58 097 läst ·
49 svar
58k läst
49 svar
Ventilation som låter som fan, tips?
Tror du inte silikon är bättre? Det är ju inte riktigt lim.FrittDrag_II skrev:
Rätt trist inställning. Så kanske den som micklade innan dig tänkte också? Det är också något du kan få skit för från BRFen.
För att svara på ursprungsfrågan så finns det regler om hur mycket ventilationen får låta. Gjorde du någonsin en sådan undersökning? Vad var svaret?
För att svara på ursprungsfrågan så finns det regler om hur mycket ventilationen får låta. Gjorde du någonsin en sådan undersökning? Vad var svaret?
Jag tror faktiskt inte att någon bryr sig. Det är inte mitt utrymme så det är ingenting jag tänker stå för att få uppmätt.tommib skrev:
Man skulle kunna tro att en Lösvirkesbyggare inte skulle bli så lättkränkt. Du kan pröva att leva med en visslande och störande ventilation i mer än en månad utan att någon vill kännas ansvarig.T twoody skrev:
Elmont har, till skillnad från dig, haft konstruktiva tips. Jag har följt dessa, såsom att rensa kanalen, tejpa för skruvhålet och annat. Problemet är, som sagt, att ventilen inte håller tätt, varför det "pyser" ut massa luft från sidan. Jag kan ha förståelse för att du är för trög för att förstå beskrivningen av problemet men sådant är det.
Kan tillägga att silikonet jag köpt inte funkar som lim, det tätar endast. Det har hjälpt i köket men i badrummet så går det inte ens längre att montera tillbaka ventilen pga av att det inre röret sitter löst. Vilket är synd för problemet verkar annars vara detsamma där, dvs att ventilen inte håller tätt mot ytan (pressar man med handen så att det blir bra tryck mellan ventilen och anordningen så slutar det vissla). Det här är ett riktigt skitbygge.E elmont skrev:
Att det visslar beror på otäthet, ofta mellan don och ram. Troligtvis har du eller någon före dig inte fått dit fjädrarna rätt. Det kan hjälpa att vrida på donet när det sitter monterat, ibland att vicka på käglan.
Som en liten passus så har du med största sannolikhet ett system med fläkt-i-drift som ventilationsbrandsskydd. Tyvärr medför det ofta högre tryckuppsättningar vid don i.o.m. att stamspjäll ej får användas i samma utsträckning som i ett ”vanligt” system.
Det är extremt viktigt att inte ändra några inställningar på donen eftersom skyddet mot brandgasspridning är uppbyggt på ett uträknat tryckfall över donen(vanligtvis mellan 40-70pa vid sämsta donet)
Som en liten passus så har du med största sannolikhet ett system med fläkt-i-drift som ventilationsbrandsskydd. Tyvärr medför det ofta högre tryckuppsättningar vid don i.o.m. att stamspjäll ej får användas i samma utsträckning som i ett ”vanligt” system.
Det är extremt viktigt att inte ändra några inställningar på donen eftersom skyddet mot brandgasspridning är uppbyggt på ett uträknat tryckfall över donen(vanligtvis mellan 40-70pa vid sämsta donet)
Du kan inte läsa. Jag har vidtagit samtliga åtgärder som föreslagits och som ligger på mitt ansvar att vidta. De åtgärder jag inte vidtagit är sådana som jag, enligt dina egna ord, inte "FÅR" vidta. Problemet är att de som FÅR vidta dessa åtgärder, inte vill kännas vid problemen.T twoody skrev:
Det du inte verkar förstå är att mina val alltså är 1) inte göra någonting och leva med huvudvärk och dålig sömn eller 2) ta saken i egna händer.
Precis det är också det jag har kunnat konstaterat efter diverse undersökningar efter tipsen som har lämnats här. Dvs don och ram är inte täta. Det är också med största sannolikhet så att förra ägaren har ändrat donen eftersom donen uppenbarligen varit nedmonterade tidigare (syns bl.a. på skruven samt på att de inte sitter tätt).T thellberg skrev:Att det visslar beror på otäthet, ofta mellan don och ram. Troligtvis har du eller någon före dig inte fått dit fjädrarna rätt. Det kan hjälpa att vrida på donet när det sitter monterat, ibland att vicka på käglan.
Som en liten passus så har du med största sannolikhet ett system med fläkt-i-drift som ventilationsbrandsskydd. Tyvärr medför det ofta högre tryckuppsättningar vid don i.o.m. att stamspjäll ej får användas i samma utsträckning som i ett ”vanligt” system.
Det är extremt viktigt att inte ändra några inställningar på donen eftersom skyddet mot brandgasspridning är uppbyggt på ett uträknat tryckfall över donen(vanligtvis mellan 40-70pa vid sämsta donet)
Att donen blivit ändrade på kan ha skett vid injusteringen.nilsou skrev:Precis det är också det jag har kunnat konstaterat efter diverse undersökningar efter tipsen som har lämnats här. Dvs don och ram är inte täta. Det är också med största sannolikhet så att förra ägaren har ändrat donen eftersom donen uppenbarligen varit nedmonterade tidigare (syns bl.a. på skruven samt på att de inte sitter tätt).
Kolla med styrelsen om det finns injusteringsprotokoll, där ska kägelläget vara noterat( anges i mm plus eller minus där noll är lika med att käglan livar med den fasta delen)
Jag tog för givet att det är relativt nybyggt hus?
Isf finns ljudkrav om Max 30 dBA i sovrum, 35 i kök. AMV:s bullerapp brukar faktiskt ge ganska bra mätningar så den kan du ju prova för att få en indikering.
Att ljudkraven uppfylls är ett av många krav för att slutbesked skall ges från kommunen, så du har inte ett hopplöst fall.
