7 440 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Vems ansvar för strulig besökare i bostadsrätt?
Angående de stökiga grannarna i lägenheten ovanför din är det viktigt att du dokumenterar störningarna, dvs datum och mellan vilka tidpunkter störningarna sker. Då har du underlag att först prata med grannarna, och om de inte bättrar sig därefter med styrelsen. Och varför inte spela in ljudet också?
Jag har viss dokumentation då jag mejlade HSB och frågade om råd. De sa samma sak som dig ungefär, att jag ska dokumentera allt och att det går att prata med vicevärden osv. Men att spela in ljudet också är ingen dum idé. Däremot har det varit sällan (inte varje månad) de haft stora/sena fester så det kanske blir svårt att få något gjort åt det.Alti skrev:
Angående de stökiga grannarna i lägenheten ovanför din är det viktigt att du dokumenterar störningarna, dvs datum och mellan vilka tidpunkter störningarna sker. Då har du underlag att först prata med grannarna, och om de inte bättrar sig därefter med styrelsen. Och varför inte spela in ljudet också?
Eller så frågar TS grannarna om de nästa gång kan förvarna honom, så att han kan passa på att göra något annat den helgen.Alti skrev:
Det ger då automatiskt en möjlighet att be grannarna att ta det lite lugnt när de planerar fest och det absolut inte passar dig.
Ladda för grannbråk och leka grannpolis kan man alltid göra senare.
Bra tanke. Sen på helgerna är det mer okej om det är fest, då jobbar jag inte ändå och kan anpassa och vara uppe längre. De brukar annars oftast gå ut vid halv elva tiden och då går det fint för min del. Jag ville gärna prata med dem tidigare när de hade fest och jag ringde på sent mitt i veckan, men då vägrade de att öppna trots att jag ringde på rätt ordentligt. De spelade högt, men bör absolut ha hört mig vid dörren.harry73 skrev:
Eller så frågar TS grannarna om de nästa gång kan förvarna honom, så att han kan passa på att göra något annat den helgen.
Det ger då automatiskt en möjlighet att be grannarna att ta det lite lugnt när de planerar fest och det absolut inte passar dig.
Ladda för grannbråk och leka grannpolis kan man alltid göra senare.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Ang. parkerandet. Att fakturan för parkerandet gick till bostadsrättshavaren är helt korrekt. Medlemmen ansvarar för gäster och andrahandshyresgäster osv, som för sig själv. Föreningen har ingen anledning att börja rota efter exakt vem jag har bjudit hem ,eller hyr ut till. Det är helt mitt ansvar. Sedan är det väl rimligt att man börjar med ngn sorts tillsägning/varning.
Detta att det är en faktura för viss tid, tyder på att det kanske var en avgift som motsvarar en vanlig uthyrning av P-plats. Och då är det ju normalt med viss uppsägningstid.
Detta att det är en faktura för viss tid, tyder på att det kanske var en avgift som motsvarar en vanlig uthyrning av P-plats. Och då är det ju normalt med viss uppsägningstid.
Om ens gäster gör sig skyldiga till övertramp av styrelsens regler så är det bostadrättsinnehavarens moraliska och säkert oxå juridiska plikt att bära ansvaret.
När det gäller grannarna så bör ju det på talas till styrelsen så dom är medvetna om att även dom kan bära skulden till krossade flaskor och dylikt.
När det gäller grannarna så bör ju det på talas till styrelsen så dom är medvetna om att även dom kan bära skulden till krossade flaskor och dylikt.
Ansvar håller jag med om, men det är en lång väg från att ha ansvar till att få en faktura för att en av föreningen avlönad hjälpnisse samlade ihop glaskrosset.
På samma sätt kan man inte bara skicka en faktura för en p plats. Får hyresgästen inte parkera där ska det påtalas till ts och ev hyresgästen. Därefter kan man komma med förslag att han kan hyra p plats.
Eller så har de avtal med p bolag och blir det böter
På samma sätt kan man inte bara skicka en faktura för en p plats. Får hyresgästen inte parkera där ska det påtalas till ts och ev hyresgästen. Därefter kan man komma med förslag att han kan hyra p plats.
Eller så har de avtal med p bolag och blir det böter
Det hör väl även till god ton att ta ansvar för vad ens gäster ev gjort. Att ha gäster hemma och inte själv vara där, tycker jag ställer lite högre krav på lägenhetsinnehavaren.
Med det sagt så tycker jag inte att föreningen agerat rätt i att helt sonika skicka ut räkningar.
Med det sagt så tycker jag inte att föreningen agerat rätt i att helt sonika skicka ut räkningar.
Klicka här för att svara