12 761 läst ·
28 svar
13k läst
28 svar
Ventilation av toalett avloppet
Undvik att dra ut ventilationen på väggen. Vi har en sådan "fusklösning" på sommarhuset och ibland luktar det utanför och det blir svart av "mögel/alger" kring ventilen och på vägg/takfot som måste tvättas. Vid kommande takunderhåll ska det upp en kanal på taket.
Medlem
· Västernorrland
· 18 inlägg
Jag har en sida som är 9 meter ovanför en garagenedfart så lukten är inget problem, kan ju sätta en som går ut en dm från väggen, eller så anstränger jag mig och hittar en kanal i skorsten för det. Men eftersom det inte är värme där från någon panna så förstör väl fukten lika mycket där.AndersS skrev:
Mm, en del klur för en så enkel sak, men att röra i ventilationen överhuvudtaget är ju kinkigt det förstår jag, särskilt på kall/torr vind. Som tur är är det ett tag till vintern.
Hej rille,
Hur gick det med ventilationen? Drog du ut någon ny på taket?
Har själv ett helt oventilerat avlopp... ja just det, med alla problem det innebär. Sitter en liten luftningsventil på själva toastolen som man får skruva på när det blir stopp i spolningen. Funderar på en tillfällig(?) nödlösning: att skarva på ett 110-rör till avloppsstammen, dra in det i badrummet och sätta på en vakuumventil. Kan det funka ett tag?
Hur gick det med ventilationen? Drog du ut någon ny på taket?
Har själv ett helt oventilerat avlopp... ja just det, med alla problem det innebär. Sitter en liten luftningsventil på själva toastolen som man får skruva på när det blir stopp i spolningen. Funderar på en tillfällig(?) nödlösning: att skarva på ett 110-rör till avloppsstammen, dra in det i badrummet och sätta på en vakuumventil. Kan det funka ett tag?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 18 inlägg
Tillslut kompromissa vi fram den billigaste lösningen, hantverkaren som hjälpte mig lägga taket tyckte vi skulle låta röret gå rakt ut på vinden men jag vågade inte så vi tryckte i gullfiber i röret.
Tanken är att det ska släppa in hyggligt med luft men inte ut allt för mycket fukt. Så har det varit över vintern så nu till våren ska jag upp och se om jag kan göra någon korttidsanalys. Fungerar det inte så ska jag sätta in vacum ventiler vid tvättställen på något bra ställe. Sen blir det rör ut på väggen i någon ventil som sista lösning.
Hur som helst så fungerar det inte riktigt bra i vattenlåsen, inte så dåligt att det blir stopp men i källarn måste jag fylla på oftare än vanligt och det spolas på övervåningen t.ex. annars komemr avloppslukten. Sen gurglar det friskt här och var men det gör inget. Dessa problem fanns inte förut när röret gick rakt ut.
Tanken är att det ska släppa in hyggligt med luft men inte ut allt för mycket fukt. Så har det varit över vintern så nu till våren ska jag upp och se om jag kan göra någon korttidsanalys. Fungerar det inte så ska jag sätta in vacum ventiler vid tvättställen på något bra ställe. Sen blir det rör ut på väggen i någon ventil som sista lösning.
Hur som helst så fungerar det inte riktigt bra i vattenlåsen, inte så dåligt att det blir stopp men i källarn måste jag fylla på oftare än vanligt och det spolas på övervåningen t.ex. annars komemr avloppslukten. Sen gurglar det friskt här och var men det gör inget. Dessa problem fanns inte förut när röret gick rakt ut.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
har du enskilt eller kommunalt avlopp
renoverarn
renoverarn
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
japp
JAg ville ta bort min luftning som gick från källaren och genom de två våningarna och vinden och ut på taket.
Kapade bara av 110röret i källaren och satte en vacuumventil där. Har funkat i 5 år utan minsta problem.
Stefan
Kapade bara av 110röret i källaren och satte en vacuumventil där. Har funkat i 5 år utan minsta problem.
Stefan
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
hej stefan har du enskilt eller kommunalt avlopp
Men varför i hela friden gjorde du det? Du hade en perfekt lösning som du tog bort!? Vi har avluftning med vacuumventil i källaren som inte fungerar. Ofta problem med spolningen i toan. Fast vi verkar nog snarare ha övertryck i systemet. Vad gör man åt det? Frågan är om en vacuumventil i badrummet skulle hjälpa...saabstefan skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
med enskilt avlopp skall du INTE ha vacumventil,luftningen är till för att bädden skall fungera
Detta var intressant. Varför inte och vilken bädd förresten? Med enskilt avlopp menar jag alltså tank för toan. Vacuumventilen installerades av en VVS-firma som förslag till lösning av våra ständiga spolningsproblem. Uppenbarligen var det inte rätt...renoverarn skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
jaja vad jag förstår så har du sluten tank.då e et ju mindre viktigt i det läget ,men du minskar u lukt bekymmer om du har luftning ovan tak
Kan det hjälpa med vacuumventil i badrummet? Fast jag tycker som sagt det verkar som vi har övertryck i systemet. Brukar det bli övertryck med sluten tank? Finns det något annat man kan göra?renoverarn skrev:
Klicka här för att svara