Hej.
Jag ska isolera mellan takstolarna på ett äldre tegelhus vi renoverar för att göra ett sovloft. Det är plåtklätt och under det ett träspåntak. Takstolarna är endast 13 cm och utrymmet inåt vill jag inte tulla på för mycket. Det blir ett ca 30-50 cm högt utrymme mellan hanbjälke (efter flytt och regling) och taknock. Det jag kommit fram till efter mycket läsande är att göra en luftspalt på ca 2 cm, vindpapp, max 200 mm isolering (läst att man då utnyttjar husets värme uppåt), tät fuktspärr och sen råspont/panel. Det jag dock funderar på är ventilationsbiten. Behöver jag ha ventilation i nock och takfot om jag utnyttjar husets värme uppåt? Har läst att det t om kan bli mer fukt pga ventilationen.
Tack för era svar och funderingar.
Mvh
/Calle
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.