2 178 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Vem får montera elstängsel?
Eller som när jag kontrollerade hagar i våras och lagade elstängsel. En av hästägarna kommer med ett stort leende och kommentaren "jag har fått en stöt, det har jag inte fått där tidigare trots jag varit emot".
Jag jobbade för många år sen med elsäkerhetsprovning av elstängselapparater och det ställs rätt hårda krav på dem (vilket gör att utspänningen alltså inte räknas som starkström, trots att den är högspänning). Och kraven ska vara uppfyllda även om nån komponent går sönder.
Det man bland annat kollar (gränserna är från när jag höll på med det, de kan ha ändrats) är:
Toppspänning (max 10 kV)
Toppström
Minsta avstånd mellan pulser
Max pulslängd (spänningen ska sjunka under en gräns inom en viss tid)
Max pulslängd (strömmen ska sjunka under en gräns inom en viss tid)
Max energi per puls
och säkert några saker till jag inte minns, kan varit även max laddning per puls.
Detta provas dessutom med varierande belastning (kapacitiv och resistiv), för ström får man ju inte ut utan last. Så man gör typ hundratalet mätningar för att kolla att worst case är inom gränserna.
Och det finns särskild "lag" för elstängsel:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-2011-2/
Det man bland annat kollar (gränserna är från när jag höll på med det, de kan ha ändrats) är:
Toppspänning (max 10 kV)
Toppström
Minsta avstånd mellan pulser
Max pulslängd (spänningen ska sjunka under en gräns inom en viss tid)
Max pulslängd (strömmen ska sjunka under en gräns inom en viss tid)
Max energi per puls
och säkert några saker till jag inte minns, kan varit även max laddning per puls.
Detta provas dessutom med varierande belastning (kapacitiv och resistiv), för ström får man ju inte ut utan last. Så man gör typ hundratalet mätningar för att kolla att worst case är inom gränserna.
Och det finns särskild "lag" för elstängsel:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-2011-2/
Nej, det stämmer inte. Om du läser dokumentet som det länkas till så framgår det att det avser kraven på utrustning/stängselapparat för att få säljas,N Nerre skrev:
För övrigt skriver Elsäkerhetsverket:
"Stängselapparaten skall vara avsedd för ändamålet samt uppsatt enligt tillverkarens anvisningar. Utöver detta så ska stängselapparatens anslutning på matande sida, alltså 230 volt, vara utförd enligt gällande föreskrifter. Det finns inga särskilda krav på tillstånd från vår sida vad gäller elstängsel."
Se länk nedan utifrån ts frågeställning och citat ovan.
Text elsäkerhetsverket
När jag kollar runt vid stallet vilka som pysslar med elstängsel så blir svaret, alla. Men funktionellt blir det bra eller sämre.😉
Jag brukar gå runt med testinstrument och kolla att el finns i alla delar. Även koll på att man inte kopplat samman stängsel så det blir flera aggregat.
Problemet är inte för hög spänning utan att det istället saknas.😀
Jag brukar gå runt med testinstrument och kolla att el finns i alla delar. Även koll på att man inte kopplat samman stängsel så det blir flera aggregat.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Kan det verkligen stämma? Jag känner flera personer som aldrig pysslat med elstängsel inkl mig själv.A AndersS skrev:När jag kollar runt vid stallet vilka som pysslar med elstängsel så blir svaret, alla. Men funktionellt blir det bra eller sämre.😉
Redigering: Aha, alla vid stallet bara.
Klicka här för att svara