95 337 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Den dagen du slutar att skratta åt plågeriet du är en del av så…Staffans2000 skrev:
Jag tyckte heller inte frågorna var svåra men du valde att ducka för dem. Dock förblev andras frågor till dig obesvarade för att du ansåg att det inte tillhörde trådens ämne. Troligen för att de var svåra för dig att svara på samtidigt som du höll den linje du gör i denna "kattägarfråga" för då hade hela ditt resonemang rasat som ett korthus.Nissens skrev:
Du är verkligen småfåglarnas förkämpe, lite överraskande att du värderar deras liv så högt utifrån dina inlägg i coronavirustråden.Nissens skrev:
Frågeställningen är inte huruvida det är ok att katter dödar småfåglar eller inte även om du gärna får det till det. Håll dig till ämnet.
Men du måste ju tala om att du har problem med katten ifråga iaf.. för ibland vet ju inte kattägaren att deras katt ställer till med problem. Jag har inga problem med att springa in hos dig och schasa/jaga ut min katt .. eller lägga ut saker som kan göra det mer oattraktivt för den att komma till dig…Fairlane skrev:
Precis så är det. Det går att stänga dörren så går inte katterna ut. Då slipper de som saknar katt anpassa sig efter kattägarna.
Jag är inte helt seriös, men jag tycker det är en lite märklig inställning som många kattägare har, att andra ska anpassa sig. Skulle jag ha en katt och grannen inte ville ha den på sin tomt så skulle jag köpa eventuellt medel som man kan strö ut och erbjuda mig att göra det, inte skulle jag be grannen lösa problemet.
MEN.. det är trevligare om du faktiskt ger mig tillåtelse att göra nått åt saken innan jag går in hos dig o röjer runt..
Så jag föredrar faktiskt att du är delaktig i lösningen.. om det så bara är att säga ”välkommen in”..
..
Jag själv skulle inte ha katt.. maken skulle inte ha katt.. vi är båda allergiska.. så vi har definitivt inte köpt en katt.. däremot bor det en katt här på gården nu
Envis kattjäkel.. han hade bestämt sig var han skulle bo uppenbart.
Men han får bara gå in i hallen på ena sidan. Det gjorde jag klart för honom ganska fort (pga allergierna). Han åkte ut i busken utanför dörren varje gång han smet in.. krävs några ggr.. men nu har vi alla dörrar öppna och han går inte in.. (bara vid andra entrén om vi är där, då stannar han på tröskeln in till vardagsrummet och tittar bara.. får godis o klapp/kel).
Vår hyresgäst har dock fått en kompis.. de delar säng o skinkmacka typ.. haha (han skulle definitivt aldrig ha en katt
Jag har svarat men du har inte förmågan att ta till dig det om du inte förstått.Staffans2000 skrev:
Att du skrattar åt det elände du bidragit med, och försvarar det omfattande djurplågeri du medverat i diskvalificerar dig att klanka ner på någon annan som ev sköter djur mindre bra.
Det handlar inte om katterna, det handlar om ägarna. Det är som om ni helt tappat förståndet faktiskt. Ni försvarar något som är oförsvarbart.
Låt oss hoppas att Sverige får mer djurvänliga lagar, det är ju ändå 2021.
Diskvalificera de du inte lyckas svara.Nissens skrev:
Jag har svarat men du har inte förmågan att ta till dig det om du inte förstått.
Att du skrattar åt det elände du bidragit med, och försvarar det omfattande djurplågeri du medverat i diskvalificerar dig att klanka ner på någon annan som ev sköter djur mindre bra.
Det handlar inte om katterna, det handlar om ägarna. Det är som om ni helt tappat förståndet faktiskt. Ni försvarar något som är oförsvarbart.
Låt oss hoppas att Sverige får mer djurvänliga lagar, det är ju ändå 2021.
Framhärda att du svarat fast du undviker frågorna som en hal ål...
Småfåglar är olyckligt att katter tar, men har man t ex kaninungar lär man ju se till att rovdjurssäkra buren. T om en skata kan ta en kaninunge.
Min tomt, mitt ansvar anser jag. Djur går inte att detaljstyra. Grannarnas jakthundar hamnar på vår gård titt som tätt, så jag ser till att inte ha kaniner eller höns lösa när det är jaktsäsong. (De ska egentligen ha koll så att inte hundarna går in på tomtmark men shit happens, och det tar en stund för gubbarna att hasa ikapp hundarna. Vill jag slippa det får jag stängsla tomten).
Min tomt, mitt ansvar anser jag. Djur går inte att detaljstyra. Grannarnas jakthundar hamnar på vår gård titt som tätt, så jag ser till att inte ha kaniner eller höns lösa när det är jaktsäsong. (De ska egentligen ha koll så att inte hundarna går in på tomtmark men shit happens, och det tar en stund för gubbarna att hasa ikapp hundarna. Vill jag slippa det får jag stängsla tomten).
Redigerat:
Knappast. Jag har spridit fakta med källor mm. Du och några till försöker rättfärdiga djurplågeriet många kattägare väljer att blunda för, och inte lägger två fingrar i kors ens för att minskaJ JohanLun skrev:
Du har inte länkat till någon källa öht, och kommer på den ena krystade förklaringen efter den andra.
Jag tänkte någonstans att det skulle gå att förstå hur ni tänker. Men sanningen är troligtvis att det finns en enorm brist på empati, vilket i sig är skrämmande.
Du får nog läsa igenom trådarna igen... Jag har nog inget nytt att tillföra som inte redan är skrivet. Men jag saknar ett antal svar från dig...Nissens skrev:
Knappast. Jag har spridit fakta med källor mm. Du och några till försöker rättfärdiga djurplågeriet många kattägare väljer att blunda för, och inte lägger två fingrar i kors ens för att minska
Du har inte länkat till någon källa öht, och kommer på den ena krystade förklaringen efter den andra.
Jag tänkte någonstans att det skulle gå att förstå hur ni tänker. Men sanningen är troligtvis att det finns en enorm brist på empati, vilket i sig är skrämmande.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
för mig är det ofattbart att 40 % av dom som röstat tycker att att det är husägarens ansvar att någon annans katt springer in på nån husägarens tomt .
Kan nån utveckla hur ni resonerar ?
Kan nån utveckla hur ni resonerar ?
Jag har ingen katt själv har tom haft vattenkrig med katter kring tomten själv,blev bättre efter det
som lagen är nu får ju katter gå lösa trots allt,det är ju omöjligt för kattägaren att styra var katten går,hur ska dom rent praktiskt hindra katten att gå in till någon med mindre än att lagen ändras isf.
Nej, det handlar väl mer om kattägaren är rädd om katten och/eller plånboken…Handyman 1 skrev:Jag har ingen katt själv har tom haft vattenkrig med katter kring tomten själv,blev bättre efter detsom lagen är nu får ju katter gå lösa trots allt,det är ju omöjligt för kattägaren att styra var katten går,hur ska dom rent praktiskt hindra katten att gå in till någon med mindre än att lagen ändras isf.
För mig är det naturligt att man kan tycka olika och underligt att man inte inser att den utveckling av resonemang är just det trådens hundratals inlägg handlar om.pelle plåttak skrev: