Ursäkta att det tog lite tid. Som vanligt är det svårt att välja ut någon, men nu har jag i alla fall gjort mitt val. thomasx får härmed äran att visa hur ett riktigt test ska utföras. Ser särskilt fram emot de videofilmer som utlovats. :)

thomasx skrev:
Hejsan

Den skulle jag väldigt gärna vilja testa. Inte minst för att jag planerade att köpa just en rejäl borrskruvdragare när jag var i USA förra veckan, fick dock aldrig tillfälle så det blev inget. Min gamla Atlas Copco spelar på sista refrängen. Så testet kommer att bli mot en sådan samt mot en Metabo UHE28 nätmaskin som är ett rejält muskedunder och en riktigt tuff match för en 36v skruvdragare att möta. För att göra det hela riktigt spännande tänkte jag att man kunde matcha dem mot varandra i en parallell-video, för lite mer live-effekt än enbart fotografier :) Därtill kommer den även att bli jämförd med en makita slagskruvdragare när det gäller att dra i grova tuffa skruvar.

Så till det numera obligatoriska rimmet :)

På en sådan dragare vill jag gärna ruva
Så jag kan testa och visa hur den kan skruva
att få prova maskinen denna jul
skulle vara riktigt kul
självklart iförd en tomte-luva

Kan tillägga att vi håller på att renovera ett stort hus från tidigt 1900-tal samt bygger ett stort entusiastbilsgarage också :)

• Gilla
tacho och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Ursäkta att det tog lite tid. Som vanligt är det svårt att välja ut någon, men nu har jag i alla fall gjort mitt val. thomasx får härmed äran att visa hur ett riktigt test ska utföras. Ser särskilt fram emot de videofilmer som utlovats. :)
Hejsan och STORT TACK för förtroendet. :)

Även jag ser fram emot detta tillfälle att få göra dessa filmer, för jag har länge gått och tänkt att det vore roligt att göra något sådant, men aldrig riktigt haft något bra tillfälle eller "objekt". Men nu finns ett :)

Då passar jag också på att be trådläsarna om tips och önskemål om tester etc som önskas. Kan dock inte lämna någon in-blanco garanti på att jag kan uppfylla alla eventuella önskemål ;)

Tanken är att dels matchan den mot Metabon med en rejäl hålsåg, dels att testa antal hyfsat rejäla skruvar/laddning, samt att se om jag har några skruvar stora nog för att den ska gå bet, och var gränsen går i så fall och i det jämföra med min 18v makita slagskruvdragare som hängt med i ett gäng år nu.
Vikt och laddtid får så klart verifieras också.
Vore intressant att göra en kontroll av angivet moment också.

Jag är väldigt intresserad av vid tillfällen den inte kan ersätta en sladdmaskin.

sblixten skrev:
Jag är väldigt intresserad av vid tillfällen den inte kan ersätta en sladdmaskin.
Några särskilda situationer/tester du tänker dig för det?

Och jag är intresserad av att veta om/hur mycket jobbigare den är att använda än en vanlig 18v.

Visst, man kan titta på siffror och torrköra lite i butiker men hur känns det att använda den under längre tid än 5 minuter.

thomasx skrev:
Några särskilda situationer/tester du tänker dig för det?
Nej, inget specifikt utan mer var gränsen går för hur mycket/hur länge den orkar med.

Hej!
Det intressanta är väl att veta om den fungerar som en skruvdragare. Den ser ju rejält klumpig och tung ut. Finns det slagfunktion? Jag undrar vad man skall ha den till? För grövre skruv använder man ju med fördel en slagskruvdragare som är liten lätt och rejält stark. Ända jag kommer på är väl att borra i metall alt 22mm långborr för vp rör och borra typ tio hål (efter tre-fyra är min 18V Makita rätt varm). Jag är iallafall intresserad av att läsa om hanterbarhet/användarvänlighet kontra prestanda.

Den ser ju dock rätt manlig ut får man väl säga :)

//Johan

thomasx skrev:
Hejsan och STORT TACK för förtroendet. :)

Även jag ser fram emot detta tillfälle att få göra dessa filmer, för jag har länge gått och tänkt att det vore roligt att göra något sådant, men aldrig riktigt haft något bra tillfälle eller "objekt". Men nu finns ett :)

Då passar jag också på att be trådläsarna om tips och önskemål om tester etc som önskas. Kan dock inte lämna någon in-blanco garanti på att jag kan uppfylla alla eventuella önskemål ;)

Tanken är att dels matchan den mot Metabon med en rejäl hålsåg, dels att testa antal hyfsat rejäla skruvar/laddning, samt att se om jag har några skruvar stora nog för att den ska gå bet, och var gränsen går i så fall och i det jämföra med min 18v makita slagskruvdragare som hängt med i ett gäng år nu.
Vikt och laddtid får så klart verifieras också.
Vore intressant att göra en kontroll av angivet moment också.
Livet är orättvist :( :) Grattis iaf.

Satt med tanken om en liten Byggahus-träff där man tar med sig sin skruvdragare/borrmaskin/borrhammare och kör lite tests mot Boschen. Givetvis får man begränsa antalet tests, är ju inte meningen att plåga ihjäl din nya Bosch. Dock inte alls säkert du är sugen på sånt.

Ja lite orättvist är det.

Men som tjej var det inte direkt troligt att man skulle bli utvald :(

Anna1984 skrev:
Ja lite orättvist är det.

Men som tjej var det inte direkt troligt att man skulle bli utvald :(
Vi får väl se det som ett helt slumpmässigt inträffande att du drog genusargumentet i ditt 666e inlägg ;)

Men jag ska bara därför ge dig erbjudandet att om du kommer förbi och hämtar upp den personligen så ska du få tillfället att testa den under en period i sommar och ge ett kvinnligt perspektiv på testet :)

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
screamin-daemon skrev:
Livet är orättvist :( :) Grattis iaf.

Satt med tanken om en liten Byggahus-träff där man tar med sig sin skruvdragare/borrmaskin/borrhammare och kör lite tests mot Boschen. Givetvis får man begränsa antalet tests, är ju inte meningen att plåga ihjäl din nya Bosch. Dock inte alls säkert du är sugen på sånt.
Jo, jag har faktiskt många gånger tänkt att det vore trevligt att ordna någon byggahusträff xså man fick träffa och utbyta erfarenheter och åsikter med varandra IRL över några skruv och ett par groggar eller så :)
Detta kanske kan vara tillfället.

The Eagle has landed....

:D

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hejsan

Ja, maskinen landade "tyvärr" mitt i en period full med aktiviteter, kalas och en förestående skidresa, så jag kommer dessvärre inte hinna göra något utförligt test den närmaste veckan eller två.

Men här kommer några bilder på ett par killar som inte kunde hålla fingrarna borta, de ger en viss uppfattning om storleken.

Maskinen är som sagt inte direkt liten och nätt, det var knappt det gick att lyfta den...
Dgls-maskin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och även om L-Boxxen är stor nog att nästan rymma en 4-åring....
Boxx-gömma.jpg
Skapa konto

konstateras snabbt att den funkar mycket bättre som pall för två...
Boxx-pall.jpg
Skapa konto

Efter många om och men fick pappa till sist också hålla i maskinen, och då gjordes genast en vikt-kontroll som start på denna testsvit.
Bosch anger vikten till 3,3kg, man får anta att det då är med vinkelhandtaget som inte sitter på vid denna viktkontroll. Utan den väger maskinen in på 3,1kg. Tungt, men godkänt eftersom det ändå är inom specen.
vikt.jpg
Skapa konto

+3kg borrskruvdragare är tungt. Det känns inte som en maskin man går omkring med en hel dag och drar skruvar i ett tralldäck t.ex. Det är nog snarare en maskin man tar fram när den behövs för sin, förmodade :), styrka.

Redigerat:
  • Gilla
obba och 5 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hejsan

Ja, maskinen landade "tyvärr" mitt i en period full med aktiviteter, kalas och en förestående skidresa, så jag kommer dessvärre inte hinna göra något utförligt test den närmaste veckan eller två.

Men här kommer några bilder på ett par killar som inte kunde hålla fingrarna borta, de ger en viss uppfattning om storleken.

Maskinen är som sagt inte direkt liten och nätt, det var knappt det gick att lyfta den...
[bild]

och även om L-Boxxen är stor nog att nästan rymma en 4-åring....
[bild]

konstateras snabbt att den funkar mycket bättre som pall för två...
[bild]

Efter många om och men fick pappa till sist också hålla i maskinen, och då gjordes genast en vikt-kontroll som start på denna testsvit.
Bosch anger vikten till 3,3kg, man får anta att det då är med vinkelhandtaget som inte sitter på vid denna viktkontroll. Utan den väger maskinen in på 3,1kg. Tungt, men godkänt eftersom det ändå är inom specen.
[bild]
+3kg borrskruvdragare är tungt. Det känns inte som en maskin man går omkring med en hel dag och drar skruvar i ett tralldäck t.ex. Det är nog snarare en maskin man tar fram när den behövs för sin, förmodade :), styrka.
Den är betydligt stärre än jag trodde!!

hantverkare1 skrev:
Den är betydligt stärre än jag trodde!!
Det var min första reaktion också men sen drog jag slutsatsen att Per Eskilsson måste vara Goliat med tanke på hur det såg ut på första bilden i tråden.
Hoppas jag inte blir bannad nu...

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.