5 107 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Vem skall bygga huset då?
Nu sticker jag ut hakan här men att riskera att missa inflyttningsdatum är helt en fråga om hur man skriver avtalet. Att sätta ett vite som uppgår till 5% av totala köpeskillingen är som att be dom att inte bli klara i tid! Det är ju för lite pengar inblandat! Sätt högre belopp så får de nog eld i rumpan!
Hej,
Det finns flera olika konsulter men vad jag förstår så är dom här bra.
http://www.byggledarna.se/byggledarna_entre.htm
Sen ger jag inte Er rätt som påstår att man inte kan bli av med problem genom att anlita någon ovanstående.
1. Du måste vara duktig på juridik. Entreprenadjuridik och gärna fastighetsjuridik. Det kan Du köpa in.
2. Du måste tydligt ange vad Du förväntar Dig i bygget och vad som skall ingå, på detaljnivå.
3. Du måste ange att Du är lekman helt utan kompetens kring byggnation, varför detta avtal har upprättats.
4. Tydliga viten. Dvs belopp, när, varför, etc.
Det blir nog inte billigare, då Du får betala för alla tjänster, entreprenörerna tar ut risktillägg, etc. Men det är klart att det går.
Det verkar som vi har haft en enorm tur. Vi hade kontakt med olika husfirmor men var inte nöjda med offerterna. De överskred offerten med 800' trots att de sa vid mötet att vår budget inte var något problem >
.
Vi har nu kontakt med en snickare utan anställda som kan bygga huset UNDER vår uppsatta budget. Han kommer att ta in underentreprenörer och ta garantin själv. Vi skriver alltså bara kontrakt med honom och han skriver med vvs, elektriker etc. Dessutom har vi möjlighet att komma ner ännu mer i pris eftersom vi kan agera hantlangare och byystädare samt har kontakter på takpannor m.m. Pappa är målare så han kommer att spackla, måla och tapetsera (med oss som slavande som hantlangare
)
Det känns nästan för bra. Jag får en otrevlig oro i magen när jag läser hur mycket problem ni andra har och när jag tänker på hur husleverantörerna har behandlat oss= hur de kommer att behandla kommande kunder.
PS, nej snickaren finns inte i Skåne, Sorry.
Vi har nu kontakt med en snickare utan anställda som kan bygga huset UNDER vår uppsatta budget. Han kommer att ta in underentreprenörer och ta garantin själv. Vi skriver alltså bara kontrakt med honom och han skriver med vvs, elektriker etc. Dessutom har vi möjlighet att komma ner ännu mer i pris eftersom vi kan agera hantlangare och byystädare samt har kontakter på takpannor m.m. Pappa är målare så han kommer att spackla, måla och tapetsera (med oss som slavande som hantlangare
Det känns nästan för bra. Jag får en otrevlig oro i magen när jag läser hur mycket problem ni andra har och när jag tänker på hur husleverantörerna har behandlat oss= hur de kommer att behandla kommande kunder.
PS, nej snickaren finns inte i Skåne, Sorry.
Hmm, Kolla upp företaget. Har dom en ekonomi för att gå matchen juridiskt med Er? Har dom inte det, så kursar dom helt enkelt och kan köpa skulden billigt. Då kan dom driva den fordran mot Er som ägare av fordran.
Begär i sådana fall en bankgaranti av byggaren så att Du kan köpa in en ny, om denne faller ifrån, mitt i bygget.
Begär i sådana fall en bankgaranti av byggaren så att Du kan köpa in en ny, om denne faller ifrån, mitt i bygget.
Klicka här för att svara