare förvaring...
Finns det någon ventilation mellan bostaden och kattvinden?
Där är du säkert någonting på spåret! Visserligen en fullstor, dåligt isolerad, innerdörr till kattvinden. Men ingen annan ventilation.
En annan tanke jag fick nu är att skorstensstocken går oisolerad genom kattvinden. Kan det varit så att när man eldade olja så blev kattvinden uppvärmd och att men ville leda den varma (relativt torra) luften upp till kallvinden?

Jag vill dock inte ha någon luft som strömmar upp på kallvinden. Och ingen kallluft ner heller! Så ventilen förblir igensatt.

janwide
Ännu en teori 😁
Tanken var kanske att luften skulle gå via den öppna takfoten in på kattvinden vidare upp på kallvinden via den här ventilen. Och slutligen ut genom gavelventilerna på kallvinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.