Hej

Vi är på gång att installera ett FTX system i vårt hus och jag funderar på hur man gör med ljuddämpning mellan rummen?. Jag har förstått att man skall ha ljuddämpare efter FTX aggregatet för att ta bort ev ljud från aggregatet i rören.. men hur är det mellan rummen? I vårt fall så kommer det ligga 4 rum i fil där vi kommer ha friskluftsdon men skalll det även sitta ljuddämpare innan varje friskluftsdon så det inte blir lyhört mellan rummen?

Idag har vi mekanisk frånluft ifrån våra 3 badrum (3 våningsvilla) och man kan nästan prata i normal samtalston mellan badrummen genom ventilationen. Så vill man ju inte ha det :)

Vilken typ av ljuddämpning är lämplig isf?

Tacksam för synpunkter och tips!

mvh
Anders

Böjbara slangljuddämpare ner mot varje don i rummen har jag satt, det funkar bra. Ska sätta på frånluften också då jag tycker att det är ett störande ljud på frånluften så jag ska dämpa i varje don där också innan jag isolerar över alla kanalerna.

• Gilla
Ventilationsfunderingar
  • Laddar…
Ventilationsfunderingar Ventilationsfunderingar skrev:
Hej

Vi är på gång att installera ett FTX system i vårt hus och jag funderar på hur man gör med ljuddämpning mellan rummen?. Jag har förstått att man skall ha ljuddämpare efter FTX aggregatet för att ta bort ev ljud från aggregatet i rören.. men hur är det mellan rummen? I vårt fall så kommer det ligga 4 rum i fil där vi kommer ha friskluftsdon men skalll det även sitta ljuddämpare innan varje friskluftsdon så det inte blir lyhört mellan rummen?

Idag har vi mekanisk frånluft ifrån våra 3 badrum (3 våningsvilla) och man kan nästan prata i normal samtalston mellan badrummen genom ventilationen. Så vill man ju inte ha det :)

Vilken typ av ljuddämpning är lämplig isf?

Tacksam för synpunkter och tips!

mvh
Anders
Du behöver 4st ljuddämpare vid aggregatet för att tysta ev motorljud både ute och inomhus.. Tilluft, Frånluft, Uteluft och avluft

• Gilla
Ventilationsfunderingar
  • Laddar…
En liten ljuddämpare innan varje till eller från luft don behövs. Dels för att man inte ska höra mellan rumen men också för att dämpa brus från börjar m.m i rören.

• Gilla
Ventilationsfunderingar
  • Laddar…
Böjbara slangdämpare är enkla och billiga att sätta dit, men dom reducerar flödet mer än vanliga rör med släta väggar. Behöver inte alls vara ett problem, men bra att veta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.