P
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Den skall normalt hålla tätt med packningen och dumt att "limma" fast donet med något då den skal monteras lite då och då i framtiden.
Du kan testa att smörja packningen med t.ex. sådant man smörjer dörrlister på bilar med.
Tror du inte silikon är bättre? Det är ju inte riktigt lim.
 
silikon kan fungera mycket effektivt som lim så det är nog inte så bra ide. Gör man rätt när man sätter tillbaka donet så ska fjädrarna spänna fast det mot väggen.
 
P
E elmont skrev:
silikon kan fungera mycket effektivt som lim så det är nog inte så bra ide. Gör man rätt när man sätter tillbaka donet så ska fjädrarna spänna fast det mot väggen.
Jag tog silikon. Funkar skitbra nu.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Även senare när du (ventilationsmontören) ska ta bort ventilen för att rensa kanalen?
 
P
E elmont skrev:
Även senare när du (ventilationsmontören) ska ta bort ventilen för att rensa kanalen?
Inte mitt problem.
 
tommib
Rätt trist inställning. Så kanske den som micklade innan dig tänkte också? Det är också något du kan få skit för från BRFen.

För att svara på ursprungsfrågan så finns det regler om hur mycket ventilationen får låta. Gjorde du någonsin en sådan undersökning? Vad var svaret?
 
  • Gilla
DTanner och 1 till
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Rätt trist inställning. Så kanske den som micklade innan dig tänkte också? Det är också något du kan få skit för från BRFen.

För att svara på ursprungsfrågan så finns det regler om hur mycket ventilationen får låta. Gjorde du någonsin en sådan undersökning? Vad var svaret?
Jag tror faktiskt inte att någon bryr sig. Det är inte mitt utrymme så det är ingenting jag tänker stå för att få uppmätt.
 
Tror nog detta bara är en troll tråd så hjälper nog inte att skriva något åt denna människan
 
P
T twoody skrev:
Tror nog detta bara är en troll tråd så hjälper nog inte att skriva något åt denna människan
Man skulle kunna tro att en Lösvirkesbyggare inte skulle bli så lättkränkt. Du kan pröva att leva med en visslande och störande ventilation i mer än en månad utan att någon vill kännas ansvarig.

Elmont har, till skillnad från dig, haft konstruktiva tips. Jag har följt dessa, såsom att rensa kanalen, tejpa för skruvhålet och annat. Problemet är, som sagt, att ventilen inte håller tätt, varför det "pyser" ut massa luft från sidan. Jag kan ha förståelse för att du är för trög för att förstå beskrivningen av problemet men sådant är det.
 
P
E elmont skrev:
silikon kan fungera mycket effektivt som lim så det är nog inte så bra ide. Gör man rätt när man sätter tillbaka donet så ska fjädrarna spänna fast det mot väggen.
Kan tillägga att silikonet jag köpt inte funkar som lim, det tätar endast. Det har hjälpt i köket men i badrummet så går det inte ens längre att montera tillbaka ventilen pga av att det inre röret sitter löst. Vilket är synd för problemet verkar annars vara detsamma där, dvs att ventilen inte håller tätt mot ytan (pressar man med handen så att det blir bra tryck mellan ventilen och anordningen så slutar det vissla). Det här är ett riktigt skitbygge.
 
Du lyssnar inte på vad du ska göra så varför ska folk slösa tid på dig.
Du FÅR inte hålla på och ställa om ventilationen i din lägenhet, hur svårt kan det vara att förstå det.
 
Att det visslar beror på otäthet, ofta mellan don och ram. Troligtvis har du eller någon före dig inte fått dit fjädrarna rätt. Det kan hjälpa att vrida på donet när det sitter monterat, ibland att vicka på käglan.

Som en liten passus så har du med största sannolikhet ett system med fläkt-i-drift som ventilationsbrandsskydd. Tyvärr medför det ofta högre tryckuppsättningar vid don i.o.m. att stamspjäll ej får användas i samma utsträckning som i ett ”vanligt” system.
Det är extremt viktigt att inte ändra några inställningar på donen eftersom skyddet mot brandgasspridning är uppbyggt på ett uträknat tryckfall över donen(vanligtvis mellan 40-70pa vid sämsta donet)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
T twoody skrev:
Du lyssnar inte på vad du ska göra så varför ska folk slösa tid på dig.
Du FÅR inte hålla på och ställa om ventilationen i din lägenhet, hur svårt kan det vara att förstå det.
Du kan inte läsa. Jag har vidtagit samtliga åtgärder som föreslagits och som ligger på mitt ansvar att vidta. De åtgärder jag inte vidtagit är sådana som jag, enligt dina egna ord, inte "FÅR" vidta. Problemet är att de som FÅR vidta dessa åtgärder, inte vill kännas vid problemen.

Det du inte verkar förstå är att mina val alltså är 1) inte göra någonting och leva med huvudvärk och dålig sömn eller 2) ta saken i egna händer.
 
  • Gilla
nil3
  • Laddar…
P
T thellberg skrev:
Att det visslar beror på otäthet, ofta mellan don och ram. Troligtvis har du eller någon före dig inte fått dit fjädrarna rätt. Det kan hjälpa att vrida på donet när det sitter monterat, ibland att vicka på käglan.

Som en liten passus så har du med största sannolikhet ett system med fläkt-i-drift som ventilationsbrandsskydd. Tyvärr medför det ofta högre tryckuppsättningar vid don i.o.m. att stamspjäll ej får användas i samma utsträckning som i ett ”vanligt” system.
Det är extremt viktigt att inte ändra några inställningar på donen eftersom skyddet mot brandgasspridning är uppbyggt på ett uträknat tryckfall över donen(vanligtvis mellan 40-70pa vid sämsta donet)
Precis det är också det jag har kunnat konstaterat efter diverse undersökningar efter tipsen som har lämnats här. Dvs don och ram är inte täta. Det är också med största sannolikhet så att förra ägaren har ändrat donen eftersom donen uppenbarligen varit nedmonterade tidigare (syns bl.a. på skruven samt på att de inte sitter tätt).
 
nilsou skrev:
Precis det är också det jag har kunnat konstaterat efter diverse undersökningar efter tipsen som har lämnats här. Dvs don och ram är inte täta. Det är också med största sannolikhet så att förra ägaren har ändrat donen eftersom donen uppenbarligen varit nedmonterade tidigare (syns bl.a. på skruven samt på att de inte sitter tätt).
Att donen blivit ändrade på kan ha skett vid injusteringen.
Kolla med styrelsen om det finns injusteringsprotokoll, där ska kägelläget vara noterat( anges i mm plus eller minus där noll är lika med att käglan livar med den fasta delen)

Jag tog för givet att det är relativt nybyggt hus?
Isf finns ljudkrav om Max 30 dBA i sovrum, 35 i kök. AMV:s bullerapp brukar faktiskt ge ganska bra mätningar så den kan du ju prova för att få en indikering.
Att ljudkraven uppfylls är ett av många krav för att slutbesked skall ges från kommunen, så du har inte ett hopplöst fall.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.