Claes Sörmland
Vår vägförening (= samfällighetsförening som förvaltar en GA) har strax stämma och kommer att uttaxera avgifter enligt debiteringslängd. Betalningsdeadline brukar sättas några månader in i framtiden.

Ett antal av de fastigheterna som är del av GAn är under försäljning. Vad händer i praktiken om en fastighet säljs efter stämman (=beslut) men innan deadline för betalning? Kan vägföreningen då framgångsrikt kräva betalning av den som var ägare vid beslutstidpunkten eller tas skyldigheten på något sätt över av den nya ägaren?

Intressant fråga som jag aldrig har tänkt på men som vår förening kan råka ut för i år. Det känns som att den som äger fastigheten det datum fakturan ställs ut är den som har betalansvar och att om köpare/säljare vill ha det annorlunda får de komma överens om det och meddela styrelsen. :thinking:

Undrar om man kan skriva in i stadgarna något i stil med "den som äger fastigheten 1 juni är ansvarig för att betala avgiften det året"?

Claes Sörmland
S hjulia skrev:
Intressant fråga som jag aldrig har tänkt på men som vår förening kan råka ut för i år. Det känns som att den som äger fastigheten det datum fakturan ställs ut är den som har betalansvar och att om köpare/säljare vill ha det annorlunda får de komma överens om det och meddela styrelsen. :thinking:
Det är också min spontana känsla men jag kan mycket väl se att en före detta fastighetsägare som frånträder fastigheten i oktober (efter stämmobeslutet) och sen får en faktura i januari med sista chans att betala sista februari kan känna annorlunda.

Den som äger vid stämmobeslutet har ansvaret. Sedan får säljare och köpare reglera det i samband med kontantavräkningen vid tillträdesdagen.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är också min spontana känsla men jag kan mycket väl se att en före detta fastighetsägare som frånträder fastigheten i oktober (efter stämmobeslutet) och sen får en faktura i januari med sista chans att betala sista februari kan känna annorlunda.
Fast om stämmobeslutet tas innan oktober och fakturan skrivs i januari skulle jag som kassör ha antagit att jag ska skicka den till den person som äger fastigheten då i januari. Systemet vi använder för andelstal, bokföring och fakturor kommer i alla fall att automatiskt göra så. För så fort styrelsen får information om ägarbyte så läggs den nya ägarens uppgifter in i sysemet och när vi sen väljer att generera fakturorna så tas de uppgifter som för tillfället ligger i systemet vilket då är den nya ägarens uppgifter.
Skulle ägarbytet i stället ske mellan det att jag genererar fakturorna och sista förfallodatum så skulle jag skicka ev påminnelse till den gamla ägaren som var den som ägde fastigheten den dagen som jag genererade fakturan. Men om det är rätt juridiskt har jag ingen aning om.

Fortfarande gäller att den som ansvarar är den som är registrerad vid stämmobeslutet.

• Gilla
Pel063
  • Laddar…
Det går att kräva både den som var fä vid tidpunkt för beslutet och vid ffd för betalning, har man bara alla formalia på plats har man bra sits som samfällighetsförening att få in avgiften

Claes Sörmland
S hjulia skrev:
Fast om stämmobeslutet tas innan oktober och fakturan skrivs i januari skulle jag som kassör ha antagit att jag ska skicka den till den person som äger fastigheten då i januari. Systemet vi använder för andelstal, bokföring och fakturor kommer i alla fall att automatiskt göra så. För så fort styrelsen får information om ägarbyte så läggs den nya ägarens uppgifter in i sysemet och när vi sen väljer att generera fakturorna så tas de uppgifter som för tillfället ligger i systemet vilket då är den nya ägarens uppgifter.
Skulle ägarbytet i stället ske mellan det att jag genererar fakturorna och sista förfallodatum så skulle jag skicka ev påminnelse till den gamla ägaren som var den som ägde fastigheten den dagen som jag genererade fakturan. Men om det är rätt juridiskt har jag ingen aning om.
Beslutet tas ju i oktober med sista betalningsdag i feb. Det är inget som hindrar att någon betalar i förväg men det har nog aldrig skett i praktiken. Alla väntar på fakturan och betalar så sent som möjligt.

• Gilla
TorpAnders
  • Laddar…
Jämför med bilskatt. Den som var registrerad på bilen när skatteperioden börjar ansvarar för inbetalningen även om bilen är såld när fakturan kommer.

När vi köpte vårt hus så reglerades detta så att säljaren fick tillbaka den del av avgiften som redan var inbetald som denne inte skulle nyttja GA (dvs från vårt tillträdesdatum). Enda rimliga tycker jag, oavsett när fakturan betalas på året.

Vi har stämma i mars och fakturorna går ut 14 dagar senare, med sista maj som betaldatum.

Den som äger fastigheten vid årsstämman står för betalningen och en ev uppdelning mellan hen och en ny ägare får dom sköta själva.

Inget vi har i stadgarna, men som kassör i många år så har jag än aldrig fått problem med det.

S saltet skrev:
Jämför med bilskatt. Den som var registrerad på bilen när skatteperioden börjar ansvarar för inbetalningen även om bilen är såld när fakturan kommer.
Fast jämför man med parkeringsböter som följer med bilen så kan man hävda att den som står på fastigheten när fakturan kommer är den som ska betala. Det är visserligen relativt nytt och behövdes en lagändring för att få till så det går antagligen inte att göra den jämförelsen.

Tur att jag alltid brukar försöka få ut fakturorna inom 2-3 dagar från årsmötet. Så risken att någon hinner sälja och meddela styrelsen det innan fakturan skapas är inte särskilt stor. Förfallodatumet brukar vara ca två månader framåt i tiden så däremellan kan ett ägarbyte mycket väl hinnas med, men då skulle i alla fall jag skicka påminnelsen till den som fick första fakturan

Har suttit som kassör i åtta år i vsf, det är som jag skrivit ovan. Har dock bara behövt ta fall där det varit samma ägare både vid stämman och debitering till fogden. Allt är väldigt speciellt med samfällighetsförening. På gott och ont.

P patrikd84 skrev:
När vi köpte vårt hus så reglerades detta så att säljaren fick tillbaka den del av avgiften som redan var inbetald som denne inte skulle nyttja GA (dvs från vårt tillträdesdatum). Enda rimliga tycker jag, oavsett när fakturan betalas på året.
Det håller jag med om att så borde man göra. Eller i alla fall få med en rad i kontaktet om vem som betalar. Men oavsett om det finns med eller inte så är det intressant att veta vem av parterna som styrelsen ska skicka fakturan till. Är det inte rätt person enligt köpeavtalet så borde de göra upp det sinsemellan kan jag tycka

Claes Sörmland
När jag nu ställde frågan började jag också leta efter svaret i lagen om förvaltning av samfälligheter. Det visar sig att det finns en intressant paragraf:

Fotografi av lagtext från svenska lagen om förvaltning av samfälligheter som visar paragraf 44.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att 42 § och 43 § gäller uttaxering på stämma med debiteringslängd eller när föreningen står i skuld.

Så tydligen kan man mot min intuition kräva pengarna även av den nya ägaren. Eller läser jag den lite ålderdomliga lagtexten på fel sätt? ("Oguldet belopp" - Vem hittar på sådana här formuleringar?)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.