9 180 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Vem ger rådgivning ang ventilationen ?
Livsländen på anläggningen är mycket lång på stora anläggningar säkert 50 år. Problemet på små anl. kan bli fläcktarna då fläckt och motor är ett paket = reservdelar kan bli ett problem. Du kan alltså skriva av anläggningen på många år, och kanalerna borde leva lika länge som huset.
Skitiga kanaler = skit installation och skit service. Om filtren passar och förses med tätningslister samt har tillräcklig reningsklass blir det inte skit i tillluftskanalerna (om man har kyla med kondensvatten i kanalen som följd blir det lite annorlunda, eller invändig isolering så fina partiklar fastnar). Välj en hög filter klass, med ett grovfilter före fläckten så varar finfiltret länge ändå. Frånluftskanalerna blir skitiga och kan behöva rensas. De skitar däremot inte ner tilluften OM man inte har ROTERANDEvärmeväxlare och då får man skylla sig själv.
En stor källa till buller i ventilationen är hög lufthastighet och stora tryckfall och dåliga tilluftsdon. Lösningen är låg lufthastighet = grova kanaler och ljuddämpade tilluftsdon samt ljudfällor.
Skitiga kanaler = skit installation och skit service. Om filtren passar och förses med tätningslister samt har tillräcklig reningsklass blir det inte skit i tillluftskanalerna (om man har kyla med kondensvatten i kanalen som följd blir det lite annorlunda, eller invändig isolering så fina partiklar fastnar). Välj en hög filter klass, med ett grovfilter före fläckten så varar finfiltret länge ändå. Frånluftskanalerna blir skitiga och kan behöva rensas. De skitar däremot inte ner tilluften OM man inte har ROTERANDEvärmeväxlare och då får man skylla sig själv.
En stor källa till buller i ventilationen är hög lufthastighet och stora tryckfall och dåliga tilluftsdon. Lösningen är låg lufthastighet = grova kanaler och ljuddämpade tilluftsdon samt ljudfällor.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Gamla FT och FTX kan kanske vara sunkiga, vad vet jag.Jani skrev:
Moderna anläggningar ger frisk luft, men man bör byta filter som det är tänkt, precis som man bör med F ventilation i donen (vilket många glömmer).
Det fina med FTX är bland annat att man får balans i systemet och vet att man får luft in i alla rum. Med F ventilation så tar luften den lättaste vägen. Har föräldrarna öppet fönster på sommaren och barnen ligger i sina rum med stängd dörr och/eller smutsiga filter i ventilerna, som förhoppningsvis är öppna, så får dom inte så mycket ny luft under natten.
Föräldrarna sover däremot fint i sin kalla friska luft och kopplar inte varför det luktar så unket på barnens rum på morgonen.
FTX är nummer 1, det bara är så, även om F ventilation också kan vara helt ok under rätt förutsättningar.
På mitt HERU 75 sitter det EU7 filter på inkommande luft från båda hållen så att säga. Aggregatet är ju helt liksidigt... så det torde ju förhindra att smuts hamnar i tilluftskanalen eller? 30% återluft låter väldigt mycket, varifrån har du fått den siffran?
Det är "standard" siffran på roterande värmeväxlare.
Med bra filter ska den biten inte vara ett problem. Problemet är att det kan vara lockande att byta ner sig i filter klass, och anläggningen sitter där kanske i femtio år. Instruktionsboken är borta efter 5 år.
Med bra filter ska den biten inte vara ett problem. Problemet är att det kan vara lockande att byta ner sig i filter klass, och anläggningen sitter där kanske i femtio år. Instruktionsboken är borta efter 5 år.
Var har du fått den sifran 30% ifrån ?poiu skrev:
Korrekt utförd så skall det "läcka" från tilluft till frånluft och inte tvärtom.
Moderna roterande-VVX har även renblåsningszon som blåser bort smutsen i växlaren (i riktning mot frånluften).
Filter före roterande-VVX skall alltid vara av högklass för att ge växlaren en lång livslängd, både på tilluftssidan och frånluftssidan.
Såg att NWEN hann lite före mig
Okej jag har inte följt med utveklingen, det verkar som att man har löst återlufts problemet, om man har koll på trycken. Vad jag såg vid en snabb koll var att de bästa motströms plattv. var lika bra eller bättre än de roterande. Och då får man en konstruktion utan motorer och roterande delar som är tryck okänslig. Så varför roterande växlare?
Roterande VVX i mindre aggregat har kommit på sista tiden (vettiga tekniska lösningar till rätt pris fans inte innan).
Att det blivit så populärt var att ett vissta aggregat blev "Bäst i Test" Råd&Rön's test för ett tag sedan (om jag inte mins fel).
Och är något testvinnare är det "självklart" bäst *gör din egen tolkning*
Att det blivit så populärt var att ett vissta aggregat blev "Bäst i Test" Råd&Rön's test för ett tag sedan (om jag inte mins fel).
Och är något testvinnare är det "självklart" bäst *gör din egen tolkning*
Vilken bil ska jag köpa? Inte för att vara elak, men det finns några olika tillverkare. Konsumentverkat har en marknadsöversikt (ligger under solvärme om jag minns rätt). Där finns roterande, motströms, och korsströms växlare. De roterande och motströms tycker jag är intresantast pga hög återvinning. Vad jag tycker om rot. framgår ovan, men var och en har ju sin uppfattning. Placera anläggningen med plats runt så att man inte måste bygga om huset den dagen anläggningen tjänat ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden