2 114 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Vem står för utmärkning av grannens elkabel på min mark?
Mitt hus har använts som fritidshus sedan 80-talet och då har man bara haft sommarvatten, dvs en ledning som legat nära markytan. Men nu bor jag permanent och vill gräva ner vattenledningen frostfritt 😊4774 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det är nog ganska självklart att alla kostnader för grävning, även kabelsökning skall gå på den som vill gräva. Det hade möjligen varit lite mer gråzon om ledningen fanns utan servitutsrätt.
Ja att den inte finns med hos ledningskollen förstår jag men det var som jämförelse.U unki skrev:
Har själv kabeltv från tele2 på tomten som inte heller finns med i några ritningar. Sist jag skulle gräva pratade jag nog med 10 olika innan jag kom till en vettig person som förklarade läget att man på 80/90-talet hade bråttom med att få ner näten och ägarna själva fick material och sen gräva själva och därför finns det ingen eller dåligt med dokumentation. Hade jag grävt av den fick jag stå för kostnaden att laga. Det var även jag som fick stå för kostnaden av utsättning av den om jag ville ha det gjort.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför läcker vattenutkastaren från dräneringsröret?
Vatten & Avlopp -
Vattenutkastare - vattnet forsar
Vatten & Avlopp -
Skruv till Plåtband hörnförstärkning
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför startar inte åkgräsklippare Husqvarna Rider R 214 TC?
Trädgårdsmaskiner -
Många träskivor står inte pall för klimatet
Artikelkommentarer