1 948 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vent i krypgrund.
Hej, jag undrar om man ska ha ventilerna öppna eller stängda på sommaren resp. vintern i en krypgrund.
Jag har hört båda buden. Öpnna sommaren och stängda vintern samt tvärtom.
Jag har hört båda buden. Öpnna sommaren och stängda vintern samt tvärtom.
Hmm, jag tror att det är lika illa vilket som. På sommaren är krypgrunden sval och utetemperaturen troligtvis hög vilket medför kondens. På vintern, om du inte har ett väldigt välisolerat golvbjälklag så har du varmare i krypgrunden och ett svalare utomhusklimat vilket medför kondens. Ett vettigt (dydrare) alternativ kan vara att täppa igen gluggarna och montera in en frånluftsventilation eller avfuktare...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om man nu ska hålla på och mickla med ventilerna så är väl det rimliga alternativet det att stänga vintertid för att hålla temperaturen uppe och därmed minska kondensproblematiken när man väl öppnar framåt våren/sommaren.
Dock så tillhör jag skaran som tror att man ska ge sig på en mekanisk lösning som ulan föreslår. Det går säkert alldeles utmärkt med en billig kondensavfuktare (eftersom den sannolikt inte behöver gå vintertid, vilket annars är argumentet MOT sådana) för några få tusenlappar. Själv har jag köpt en begagnad Muntersavfuktare (är annars en asdyr sorptionsavfuktare) som snart ska monteras in i grunden.
Dock så tillhör jag skaran som tror att man ska ge sig på en mekanisk lösning som ulan föreslår. Det går säkert alldeles utmärkt med en billig kondensavfuktare (eftersom den sannolikt inte behöver gå vintertid, vilket annars är argumentet MOT sådana) för några få tusenlappar. Själv har jag köpt en begagnad Muntersavfuktare (är annars en asdyr sorptionsavfuktare) som snart ska monteras in i grunden.
Munters avfuktare är inte "så" dyra längre. På Nolia såldes MG90 för 12500 kr. Om man skall ha en kondensavfuktare för lite större grunder så kanske man hamnar på en 4000-5000 kr?
Fördelen med Munters är att man också får ett undertryck i grunden eftersom den också har en fläkt som blåser ut den fuktiga luften ur grunden. På så sätt så skall förhoppningsvis ingen grundlukt (om man har sådan) komma upp i huset. Fläkten kan ställas att gå hela tiden eller bara när avfuktning sker.
Fördelen med Munters är att man också får ett undertryck i grunden eftersom den också har en fläkt som blåser ut den fuktiga luften ur grunden. På så sätt så skall förhoppningsvis ingen grundlukt (om man har sådan) komma upp i huset. Fläkten kan ställas att gå hela tiden eller bara när avfuktning sker.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden