2 109 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Betala avgift till VA-samfällighetsförening under nybyggnation?
För att ge lite bakgrund. Bygger nytt hus, nyligen styckat av mark och påbörjat byggnation. Bygger i egen regi, inget exakt slutdatum planerat. Här finns inte tillgång till kommunalt VA, har därför anslutit mig till den VA-samfällighetsförening som finns. Har betalat in anslutningsavgiften.
Min tro har varit att jag börjar betala medlemsavgift/underhåll/föreningens lån osv. till VA-samfällighetsföreningen först när huset är slutbesiktigat/när jag faktiskt får bo i bostaden. Nu har jag dock fått en faktura på löpande medlemsavgift/underhåll/lån osv., likt övriga medlemmar i föreningen.
Förväntas jag betala dessa avgifter likt övriga medlemmar i VA-samfällighetsföreningen innan dess att mitt hus är slutbesiktigat?
Min tro har varit att jag börjar betala medlemsavgift/underhåll/föreningens lån osv. till VA-samfällighetsföreningen först när huset är slutbesiktigat/när jag faktiskt får bo i bostaden. Nu har jag dock fått en faktura på löpande medlemsavgift/underhåll/lån osv., likt övriga medlemmar i föreningen.
Förväntas jag betala dessa avgifter likt övriga medlemmar i VA-samfällighetsföreningen innan dess att mitt hus är slutbesiktigat?
Troligen har du skyldighet att betala. Om nu samfällighetsföreningens styrelse och stämma inte har klantat sig royal.TedR skrev:
För att ge lite bakgrund. Bygger nytt hus, nyligen styckat av mark och påbörjat byggnation. Bygger i egen regi, inget exakt slutdatum planerat. Här finns inte tillgång till kommunalt VA, har därför anslutit mig till den VA-samfällighetsförening som finns. Har betalat in anslutningsavgiften.
Hur mycket du ska betala för ditt delägarskap avgörs av anläggningsbeslutet som är fattat av Lantmäteriet när gemensamhetsanläggningen inrättades i kombination med senare beslut om andelstal när du anslöt din fastighet. Du kan läsa det genom att logga in på tjänsten Min Fastighet på Lantmäteriets web:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Min-fastighet/
Det du hittar du andelstalen för alla fastigheter som deläger gemensamhetansläggningen och föreningen uttaxerar medel efter dessa. Uttaxerar föreningen t ex 10 000 kr för en gemensamhetanläggning med tio delägare med andeltalet 1 var (alltså totalt 10) så får alla betala sin tiondel, alltså 1000 kr vid den uttaxeringen.
Till detta kommer ofta att Lantmäteriet har beslutat att man kan behöva betala i förhållande till förbrukning av vatten. I så fall uttaxeras baserat på uppmätt förbrukning av vatten enligt vattenmätare. Ofta kombineras dessa, så man betalar en viss summa årligen som uttaxeras enligt andelstalen och en vissa summa som uttaxeras löpande för förbrukningen. Men det varierar.
När du har hittat rätt på Min fastighet så kan vi diskutera detaljerna hur dessa ska tolkas.
Tack! Summa andelstal (72.6) samt min fastighets andelstal (1) var enkelt att hitta. Däremot hittar jag inte något belopp för uttaxering. Fliken ekonomi på Lantmäteriets hemsida är tom, är det där det ska stå eller är det någonstans i dokumenten som är uppladdade?Claes Sörmland skrev:
Troligen har du skyldighet att betala. Om nu samfällighetsföreningens styrelse och stämma inte har klantat sig royal.
Hur mycket du ska betala för ditt delägarskap avgörs av anläggningsbeslutet som är fattat av Lantmäteriet när gemensamhetsanläggningen inrättades i kombination med senare beslut om andelstal när du anslöt din fastighet. Du kan läsa det genom att logga in på tjänsten Min Fastighet på Lantmäteriets web:
[länk]
Det du hittar du andelstalen för alla fastigheter som deläger gemensamhetansläggningen och föreningen uttaxerar medel efter dessa. Uttaxerar föreningen t ex 10 000 kr för en gemensamhetanläggning med tio delägare med andeltalet 1 var (alltså totalt 10) så får alla betala sin tiondel, alltså 1000 kr vid den uttaxeringen.
Till detta kommer ofta att Lantmäteriet har beslutat att man kan behöva betala i förhållande till förbrukning av vatten. I så fall uttaxeras baserat på uppmätt förbrukning av vatten enligt vattenmätare. Ofta kombineras dessa, så man betalar en viss summa årligen som uttaxeras enligt andelstalen och en vissa summa som uttaxeras löpande för förbrukningen. Men det varierar.
När du har hittat rätt på Min fastighet så kan vi diskutera detaljerna hur dessa ska tolkas.
I det jag signerat i samband med att jag betalade in anslutningsavgiften står det:
Föreningen verkar vara skapad någon gång under 80-90-tal och dokumentationen bristfällig. I dokumentet som är uppladdat under "anläggningsåtgärden" (runt 100 sidor skannade i dålig kvalité, blandat VA-samfällighet och en vägförening från olika möten) står det bland annat:
Bästa svaret
Där har du svaret, du har en skyldighet att betala 1/72,6 av det belopp som samfällighetsföreningen uttaxerar. Det är styrelsen som uttaxerar ett belopp genom att framlägga en debiteringslängd på stämman. I debiteringslängden anges vem som ska betala vilket belopp och när detta belopp förfaller till betalning. Efter stämman så är det nästan som en lokalskatt som du måste betala, annars kommer kronofogden och verkställer. Det är lite juridiskt hårt med samfällighetsavgifter.TedR skrev:
Tydligen har detta skett eftersom din fastighet har listats med andelstalet 1 i fastighetsregistret. Det är något som Lantmäteriet gör efter att beslutet har vunnit laga kraft.TedR skrev:
Ja de kan vara svårlästa de där dokumenten, ofta är det bara några enstaka sidor i början som är själva myndighetsbeslutet och resten mer diskussionerna innan beslutet.TedR skrev:
I ditt fall har tydligen beslutats om andelstalet 1 långt efter anläggningsbeslutet. Hur gick det till när du inträdde i samfälligheten? Slöt du t ex en överenskommelse om detta med samfällighetsföreningens styrelse? Det är den vanliga vägen och då börjar beslutet först gälla när Lantmäteriet fattar beslut om att överenskommelsen är giltig. Det verkar ju ha hänt här.
Det stämmer att jag slöt en överenskommelse med styrelsen, om jag förstått det rätt så tog sedan styrelsen upp förslaget på en föreningsstämma och det blev godkänt. Men goda nyheter, samtidigt som jag gräver i detta ser jag att jag nu fått svar från samfällighetsföreningen:Claes Sörmland skrev:
Där har du svaret, du har en skyldighet att betala 1/72,6 av det belopp som samfällighetsföreningen uttaxerar. Det är styrelsen som uttaxerar ett belopp genom att framlägga en debiteringslängd på stämman. I debiteringslängden anges vem som ska betala vilket belopp och när detta belopp förfaller till betalning. Efter stämman så är det nästan som en lokalskatt som du måste betala, annars kommer kronofogden och verkställer. Det är lite juridiskt hårt med samfällighetsavgifter.
Tydligen har detta skett eftersom din fastighet har listats med andelstalet 1 i fastighetsregistret. Det är något som Lantmäteriet gör efter att beslutet har vunnit laga kraft.
Ja de kan vara svårlästa de där dokumenten, ofta är det bara några enstaka sidor i början som är själva myndighetsbeslutet och resten mer diskussionerna innan beslutet.
I ditt fall har tydligen beslutats om andelstalet 1 långt efter anläggningsbeslutet. Hur gick det till när du inträdde i samfälligheten? Slöt du t ex en överenskommelse om detta med samfällighetsföreningens styrelse? Det är den vanliga vägen och då börjar beslutet först gälla när Lantmäteriet fattar beslut om att överenskommelsen är giltig. Det verkar ju ha hänt här.
Då fakturan inte visade någon info om period eller andelstal, antog jag att fakturan var utställd motsvarande vad övriga medlemmar betalar med andelstal 1. Har fortfarande inte hittat grunden till 0,3 andelstal men jag betalar fakturan och tackar så hemskt mycket för hjälpen!
Det är nog så att styrelsen bryter mot lagen här och du ska betala 1 andel... Vad som står i fastighetsregistret är sällan fel. Men, men... man kanske inte ska gräva i sånt man inte har något att vinna på...TedR skrev:
Det stämmer att jag slöt en överenskommelse med styrelsen, om jag förstått det rätt så tog sedan styrelsen upp förslaget på en föreningsstämma och det blev godkänt. Men goda nyheter, samtidigt som jag gräver i detta ser jag att jag nu fått svar från samfällighetsföreningen:
Då fakturan inte visade någon info om period eller andelstal, antog jag att fakturan var utställd motsvarande vad övriga medlemmar betalar med andelstal 1. Har fortfarande inte hittat grunden till 0,3 andelstal men jag betalar fakturan och tackar så hemskt mycket för hjälpen!
Klicka här för att svara