Nyinflyttade i första huset, i ena badrummet som är på ca. 3-3,5m² med dusch sitter en äldre PAX 130. Vi tycker att ventilationen är otillräcklig då väggar och fönstret blir immiga samt även spegeln. Att fönstret blir fuktigt kan jag köpa med tanke på temperaturskillnaden. Det finns ingen springa under dörren in till badrummet, däremot ett visst mellanrum vid (halva) sidan av dörren, se bild nedan.

Är lösningen en kraftigare/nyare fläkt eller bör det vara en springa mellan dörren och tröskeln nedtill?

Stängd vit dörr utan synlig springa längst ned men med lite mellanrum på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
räcker inte springan på låssidan menar du?
rensa i kanaler först

Håll dörren nästan stängd, så låskolven vilar mot utsidan på karmen, och se om den större springa du får då hjälper mot imman.

Staffans2000
Att det blir imma i ett så litet badrum när du duschar, är inte det minsta konstigt.
Det viktigaste är att fläkten är placerad rakt ovanför duschen.

BirgitS
Det viktiga är inte att det inte blir någon imma på spegeln mm. utan att den försvinner på 10-15 minuter.

Fläkten är inte placerad över duschen utan cirka 1m vid sidan av, direkt över dörren istället. Jag kommer testa att ha dörren på glänt och se om det hjälper, även se över ventilationskanalen om den behöver rensas.
Det jag är mest orolig över är att fukten som sätter sig vid och på fönstret ska stanna kvar där och leta sig ner i karmen och bågen, det är inget alternativ att stå och torka av med papper varenda gång man duschat.

BirgitS
Det är ju inte någon bra placering för då kommer nog tilluften i dörrspringan att gå direkt till ventilationsdonet utan att röra om luften i resten av badrummet.

Hur länge är imman kvar?

Staffans2000
Så är det.
Fläkteffekten ökar väsentligt ju närmre duschen den kommer. Din placering är nog den sämsta tänkbara.

Staffan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.