1 252 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ventilation attefallshus.
Hej!
Jag har införskaffat mig ett attefallshus, ingen el i stugan.
Uppvärmningskällan är idag en gasolkamin, har alltså ingen skorsten.
När vi var vid stugan första gången i helgen upptäckte vi att syret tar helt slut i huset när kaminen stått på några timmar.
Stugan är ett stort rum, och har två ventiler nästan i takhöjd på vardera sida huset, men dessa räcker uppenbarligen inte till, öppnade dom fullt och kände på dom men det är knappt det blåser i den ena, eller suger i den andra.
Kanalerna ser ut att vara i minsta lagret, runt 80mm kanske.
Räcker det att sätta in större ventiler med större kanaler för att få fart på självdraget? Eller måste jag ha någon frånluftsventil av något slag också?
Tacksam för hjälp
Jag har införskaffat mig ett attefallshus, ingen el i stugan.
Uppvärmningskällan är idag en gasolkamin, har alltså ingen skorsten.
När vi var vid stugan första gången i helgen upptäckte vi att syret tar helt slut i huset när kaminen stått på några timmar.
Stugan är ett stort rum, och har två ventiler nästan i takhöjd på vardera sida huset, men dessa räcker uppenbarligen inte till, öppnade dom fullt och kände på dom men det är knappt det blåser i den ena, eller suger i den andra.
Kanalerna ser ut att vara i minsta lagret, runt 80mm kanske.
Räcker det att sätta in större ventiler med större kanaler för att få fart på självdraget? Eller måste jag ha någon frånluftsventil av något slag också?
Tacksam för hjälp
Klicka här för att svara