Hej!

Jag undrar helt enkelt vad bör/ska man ha för luftfuktighet inomhus för att må bra?
Bor i en villa på ca. 180 kvm i 2 plan, byggd 1989 (Borohus). Värme och ventilation är idag ihop byggt i ett luftburet system. Inga radiatorer alltså, värmen kommer ifrån don i taket.
Systemet är ett luftvärmesystem som heter ACJB/Heat Master från Fläkt Group.
Byttes ut för ca. 4 år sedan mot ett nytt, likadant system som original. Montören påstod att: "så länge det är helt och fungerar så är systemet väldigt bra"!
Värmen funkar riktigt bra även när det blir kallt! Kanske inte särskilt ekonomiskt med höga elpriser?
Men.... vad bör vi ha för luftfuktighet inne?
Idag, påskafton 8/4-2023 är det sol ute och +3C och en luftfuktighet på 78%.
Inne har vi ca. +21C och fuktighet på 25-28% på olika mätplatser.
Enligt det berömda Google bör man ha mellan 40-60% luftfuktighet.
Hur löser jag detta smartast??
Tack på förhand!
Glad Påsk!!
(svara gärna direkt på: nymme199@hotmail.com)

64Matte 64Matte skrev:
Hej!

Jag undrar helt enkelt vad bör/ska man ha för luftfuktighet inomhus för att må bra?
Bor i en villa på ca. 180 kvm i 2 plan, byggd 1989 (Borohus). Värme och ventilation är idag ihop byggt i ett luftburet system. Inga radiatorer alltså, värmen kommer ifrån don i taket.
Systemet är ett luftvärmesystem som heter ACJB/Heat Master från Fläkt Group.
Byttes ut för ca. 4 år sedan mot ett nytt, likadant system som original. Montören påstod att: "så länge det är helt och fungerar så är systemet väldigt bra"!
Värmen funkar riktigt bra även när det blir kallt! Kanske inte särskilt ekonomiskt med höga elpriser?
Men.... vad bör vi ha för luftfuktighet inne?
Idag, påskafton 8/4-2023 är det sol ute och +3C och en luftfuktighet på 78%.
Inne har vi ca. +21C och fuktighet på 25-28% på olika mätplatser.
Enligt det berömda Google bör man ha mellan 40-60% luftfuktighet.
Hur löser jag detta smartast??
Tack på förhand!
Glad Påsk!!
(svara gärna direkt på: nymme199@hotmail.com)
Så länge det är kallare ute än inne kommer det vore svårt/omöjligt att få upp luftfuktigheten nämnvärt. Och glad påsk till dig med

Kan visa dig ett diagram som sträcker sig från 16juni till idag. Varje prick är en vecka. Detta är det "normala". Enda sättet att höja luftfuktigheten inne såhär års är att sänka inomhustemperaturen, återanvända badrumsfukten eller skapa fukt.

• Graf över tid med två linjer som visar förändringar i procent, möjligen relaterade till luftfuktighet inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och tack för svar!!

Vad är det för skillnad på blå och gul "kurva"?
Är det inne resp. ute fuktighet?
Och hur kan det vara så att fuktigheten "halveras" från mätning av uteluften till inneluften?

64Matte 64Matte skrev:
Hej och tack för svar!!

Och hur kan det vara så att fuktigheten "halveras" från mätning av uteluften till inneluften?
Relativ fuktighet. Varm luft kan innehålla mer vattenånga än kalluft. Exempelvis vid 20 gradig luft kan bära ca 20 g vathenånga/m3 dvs 100% rh. Nollgradig luft kan bära 4,9g vattenånga/ m3

har du då 4 grader ute med 70% rh är detta drygt 5 g/m3 luft. Värm detta till 20 grader så innehåller den fortfarande 5 g vattenånga men den relativa fuktigheten är 30%.

Oj!!!
Det där var lite för avancerat svar för mig!
Gissar att du jobbar med ventilation kanske?
Men jag kanske inte behöver förstå allt i detalj?
Vad kan jag göra för att öka fuktigheten något inne? Luftfuktare?
Eller är det bara att "leva" vidare som det är?

64Matte 64Matte skrev:
Oj!!!
Det är inte så knepigt som det låter. Det är samma fenomen som gör atl frysen måste frostas av. På vintern har vi som högst relativ fuktighet ute under året. Med lågt absolut fuktinnehåll. Det ger i sin tur ett högt rf inne med varmare luft.
Se bifogad bild
Men luftfuktare visst. Men inte kopplat till ventilationssystemet.

• Tabell som visar densitet hos en vätska vid olika temperaturer och procentandelar av något ämne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan införskaffa luftfuktare, men räkna inte med att de höjer RH med mer än några få enstaka % i rummet de står.
Jag får skav i halsen när RH inne kryper under ca 34%. Vi införskaffade då en luftfuktare och satte i sovrummet. RH gick från ca 32% till 34%. Precis så att jag slapp vakna med skoskav i halsen varje morgon...

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
En.sak som man även bör tänka på, är att huset i sig mår bra av att det är låg luftfuktighet. Om man vill öka luftfuktigheten i huset för människornas skull, så gäller det därför att huset är gjort på ett sätt så att det inte börjar må dåligt. Mår huset dåligt så börjar människorna i huset också må sämre med tiden, om det börjar mögla osv.

64Matte 64Matte skrev:
Hej och tack för svar!!

Högsta och lägsta för dagen

64Matte 64Matte skrev:
Oj!!!
Torka tvätten inomhus, sänka värmen. Luftfuktare i ett rum med stängd dörr. Hopplöst, jag har provat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.