Men den som köpte den avstyckade fastigheten måste ju ha uppmärksammat hur det ser ut, innan köpet genomfördes. Lite drygt att köpa en 800 kvm tomt mitt i skogen och förvänta sig att inte ha höga träd i närheten.

• Gilla
Kvackatore och 4 till
  • Laddar…
Särskilt som det är sagt att man skall spara träd runt tomter, om man hugger i skogen.

Men har man en modern frimärkstomt, så får man kanske skylla sig själv, och inte förvänta sig att kunna ställa krav på mångdubbelt större area.

Det hör till allmänt hyfs!

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara. Jag ansvarar för träd som växer på min fastighet och kostnader som de orsakar. Grannar ansvar för sina träd och kostnader som de förorsakar.

harry73
Nej, du ansvarar inte för dina träd, eller det är i alla fall inget strikt ansvar.

• Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
Karl-Erik Svensson Karl-Erik Svensson skrev:
Hur svårt kan det vara. Jag ansvarar för träd som växer på min fastighet och kostnader som de orsakar. Grannar ansvar för sina träd och kostnader som de förorsakar.
Hyfsat svårt, verkar det som, med tanke på felaktigheterna du skriver. ;)

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag ansvarar för träd som växer på min fastighet och kostnader som de orsakar. Grannar ansvar för sina träd och kostnader som de förorsakar.
Jag förstår att man kan tycka att det borde vara så men riktigt så enkelt är det som sagt inte.

Det finns en otrolig mängd trådar kring detta ämne så botanisera gärna så hittar du en hel del matnyttigt och en väldig massa känsloladdade åsikter kring ämnet träd och grannfastigheter.

Välkommen hit!

Maalox Maalox skrev:
Såvitt jag förstått det (vill minnas att det har diskuterats tidigare på forumet) så är det grannens hemförsäkring som skall ta det, under förutsättning att trädet som faller bedöms som friskt eller att det i övrigt inte gick att förutspå
om ts upplever att trädet riskerar falla på grannens fastighet och är orolig över att det kan hända, då borde det gått att förutspå om det inträffar.
Har träd avverkats runt detta träd så är det nu belastat högre än det tidigare är vant vid. (Förutsättningarna har förändrats för trädet).

ser du en risk, ta ner trädet kontrollerat istället för att behöva stå ute i mörkret, regnet å blåst för att oja sig med grannen när det hänt!

Nej, du ansvarar inte för skador som dina träd förorsakar på grannens fastighet. Det gör grannen.

K Kalle1w2 skrev:
Trist med sån inställning att man ska flytta till ett hus och börja kräva att grannarna ändrar på sin tomt. Då bör du flytta. Träd är något vi behöver mer av, inte mindre.
Ja det finns även grannar som planterar träd i nutid vid tomtgräns som har otrolig växtkraft. Poppel, pil, sälg, klibbal, asp med flera. Vad tycker du om det, typ en meter från din bil t ex?

L Lakritsianen skrev:
Vad tycker du om det, typ en meter från din bil t ex?
Om jag inte tycker om det en meter från min bil skulle jag parkera någon annanstans.

• Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om jag inte tycker om det en meter från min bil skulle jag parkera någon annanstans.
Och om du gör i ordning parkeringsplats innan grannen planterar sina träd?
Lite svårt att parkera hur som helst om man inte har jättestor tomt!?

L Lakritsianen skrev:
Så får du nog ha i åtanke att saker och ting kan förändras på marken kring din egen. Den mark som någon annan äger och som denne ägare kanske vill "göra i ordning" något på.

L Lakritsianen skrev:
Jättesvårt, absolut, bara en av alla nackdelar med små tomter. :(

L Lakritsianen skrev:
Ja det finns även grannar som planterar träd i nutid vid tomtgräns som har otrolig växtkraft. Poppel, pil, sälg, klibbal, asp med flera. Vad tycker du om det, typ en meter från din bil t ex?
Då kan du påpeka att du inte accepterar varken rötter el grenar in på din tomt, så har grannen chans att flytta sina träd innan det är för sent

L Lakritsianen skrev:
Men du anlägger väl inte din parkeringsplats på grannens tomt?

L Lakritsianen skrev:
Det är ju dock ett helt annorlunda case.
Det hade jag nog ifrågasatt. Men det står väll grannen fritt. Hade varit väldigt trist att grannarna ska bestämma vad du ska göra på din tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.