34 092 läst ·
70 svar
34k läst
70 svar
Vem betalar för träd som faller på grannens hus?
Men den som köpte den avstyckade fastigheten måste ju ha uppmärksammat hur det ser ut, innan köpet genomfördes. Lite drygt att köpa en 800 kvm tomt mitt i skogen och förvänta sig att inte ha höga träd i närheten.
Särskilt som det är sagt att man skall spara träd runt tomter, om man hugger i skogen.
Men har man en modern frimärkstomt, så får man kanske skylla sig själv, och inte förvänta sig att kunna ställa krav på mångdubbelt större area.
Det hör till allmänt hyfs!
Men har man en modern frimärkstomt, så får man kanske skylla sig själv, och inte förvänta sig att kunna ställa krav på mångdubbelt större area.
Det hör till allmänt hyfs!
Hur svårt kan det vara. Jag ansvarar för träd som växer på min fastighet och kostnader som de orsakar. Grannar ansvar för sina träd och kostnader som de förorsakar.
Jag förstår att man kan tycka att det borde vara så men riktigt så enkelt är det som sagt inte.Karl-Erik Svensson skrev:
Det finns en otrolig mängd trådar kring detta ämne så botanisera gärna så hittar du en hel del matnyttigt och en väldig massa känsloladdade åsikter kring ämnet träd och grannfastigheter.
Välkommen hit!
om ts upplever att trädet riskerar falla på grannens fastighet och är orolig över att det kan hända, då borde det gått att förutspå om det inträffar.Maalox skrev:
Har träd avverkats runt detta träd så är det nu belastat högre än det tidigare är vant vid. (Förutsättningarna har förändrats för trädet).
ser du en risk, ta ner trädet kontrollerat istället för att behöva stå ute i mörkret, regnet å blåst för att oja sig med grannen när det hänt!
Ja det finns även grannar som planterar träd i nutid vid tomtgräns som har otrolig växtkraft. Poppel, pil, sälg, klibbal, asp med flera. Vad tycker du om det, typ en meter från din bil t ex?K Kalle1w2 skrev:
Så får du nog ha i åtanke att saker och ting kan förändras på marken kring din egen. Den mark som någon annan äger och som denne ägare kanske vill "göra i ordning" något på.L Lakritsianen skrev:
Jättesvårt, absolut, bara en av alla nackdelar med små tomter.L Lakritsianen skrev:
Då kan du påpeka att du inte accepterar varken rötter el grenar in på din tomt, så har grannen chans att flytta sina träd innan det är för sentL Lakritsianen skrev:
Det är ju dock ett helt annorlunda case.L Lakritsianen skrev:
Det hade jag nog ifrågasatt. Men det står väll grannen fritt. Hade varit väldigt trist att grannarna ska bestämma vad du ska göra på din tomt.