2 649 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Ventilation i garage råd sökes
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
för genomtänkta, eller överkomplicera något som är enkelt löst.L LAnsgar skrev:Att spendera första maj med att övertänka på internätts måste väl ses som meningen med livet!
Jag tycker det är lite märkligt att föreslå en dålig lösning och sedan argumentera för den med att andra lösningar är för genomtänkta..
Vad talar för att självdrag är bästa lösningen i ett förråd?
I uppvärmda utrymmen påstår jag att självdrag är en dålig lösning på alla sätt - utom installationskostnad.
Korrekt att 0,35 inte är lagkrav för förråd, men om man nu ska ventilera så tänker jag att det nog inte är en så dum riktlinje. Eller vad tycker du är lagom?
Jag antar att man får bestämma sig för vad målet är och sedan göra den enklaste lösningen som duger..![]()
Det finns solcellsdrivna fläktar också så man slipper dra fram el. Men självdrag har fungerat för garage i alla år och inget har förändrats. Ska man börja med fuktbelastning t.ex. blöt bil är det ofta klokare med en avfuktare än att ventilera bort fukten
Jag hade satsat på en luftavfuktare istället. I min mening, är det I ett förråd, där man sällan vistas längre perioder, inte så intressant om hur mycket luft som ventileras, utan hur hög luftfuktigheten är. Det är den man vill hålla nere så att det som förvaras där inte förstörs av fukt. Detta kan man uppnå genom att ventilera och värma luften så att den relativa luftfuktigheten går ner, eller så minskar man luft omsättningen och tar bort fukten med en luftavfuktare. Den sistnämnda metoden har fördelen att du inte ventilera ut varm luft som du har spenderat pengar på att värma upp.
Kör denna metoden i mitt garage/verkstad. Kör på en billig luftavfuktare från Jula som står överst på en hylla så att den även cirkulerar luften i rummet. Intill står en vanlig radiator som värmer luften. Ventilationen består av självdrag, ventil i botten på porten och en högt placerad vid motstående gavel. Täpper till dessa vintertid för att minska luftomsättningen.
Kör denna metoden i mitt garage/verkstad. Kör på en billig luftavfuktare från Jula som står överst på en hylla så att den även cirkulerar luften i rummet. Intill står en vanlig radiator som värmer luften. Ventilationen består av självdrag, ventil i botten på porten och en högt placerad vid motstående gavel. Täpper till dessa vintertid för att minska luftomsättningen.
Har aldrig förstått varför man satsar på tjock isolering som installeras noggrant, sätter upp ångspärr eller ångbroms, tejpa skarvar för att sen öppna upp stora hål för att luften ska blåsa igenom. Då är det ju smartare/enklare/billigare att göra som för flera hundra år sedan - isolera mindre och strunta i ångspärr/ångbroms och låta det blåsa rakt igenom huset/garaget som ventilation.Hannuse skrev:
Jag tänker väl att man vi ha lite mer kontroll på hur luften färdas.T TMatt skrev:Har aldrig förstått varför man satsar på tjock isolering som installeras noggrant, sätter upp ångspärr eller ångbroms, tejpa skarvar för att sen öppna upp stora hål för att luften ska blåsa igenom. Då är det ju smartare/enklare/billigare att göra som för flera hundra år sedan - isolera mindre och strunta i ångspärr/ångbroms och låta det blåsa rakt igenom huset/garaget som ventilation.
Trist att ha isbildning i ett hörn i köket, och fuktigt på toaletten?
En öppen yta som ett garage är naturligvis enklare, men varför inte styra luftflödet?
Den som har sovit i ett timmertorp med braskamin vet, tänker jag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Därför att det ger lägre energiförbrukning och bättre inomhusklomat/ventilation.T TMatt skrev:Har aldrig förstått varför man satsar på tjock isolering som installeras noggrant, sätter upp ångspärr eller ångbroms, tejpa skarvar för att sen öppna upp stora hål för att luften ska blåsa igenom. Då är det ju smartare/enklare/billigare att göra som för flera hundra år sedan - isolera mindre och strunta i ångspärr/ångbroms och låta det blåsa rakt igenom huset/garaget som ventilation.
Klarar en sån mini ftx av att ventilera ett utrymme på 50 kvm? Eller skall man ha 2 på motsatt sida och få dem att gå mot varandra? Så de byter riktning samtidigtT TMatt skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Absolut men det funkar hyggligt även utan FTX och en fördel med självdrag är att det är passivt utan driftsenergi till fläktarna. Men man kan nyttja mini-FTX kärnor också fläktlöst.T TMatt skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Finns lite olika varianter av mini-FTX med olika kapacitet. Tänker att den jag länkade till duger i ett garage. De är inte ljudlösa men inget stör i garage.S Stabbsson skrev:
Finns det någon vits med dom?T TMatt skrev:
Tänkte om det finns någon som har gjort mätningar på att det ger någon besparing?
Eller är det kanske bara enklare med en enkel, vanlig frånluftsfläkt?
Skulle vara intressant att veta om någon av er vet mer?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Ja dom funkar ungefär som annonserat. Men dom kräver pulserande flöde 30s in 30s ut är vanligtHannuse skrev: