Hej,

Har en hyffsat nybyggd byggnad på 100m2 där 60m2 är stall och resten är garage.

Stallet är kallställt öppet till taknock med isolerade väggar. det finns 4stycken boxar i detta stall.
Garaget är varmställt 15*+

Ventilationen i stallet är självdrag där luften som ventileras tas in genom takfotsventilationen. Det är all ventilation.
Garaget är helisolerat och plastat i väggar och tak med ångspärr.
Stallets väggar är isolerade och plastade med ångspärr.

Stallet bebos av fyra hästar nattetid som då svetas och kissar i sina boxar.

Nu är problemet att i stalldelen så har en kraftig svartmögeltillväxt uppstått. Antar att detta beror på felaktig ventilation och som därför snarast behöver åtgärdas.

Hur bör en ventilation med dessa förutsättningar utformas?

Se bifogade bilder som beskrivning.
 
  • Ritning över en byggnad med hästboxar, sadelkammare, ouppvärmt stall och uppvärmt garage. Strukturell detalj är markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkelt ritat hus med blåa streck som föreställer hängande is istappar på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ventileras stalldelen? Kommer det ingen luft in i marknivå så blir det ju ingen omsättning på luften förutom vid tak
 
H håbbe1961 skrev:
Hur ventileras stalldelen? Kommer det ingen luft in i marknivå så blir det ju ingen omsättning på luften förutom vid tak
Nej, tyvärr saknas tilluftsventiler i golvnivå. Tror du att det räcker för att få bra ventilation?
Mögelproblemen är främst runt stallporten och i taket.
 
Absolut bättre, minst två 100mm don utplacerade lågt. Fler om boxarna är har täta väggar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.