R
Jag vet inte vad ventilationstypen heter men vi har en fläkt i garaget som gör så att de suger luft i alla vårutrummen samt i köket. Denna luft skickas rakt ut och återvinns inte då vi har luft/vatten uppvärmning.
De går att justera intensiteten på fläkten med ett vred men de allra lägsta är det som körs då allt annat är alleldes för kraftigt sug. Min fråga är, behöver de sugas luft ur alla utrymmena dygnet runt? Dvs kan jag sätta in en timer som gör så att fläkten stängs av ett par timmar mitt i natten tex? Ofta upplevs de kyligt i huset på mornarna när inga andra apparater o liknande är igång då varmluften hela tiden sugs ut ur huset.

Roland112 skrev:
Jag vet inte vad ventilationstypen heter men vi har en fläkt i garaget som gör så att de suger luft i alla vårutrummen samt i köket. Denna luft skickas rakt ut och återvinns inte då vi har luft/vatten uppvärmning.
De går att justera intensiteten på fläkten med ett vred men de allra lägsta är det som körs då allt annat är alleldes för kraftigt sug. Min fråga är, behöver de sugas luft ur alla utrymmena dygnet runt? Dvs kan jag sätta in en timer som gör så att fläkten stängs av ett par timmar mitt i natten tex? Ofta upplevs de kyligt i huset på mornarna när inga andra apparater o liknande är igång då varmluften hela tiden sugs ut ur huset.
Behövs och behövs. Ni kommer inte dö av att stänga av den några timmar, men troligen (förutsatt att huset är relativt modernt och tätt) kommer ni uppleva en sämre luftkvalité. Normventilation är i Sverige 1 luftombyte per 2h. Ska du köra den på timer så slå i så fall av den under tider då ingen är hemma.

Jag tror du kommer bli förvånad hur liten skillnad det gör energimässigt att inte "blåsa ut varmluften". Luft är en oerhört dålig värmebärare.

Ventliationen har till uppgift att hålla god kvalitet på luften som du andas samt att transportera bort fukt.
Om du har lite koll på dessa två parametrar så kan du fundera och experimentera lite själv.

R
hmm då låter jag den gå dygnet runt då kanske.

R
men vad kallas denna typ av ventilation? Mekanisk?

Roland112 skrev:
men vad kallas denna typ av ventilation? Mekanisk?
Precis. Mekanisk frånluft (F)

Mekanisk frånluft. Sen har du förmodligen några tilluftventiler någonstans.

Du har mekanisk frånluft (F).
Sedan finns det fläktstyrd till- och frånluft (FT) och fläktstyrd till- och frånluft med återvinning (FTX).

R
ok tack

Andas du inte när du sover? ;)

I samband med mitt nybygge kom diskussionen med ventilationstekniker upp om just TS fråga.

Fick då till svar ungefär som andra i tråden redan nämnt och om ventilationen skall reduceras så skall det göras när ingen är hemma. Ventilationsgubben (om det var eget tyckande eller någon allmän standard vet jag inte) att det inte skulle stängas av helt men kunna reduceras ner till 30 % av normalventilationen.

Genom att vi har inbrottslarm så löstes detta genom att ett relä monterades till fläkten styrd av larmet så när vi lämnar huset och slår till larmet går ventilationen ner till 30 %.
Oerhört praktiskt, om det sedan gör någon större skillnad energimässigt vill jag låta vara osagt men många bäckar små....

Stäng inte av. En viktig funktion är att skapa ett undertryck i bostaden. Då kan inte luft smita genom springor så att fukt kondenseras i väggar eller på vinden. Stäng dörrarna till våtutrymmen och kök för att minimera flödet. Det finns förmodligen springor någonstans till dessa utrymmen, och de ska inte täckas för. Våra springor sitter i karmen ovanför dörrarna.
Det ska inte finnas tilluftventiler genom ytterväggen i de utrymmen som har utsug.

R
ok tack

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.