Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suget ut från braskassetten är bra men den tar med rök in i ventilationen till toan och tvättstugan. Dessutom vill jag ju inte ha in luft snarare ut från toa och tvättstuga.
Min fråga är hur tänkte dem 1967 när de byggde ventilation ihop med skorsten? Jag funderar på att sätta dit fläktar som drar ut lukt och fuktighet från tvättstuga. Jag har ju ventilation i väggarna.
Tanken är att murstocken ska vara varm, genom att man eldar i värmepanna. Då stiger även luften uppåt i ventilationskanalerna. Likadant här i detta huset.
Om man inte håller murstocken varm krävs typ badrumsfläkt för att trycka ut luften.
Om man inte håller murstocken varm krävs typ badrumsfläkt för att trycka ut luften.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tack för snabbt svar, då fick jag det jag trodde bekräftat, problemet upptäcktes vid provtryckning idag. Införskaffar två fläktar imorgon
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Fast det blir ju lite lustigt om man ska köra dessa fläktar då man eldar..............Att det är som det är är inget konstigt som redan nämnts men jag har likadant och säkerligen tusentals andra utan att det går bakvägen för det ? Har ni undertryck i huset på något annat vis?
S Stefan1972 skrev:
S Stefan1972 skrev:
Hej,
På vintern verkar vi ha övertryck, för ingen värme från braskasettens fläktar tar sig upp till överplanet, man kan känna i trappen att värmen tar slut i nivå med övre plans golvnivå. På sommaren är det tvärtom. Jag kommer nog ändå att montera fläkt som suger ut den fultiga luften i våtavdelningen i gillestugans tvätt-, dusch-, och bastuavdelning, jag tror att det blir en bra lösning. Inte bara för kasettens rök utan även för att få bort fukt och oangenäma dofter från gästtoaletten.
På vintern verkar vi ha övertryck, för ingen värme från braskasettens fläktar tar sig upp till överplanet, man kan känna i trappen att värmen tar slut i nivå med övre plans golvnivå. På sommaren är det tvärtom. Jag kommer nog ändå att montera fläkt som suger ut den fultiga luften i våtavdelningen i gillestugans tvätt-, dusch-, och bastuavdelning, jag tror att det blir en bra lösning. Inte bara för kasettens rök utan även för att få bort fukt och oangenäma dofter från gästtoaletten.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, så har vi, med liknande konstruktion i övrigt som sagt. Principen om varma skorstenar som tar med sig ventilationsluften är inte dimensionerad för att dra med sig våra duschvanor, så det går det åt.Gränslandet skrev:
Fast det verkar egendomligt att det skulle komma röklukt in genom ventilationen när du eldar. Det ska inte vara möjligt rent fysikaliskt.
Klart det är möjligt om du tittar på skorstensfotot. Wc och dusch-tvättstugepiporna drar in luft och får då med sig det rök från kasetten. Som tidigare svar så är skorstenen menad att vara varm för att ta med sig doft och fuktig luft ut. Vi eldar ej så frekvent.
Det kommer inte in rök men doften av rök smyger med iaf
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Fast doften av rök kan ju ta sig in överallt beroende på vinden................Eller har du stått och luktat i piporna så du vet att det kommer därifrån?
Ventilationspiporna ska inte dra IN luft utan släppa ut den.Gränslandet skrev:
Precis så fungerar det i min värld också, Ricebridge. Som sagt var, tack för ett tidigare snabbt svar. Fläktar inköpta, monteras imorgon
Vilka fläktar blev det och monterade du uppe i skorstenen eller vid insuget? Tack för hjälpen, har liknande problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden