95 337 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Som kattägare/kattägd i nästan 34 år, till innekatter (koppeltränade) ska tilläggas, så tyckte jag att de första åren med trädgård var lite jobbigt, hittade ofta kattskit i rabatterna och växter som krafsats upp. Lösningen kom succesivt när jag lyckades få planteringarna att gå ihop = ingen naken jord, för ingen katt torde hoppa in bland en massa växter och uträtta sitt toalettbehov utan det är när inget växer där, jämför med barnens sandlåda.
Vi har också ofta ytterdörren öppen men eftersom vi inte bor på landet utan i en stockholmsförort så lämnar jag aldrig den öppna dörren utan tillsyn så trippar en katt in, flyger in en fågel eller grannen kliver på och ropar "ho ho" så har jag i nio fall av tio redan på avstånd kunnat se vad som händer.
Ett förvånansvärt bra, ofarligt och prisvärt medel för att inte katten ska klösa på möbel eller tapet t ex finns i form av en spray som doftar starkt av citron, tänk myggljus. Vi hade en raring som vid så gott som alla dörrposter ställde sig på bakbenen och drog längs tapeten trots att hon hade ett stort klösträd, och efter införskaffande av den där sprayen så gick hon omvägar, så vi fick spraya betydligt mindre. Tyvärr var jag som allergisk och doftkänslig tvungen att öka dosen av allergimedicin under tiden men det kostar betydligt mindre än att tapetsera om. En sån spray skulle jag köpa och ge till grannen.
OT. Om en inte ska avla på katten så tycker jag den ska kastreras av flera orsaker, hankatter hamnar i färre bråk och urinmarkerar betydligt mindre, och honkatter löper mindre risk att drabbas av juvertumörer.
Jag anser en katt vara ett av de mysigaste sällskap en kan ha men jag tror inte att katten, eller något djur över huvud taget, skulle sakna sitt sexliv (könsdrift) som de flesta av oss människor skulle göra.
Mina mer eller mindre regelbundna gåvor till olika katthem brukar jag öronmärka för kastrering av de omhändertagna katterna, så att de som sen adopterar slipper göra det, och samma summa kan användas till alla andra behov, mat och omsorg.
Vi har också ofta ytterdörren öppen men eftersom vi inte bor på landet utan i en stockholmsförort så lämnar jag aldrig den öppna dörren utan tillsyn så trippar en katt in, flyger in en fågel eller grannen kliver på och ropar "ho ho" så har jag i nio fall av tio redan på avstånd kunnat se vad som händer.
Ett förvånansvärt bra, ofarligt och prisvärt medel för att inte katten ska klösa på möbel eller tapet t ex finns i form av en spray som doftar starkt av citron, tänk myggljus. Vi hade en raring som vid så gott som alla dörrposter ställde sig på bakbenen och drog längs tapeten trots att hon hade ett stort klösträd, och efter införskaffande av den där sprayen så gick hon omvägar, så vi fick spraya betydligt mindre. Tyvärr var jag som allergisk och doftkänslig tvungen att öka dosen av allergimedicin under tiden men det kostar betydligt mindre än att tapetsera om. En sån spray skulle jag köpa och ge till grannen.
OT. Om en inte ska avla på katten så tycker jag den ska kastreras av flera orsaker, hankatter hamnar i färre bråk och urinmarkerar betydligt mindre, och honkatter löper mindre risk att drabbas av juvertumörer.
Jag anser en katt vara ett av de mysigaste sällskap en kan ha men jag tror inte att katten, eller något djur över huvud taget, skulle sakna sitt sexliv (könsdrift) som de flesta av oss människor skulle göra.
Mina mer eller mindre regelbundna gåvor till olika katthem brukar jag öronmärka för kastrering av de omhändertagna katterna, så att de som sen adopterar slipper göra det, och samma summa kan användas till alla andra behov, mat och omsorg.
Vad otrevlig du är, det är andra gången du går på personangrepp på mig. Varför gör du så?D datpsu skrev:
Den som bryr sig får ta ansvaret.
Vill du inte ha in katter? Hindra det på lämpligt sätt.
Vill du inte att din katt går in hos grannen? Ha inte utekatt.
Vill du inte ha in katter? Hindra det på lämpligt sätt.
Vill du inte att din katt går in hos grannen? Ha inte utekatt.
Det där är ju något vi inte vet något om. Istället diktar vi ihop en verklighet som passar vårat samvete.Karlia skrev:
För övrigt, känner jag en kastrat. Det tog en vecka för honom, från normalkåt till likgiltig. Det var som att se mat, men inte vara hungrig.
Staffans
Jag har faktiskt inte något problem med kattskit i trädgården vilket kan bero på hörntomt med ganska mycket insyn. (från ett äldreboende)
Men jag har allergi som sitter i halsen och ögonen så jag märker rätt fort om någon/t är "kattigt". Svärmor hade tre egna katter och lite grannkatter på besök ibland så när hon skaffade hus så byggdes det ganska snart en gäststuga för min skull. (att jag hasade ut och satte mig i den svala nattluften för att hest andas ren luft trots allergimediciner var tydligen lite beklämmande)
Men i alla fall så är det här min variant av kattbild:
Men jag har allergi som sitter i halsen och ögonen så jag märker rätt fort om någon/t är "kattigt". Svärmor hade tre egna katter och lite grannkatter på besök ibland så när hon skaffade hus så byggdes det ganska snart en gäststuga för min skull. (att jag hasade ut och satte mig i den svala nattluften för att hest andas ren luft trots allergimediciner var tydligen lite beklämmande)
Men i alla fall så är det här min variant av kattbild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bara haft honkatter, ingen hankatt. På dem har jag inte märkt någon skillnad i beteende efter kastrering men hankatter har ju ett annat beteende. Där kan det nog märkas om inte annat på att revirskvättning upphör. Det var åtminstone det som märktes på kompisens avelskatt.Staffans2000 skrev:
Kastraten var en karl i femtioårsåldern som fick cancer. Så han sade att det var inget han saknade på samma sätt som nån inte saknarmat, när man är mätt.Karlia skrev:
När jag tänker efter, så tog det nog bara en dag eller två, för damintresset att försvinna.
Staffans
Undrar ibland hur det påverkar dem, för på vår märkte jag ingen skillnad före o efter kastrering..Staffans2000 skrev:
Han är ute för det mesta, patrullerar tomten och går upp till en ödegården och raggar på tjejerna (har ett par kompisar där).
Men senast igår var det slagsmål på på vår innergård.. vilket oväsen det var.. klockan halv ett
Då var vi på väg ut redan.. innan nästa attack. När jag öppnade ytterdörren och frågade om det gick bra.. stack den andra katten och våran stod kvar.. och sen höll han stenkoll på tomtgränsen.. medan vi gick o la oss hehe.
Inte första gången han jagar bort katter/slåss (medan vissa kompisar visar han till utemöblerna.. visar att där kan de sova typ).
Det är skillnad på sterilisering och kastrering. Sterilisering tar bort förmågan att få ungar. Kastrering tar även bort lusten att para sig.
Som svar till TS, med risk för upprepning, då jag hoppat över ca 200 inlägg, så är det husägarens ansvar.
JORDABALKEN
" 1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Kattens natur är att gå lös och det anses inte vara avsevärd olägenhet att en katt går in i ett hus. Det går dessutom att förebygga genom att hålla dörren stängd.
Hund, katt och fågelägare.
Som svar till TS, med risk för upprepning, då jag hoppat över ca 200 inlägg, så är det husägarens ansvar.
JORDABALKEN
" 1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Kattens natur är att gå lös och det anses inte vara avsevärd olägenhet att en katt går in i ett hus. Det går dessutom att förebygga genom att hålla dörren stängd.
Hund, katt och fågelägare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Precis så är det. Det går att stänga dörren så går inte katterna ut. Då slipper de som saknar katt anpassa sig efter kattägarna.P Puhnallen skrev:
Jag är inte helt seriös, men jag tycker det är en lite märklig inställning som många kattägare har, att andra ska anpassa sig. Skulle jag ha en katt och grannen inte ville ha den på sin tomt så skulle jag köpa eventuellt medel som man kan strö ut och erbjuda mig att göra det, inte skulle jag be grannen lösa problemet.
Du förenklar problemet kraftfullt. Det finns andra djur än katter som ger massor ofta mer tillbaka. Jag har haft olika så jag har upplevt det.pools skrev:
Hej!
den här tråden har blivit alldeles för lång! Och jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Det är ändå klart att det är en diskussion mellan kattälskare och katthatare, en och annan däremellan också.
Vi är kattälskare, det finns inget annat husdjur som kan ge en så enorm kärlek till sin ägare, eller familj. Vi har haft katter i säkert 30 år, barnen har växt upp med dom, har blivit väldiga djurvänner. Nu har dock katterna tagit slut. Eftersom vi pensionerade oss från våra företag för 4 år sedan. Nu ska vi ut och resa istället. (Förlåt oot) Men vi hade endast problem med två av våra grannar i kvarteret vi bor i, c.a 15 hus. Den ena var trädgårdsmästare, och han gav oss ett väldigt bra tipps. Strö ut blodmjöl runt den tomt som katten inte får beträda! Det funkade jättebra! Så där är ett tips på att bli av med oönskade katter på sin tomt. Kattägaren kan erbjuda sig att strö ut det, det kostar inte mycket. C:a 60:- för ett kilo. Och det räcker länge!
Mvh. P-O
Dessutom delar du upp människor i kategorierna katthatare och kattälskare och några däremellan.
Det är bara trams. Jag är helt neutral till katter och deras beteenden, däremot har jag väldigt svårt för kattägare som släpper lös sina katrer så att de kan plåga ihjäl småfåglar, kaninungar o annat.
Detta är inte katternas fel, det är endast oansvariga kattägare som är skyldiga till eländet…