5 625 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Vem betalar lantmäteriets kostnader vid avstyckning?
Vi ska köpa en angränsande tomt av kommunen. Tomten är markerad som just tomtmark i detaljplanen men marken är del av en större fastighet, en som består av vägar o dyl.
Vem ska betala avgiften som lantmäteriet kommer vilja ha för det här lilla ärendet?
Finns det nån praxis?
Vem ska betala avgiften som lantmäteriet kommer vilja ha för det här lilla ärendet?
Finns det nån praxis?
I regel är det sökanden som betalar förrättningskostnaderna. Det är så klart möjligt för någon annan part att stå förrättningskostnaderna, men det kräver en frivillig överenskommelse.
I ditt fall kommer du behöva stå kostnaderna om inte kommunen av någon anledning vill ta på sig kostnaderna alternativt att kommunen tagit på sig kostnaderna som ett av villkoren i köpet ni upprättat. Ifall du vill titta på lagrum kan jag rekommendera dig att börja i 2:6 FBL.
I ditt fall kommer du behöva stå kostnaderna om inte kommunen av någon anledning vill ta på sig kostnaderna alternativt att kommunen tagit på sig kostnaderna som ett av villkoren i köpet ni upprättat. Ifall du vill titta på lagrum kan jag rekommendera dig att börja i 2:6 FBL.
Du säger "sökanden" men om en markägare vill sälja av en del av sin mark vem är då sökanden? I vårt fall är vi potentiella köpare och fastigheten uppdelad på lite olika ställen som de kan vara ibland och vi köper 1x:1y 1 fast det finns 1x:1y 2 osv som nuvarande ägare vill behålla. Som jag ser det behöver denne stycka av sin mark till egen beteckning innan den säljs men det känns inte heller rätt utan jag kan tänka mig att dela på kostnaden.F Falckman skrev:I regel är det sökanden som betalar förrättningskostnaderna. Det är så klart möjligt för någon annan part att stå förrättningskostnaderna, men det kräver en frivillig överenskommelse.
Som jag varit med om får alla tomter som är inblandade betala. Vi köpte till mark när vi fick en ny granne som köpt mark brevid vår fastighet och inte var i behov av hela ytan. Eftersom köpet påverkade vår tomt fick vi nya tomtmarkeringar som ritades in i vår fastighet, alltså en kostnad man inte kommer undan. Grannen fick betala sina markeringar. Så vem som är sökande spelar nog mindre roll?
Edit: Såg precis att det var ju en hyfsat gammal tråd
Hur gick det TS med kostnaderna?
Edit: Såg precis att det var ju en hyfsat gammal tråd
Litengubbe skrev:
Som jag varit med om får alla tomter som är inblandade betala. Vi köpte till mark när vi fick en ny granne som köpt mark brevid vår fastighet och inte var i behov av hela ytan. Eftersom köpet påverkade vår tomt fick vi nya tomtmarkeringar som ritades in i vår fastighet, alltså en kostnad man inte kommer undan. Grannen fick betala sina markeringar. Så vem som är sökande spelar nog mindre roll?
Edit: Såg precis att det var ju en hyfsat gammal trådHur gick det TS med kostnaderna?
Det är alltså en reglering ni har gjort och då ska sakägare betala kostnader efter vad som är skäligt främst sett till nyttan. I praktiken brukar parterna komma överens om vem som ska stå för kostnaderna när det finns någon form av avtal till grund, så även vid en avstyckning. Det är nog sällsynt att kommuner står för kostnader för avstyckning vid försäljning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
I det fallet spelar det nog inte så stor roll, priset för marken blir lägre för köparen om denne ska betala styckningslkostnaden också, och högre om säljaren ska stå för det. Totalkostnaden för köparen blir nog ungefär detsamma såvida man inte blir lurad och köper något annat än det man tror att man köper.B bygg-amy skrev:Du säger "sökanden" men om en markägare vill sälja av en del av sin mark vem är då sökanden? I vårt fall är vi potentiella köpare och fastigheten uppdelad på lite olika ställen som de kan vara ibland och vi köper 1x:1y 1 fast det finns 1x:1y 2 osv som nuvarande ägare vill behålla. Som jag ser det behöver denne stycka av sin mark till egen beteckning innan den säljs men det känns inte heller rätt utan jag kan tänka mig att dela på kostnaden.
Sen låter situationen lantmäterimässigt gynnsam om det är ett helt skifte som ska köpas loss. Men även om det inte behövs några nya gränsmarkeringar så behöver det utredas hur det är med servitut och marken behöver separeras från de inteckningar som finns på stamfastigheten, så helt gratis är det ändå inte.
Vi kommer förstås anlita någon för att läsa igenom kontrakt och vad som gäller med servitut etc men det verkar som att det kommer i vårt fall läggas till på det pris vi fått via en släkting som pratade med ägaren. Marken i fråga ligger invid släktingens hus, så det verkade vettigast att låta dem prata först men jag tror inte avstyckning ingår i de samtalen.A AndersS skrev:
Det som nämndes angående tomtmarkeringar får mig att undra om min släkting kan få en kostnad från LM i och med detta?
För att ansöka om avstyckning måste du vara ägare till fastigheten eller ha förvärvat en del av fastigheten (t.ex. genom köp), jämför med 10:6 FBL. Ägaren till fastigheten kan så klart genom fullmakt eller dylikt låta någon annan person skicka in ansökan och representera denne i kontakt med lantmäteriet, men det spelar ingen roll vad avser hur förrättningskostnaderna ska betalas. Förrättningskostnaderna ska enligt 10:10 FBL betalas av sökanden (om avstyckningen sker i samma ägares hand, d.v.s. till grund för förrättningen läggs inte ett förvärv utan avstyckningen sker på fastighetsägarens initiativ och efter förrättningens genomförande kommer fastighetsägaren fortfarande vara lagfaren ägare till såväl stamfastighet som styckningslott, jämför med 10:7 FBL) om inte avstyckningen baseras på ett köp, då ska förrättningskostnaderna fördelas enligt vad som är skäligt. Men den som säljer marken brukar som regel ha ett villkor som säger att köparen ska stå förrättningskostnaderna varför det i praktiken nästan aldrig blir tal om någon skälighetsbedömning när det gäller avstyckning som baseras på ett köp.B bygg-amy skrev:Du säger "sökanden" men om en markägare vill sälja av en del av sin mark vem är då sökanden? I vårt fall är vi potentiella köpare och fastigheten uppdelad på lite olika ställen som de kan vara ibland och vi köper 1x:1y 1 fast det finns 1x:1y 2 osv som nuvarande ägare vill behålla. Som jag ser det behöver denne stycka av sin mark till egen beteckning innan den säljs men det känns inte heller rätt utan jag kan tänka mig att dela på kostnaden.
Vad gäller ert fall så måste jag be om ett förtydligande, köper ni en befintlig fastighet eller inte? Eftersom du talar om att den markbit ni är spekulanter på redan har en fastighetsbeteckning som är separat från den fastighet som säljaren vill behålla blir jag lite konfunderad. Om så är fallet innebär det att ni köper en befintlig fastighet och behöver således inte stycka av någonting.
I det fall det rör sig om att ni ska stycka av ett markområde från en befintlig fastighet så finns det två huvudvägar att gå. Antingen ansöker fastighetens ägare om avstyckning och ni köper den färdiga fastigheten när lantmäteriförrättningen avslutats eller så köper ni markbiten innan fastighetsbildningen genomförts (i erat fall avstyckning) och tar med fastighetsbildningen som ett villkor i köpet. Ägaren till fastigheten (eller dess ombud) kommer i det förra fallet behöva ansöka om avstyckning och stå förrättningskostnaderna om inget annat avtalats. I det senare fallet kan köparen söka om avstyckning men då är ju förrättningskostnaderna (förhoppningsvis) hanterade i köpet som ett köpevillkor. I regel brukar det vara standard att den som köper marken också betalar förrättningskostnaderna (eller om avstyckning redan skett, att säljaren tar höjd för förrättningskostnaderna genom att göra ett prispåslag). Ytterst är det upp till de villkor ni som köpare och fastighetsägaren i egenskap av säljare kommer överens om. I det fall ingen överenskommelse kommer tillstånd kommer 10:6 FBL att gälla, d.v.s. fastighetsägaren får betala kostnaderna om avstyckningen sker i samma ägares hand (d.v.s. det första exemplet jag gav där markägaren först styckar av färdiga fastigheter som sedan läggs ut till försäljning) i annat fall kommer det vara en skälighetsbedömning som lantmäteriet gör (men det är ovanligt vid avstyckning baserat på köp eftersom förrättningskostnaderna som regel hanteras i köpet).
Teoretiskt, men det är svårt att svara på med så generella uppgifter, det är tyvärr en bedömningsfråga från fall till fall. Men som exempel kan det krävas fastighetsbestämningar när gränser är osäkra, t.ex. om det ska styckas av en bostadsfastighet intill ett skogsskifte med osäkra gränser som är tänkta att vara befintliga även efter förrättningen genomförande.B bygg-amy skrev:
Precis som Manfreds skriver i inlägg #7 verkar situationen du beskriver röra sig om en fastighetsreglering med eventuellt en kompletterande fastighetsbestämning? Då ser regelverket lite annorlunda ut. Vid en skälighetsbedömning av hur förrättningskostnaderna ska fördelas vid en fastighetsbestämning brukar det som regel anses vara så att alla fastigheter som får en osäker gräns bestämd också anses ha nytta av detta och således ska stå en del av förrättningskostnaderna. Enligt 5:13 FBL ska förrättningskostnaderna för fastighetsreglering fördelas mellan sakägarna efter vad som är skäligt, men även vid fastighetsregleringar finns ett utrymme för t.ex. en köpare och säljare att komma överens om att den ena parten (oftast köparen) ska stå hela förrättningskostnaderna. Om jag inte missförstår situationen du beskriver alldeles gjorde helt enkelt lantmäteriet den bedömningen att det är skäligt att även er fastighet ska stå en del av kostnaderna, det borde framgå av förrättningsprotokollet hur lantmäteriet resonerade när kostnadsfördelningsbeslutet fattades. Jag kan inte uttala mig i närmare detalj om ditt ärende, men eftersom det handlar om en annan typ av fastighetsbildningsåtgärd är det ett annat regelverk som är aktuellt än vad TS frågade om.Litengubbe skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Jag tolkade det som att TS avsåg att köpa ett helt skifte, alltså exempelvis 1:1 (2) där det också finns ett 1:1 (1) och kanske 3, 4 och 5 också. Inte helt lätt att veta säkert, men så läste jag det.F Falckman skrev:
Och då behöver väl inga gränser kontrolleras eller stakas ut, men väl andra åtgärder som kontroll av servitut och deltagande i gemensamhetsanläggningar osv.
Edit: Men det är en gammal tråd som kommit upp igen, så allt är nog rätt teoretiskt om inte TS återkommer och berättar hur det gick.
Tack jättemycket för det långa svaret! Många begrepp som långsamt får bättre förståelse genom svaret. Som Nötegårdsgubben nämnde så handlar det om att det finns ett 1:1 (1) och (2) osv helt avskiljda från varandra och då tillhör de enskilda skiften (rätt ord?) samma fastighet och måste avstyckas trots att jag vill köpa hela skiftet, dvs 1:1 (2).F Falckman skrev:Vad gäller ert fall så måste jag be om ett förtydligande, köper ni en befintlig fastighet eller inte? Eftersom du talar om att den markbit ni är spekulanter på redan har en fastighetsbeteckning som är separat från den fastighet som säljaren vill behålla blir jag lite konfunderad. Om så är fallet innebär det att ni köper en befintlig fastighet och behöver således inte stycka av någonting.
Mejlade LM och de skickade mig detta svaret som överensstämmer väldigt bra, fast dina detaljer var mycket värda för att förstå vad som egentligen händer.
Klicka här för att svara