4 242 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Vem sätter kvartspriserna? ( från juni)
Jag instämmer, kvartspriserna kommer ge större flexibilitet och ytterligare prisoptimeringar kan göras av konsumenterna. Med smart programmering/styrning kommer man kunna hitta längre sammanhängande perioder med lågt elpris vs när priset baseras på heltimmar. Blir mycket intressant att följa detta.D Daniel 109 skrev:
Krvarspriser försenas till månadsskiftet sept/okt 
https://www.nordpoolgroup.com/en/me...I33YNRMTKLXLV_D3WC_aem_EYHGI7cOFxRzCpcBrvp5xQ
https://www.nordpoolgroup.com/en/me...I33YNRMTKLXLV_D3WC_aem_EYHGI7cOFxRzCpcBrvp5xQ
Knappast. Fick samma svar för 4 mån sen när jag frågade dom. Då gick jag över till nordpools api som iofs bara är 3mån bakåt, men har mer kompakt json.pacman42 skrev:
Intressant. En månad kvar och de gör det när det är dags...Attitudeswe skrev:
Nu fick jag tre månaders respit i alla fall, lika bra det då jag har lite väl mycket på gång just nu...
Jag försökte få veta hur jag kan se när det är bäst att köra i gång mina maskiner men det verkar ju bli ett lotteri. Man borde ju kunna följa energiförbrukningen på något sätt men jag kanske har fattat allt felS styren skrev:Vattenfall meddelar via epost/hemsida att man inför kvartspris från juni i år. Alla som har timpris flyttas automatiskt till 15-minuterspris.
[länk]
Mycket bra info/skrivet men jag undrar lite över kvartsprisets koppling till timpris/Nordpol.
Kommer 15- minuterspriserna att listas (offentligt), och däred kunna användas för styrning av elektronik, precis som timpriset är idag. Vem beslutar om 15-minuterspriserna?
Hoppas inte detta diskutterats i forumet redan, men jag har sökt och hittar inget, vilket förvånar mig.![]()
Jag förutsätter att elprissppar kommer att uppdateras och fungera som förut ,dock lite plottrigare med så många flera rader eller staplar.K kortis skrev:
Det borde bli mjukare övergångar och inte så stora hopp i priset. Viss intradaghandel bör flytta till dagen före handeln.
Intradaghandel borde minska och leda till mer handel till spotpris vilket skulle kunna leda till större kostnader fast för en mindre volym om utbudet minskar.
Men hur det verkligen kommer att bli får vi se.
Det finnas problem på produktions sidan där producenterna inte trappar ner på ett juste sätt och nästa timmes leverantör inte trampar upp vilket skapar balanskostnader.
Jag tycker man borde ha en app med en ögonblicksbild över den totala förbrukningen, ex nu står det mesta stilla hos eon så nu är det billigt att köra igång maskinerna. Eller en varning nu är det dyrt.blackarrow skrev:
Jag förutsätter att elprissppar kommer att uppdateras och fungera som förut ,dock lite plottrigare med så många flera rader eller staplar.
Det borde bli mjukare övergångar och inte så stora hopp i priset. Viss intradaghandel bör flytta till dagen före handeln.
Intradaghandel borde minska och leda till mer handel till spotpris vilket skulle kunna leda till större kostnader fast för en mindre volym om utbudet minskar.
Men hur det verkligen kommer att bli får vi se.
Vi hade blinkande lampor och sirener när vi överskred vårt abonnemang då blev det dyrt dyrt,
Priserna sätts ju dagen före så någon ögonblicksbild av förbrukning behövs inte.K kortis skrev:
Efter kl 13:00 kan du planera för morgondagen.
Sätt en läsplatta med en elprisapp i köket bredvid köksklockan.
Har man lite koll på årstid, veckodag, väder och vind, så kan man ju själv göra en prognos för priset några dagar framåt.
Eller så betalar man några kronor för elprisprognos i nån av alla elprisappar. Vet inte hur bra dessa är, men 7 dagars prognos kostar 22kr/mån i appen jag använder..
Sen kunde man ju tänka sig något nyhetsflöde likt TVs väderprognos eller börsnyheter där man intensivt diskuterar olika bolags produktion, vilka som ska göra underhåll och hur alla faktorer förväntas påverkar elpriset. 😳
Råkade studera diagrammet på elpris för idag. Om 50 min. kl. 9 är kvartspriset ca 40 öre. Strax innan ca 10 öre. Upp som en spik.blackarrow skrev:
Priserna sätts ju dagen före så någon ögonblicksbild av förbrukning behövs inte.
Efter kl 13:00 kan du planera för morgondagen.
Sätt en läsplatta med en elprisapp i köket bredvid köksklockan.
Har man lite koll på årstid, veckodag, väder och vind, så kan man ju själv göra en prognos för priset några dagar framåt.
Eller så betalar man några kronor för elprisprognos i nån av alla elprisappar. Vet inte hur bra dessa är, men 7 dagars prognos kostar 22kr/mån i appen jag använder..
Sen kunde man ju tänka sig något nyhetsflöde likt TVs väderprognos eller börsnyheter där man intensivt diskuterar olika bolags produktion, vilka som ska göra underhåll och hur alla faktorer förväntas påverkar elpriset. 😳
Jag veta att forumet redan diskutterat hur man skall utnyttja olika kvartar, tex. för att minska effektavgiften. Svårt men genomförbart (antagligen). (kanske fodrar AI..?)