19 718 läst ·
50 svar
20k läst
50 svar
Vem betalar för rörmokaren
Som jag då skrev ovan, så är det ägaren som ska stå för kostnaden. Det som är skillnaden nu, är man inte skyddas av hyresgästförening på samma sätt. Det här kan bli en riktigt jobbig grej att reda ut. Även om ni har rätt, och/eller får rätt i någon instans, så kanske ägaren tröttnar, och säger upp hyresavtalet.E Enannananna skrev:
Eftersom det är bostadsrätt så reglerar stadgarna vem som ansvarar för vad. Normalt sett i HSB äger bostadsrätten förenklat endast ytskikt medan föreningen står för rören fram till lägenheten.
I detta fall bör ni ta ett utlåtande från hantverkaren hur långt bort stoppet låg då det låter som föreningens ansvar om hen behövde en längre rens än normalt. Det låter även som att föreningen har ett underhållsbehov i stammarna vilket du inte ska betala för. Bestrid fakturan hur som.
I detta fall bör ni ta ett utlåtande från hantverkaren hur långt bort stoppet låg då det låter som föreningens ansvar om hen behövde en längre rens än normalt. Det låter även som att föreningen har ett underhållsbehov i stammarna vilket du inte ska betala för. Bestrid fakturan hur som.
Om hon tänker bo där länge så kanske man ska en funderar på innan man börja tjafsa.. Fråga fastighetsskötaren om det är vanligt med problem i fastigheten osv samt om det varit problem i denna lägenhet tidigare..
Hade jag hyrt ut min lägenhet och själv aldrig haft problem med stopp och en hyresgäst kommer och orsakar två stopp på kort tid och börja ifrågasätta vem som ska betala hade jag valt att riva kontraktet och hyra ut till en annan..
Om det är rätt eller fel är en annan fråga.
Hade jag hyrt ut min lägenhet och själv aldrig haft problem med stopp och en hyresgäst kommer och orsakar två stopp på kort tid och börja ifrågasätta vem som ska betala hade jag valt att riva kontraktet och hyra ut till en annan..
Om det är rätt eller fel är en annan fråga.
Troligtvis så var den första lösningen men vaskrensare inte tillräcklig och åtgärdade inte det riktiga problemet. Den andra försöket med fjäder eller spolning har troligtvis löst problemet helt.
När jag bodde i brf så hade jag stopp i köksavloppet. De försökte först med vaskrensare (funkade inte), sen fjäder (löste problemet i en månad) och till sist spolning. Totalt tre tillfällen var de i lgh, och jag betalde inte en krona då felet låg i föreningens stam och inte i själva lägenheten.
Hur mycket pengar rör det sig om?
När jag bodde i brf så hade jag stopp i köksavloppet. De försökte först med vaskrensare (funkade inte), sen fjäder (löste problemet i en månad) och till sist spolning. Totalt tre tillfällen var de i lgh, och jag betalde inte en krona då felet låg i föreningens stam och inte i själva lägenheten.
Hur mycket pengar rör det sig om?
Problemet med dessa stopp beror oftast på att toalettstolen har fel inställd spolmängd i förhållande till de rör som finns i äldre fastigheter. Man kan inte använda snålspolande toaletter tillsammans med toalettpapper. En snålspolande toalett har knappar för 2 eller 4 liters spolning. Men minimikravet i äldre rörsystem är minst 6 liter per spolning och 8 liter kan behövas för att säkerställa spolning. Det är alltså hyresvärdens ansvar att toaletten är inställd för rätt mängd. Det hyresgästen kan behöva göra är att dubbelspola eller hålla nere spolknappen tills cisternen är tömd och då måste det framgå i hyresavtalet.
Normalt är att bostadsrättsföreningen står för problem med och skador på rör som går inne i väggar och i golv. Man bör dock kontrollera vad som står i föreningens stadgar. Vi har problem med medlemmar i vår förening som häller ut fett i kökshon och det blir stopp med jämna mellanrum. Trots tillsägelse så blir det föreningens ansvar enligt anlitad jurist.
Många stopp löser man själv med egen utrustning, som rensband. Är alltid bra att ha grejer hemma även om man bor i lägenhet. Många använder också hushållspapper i toastolen och då blir det ofta stopp. Hushållspapper är inte konstruerat för att lösas upp.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Har du åsamkat stoppet utan oaktsamhet så betalar du.E Enannananna skrev:Min dotter har hyrt en lägenhet i tre månader i ett 20-talshus i Stockholm. Två gånger har det blivit stopp i toaletten på så sätt att vattnet runnit undan långsamt efter spolning. Första gången kom fastighetsskötaren och fixade det snabbt med en vaskrensare, andra gången tog det ungefär tio minuter och han fick använda någon annan grej som han stack ner (oklart vad eftersom dottern inte stod och tittade på). Han hittade inget förutom papper, hon spolar inte heller ner något utom papper och använder aldrig onormalt mycket papper. Efter andra stoppet skickade han en faktura som hyresvärden nu kräver att min dotter ska betala. Vad gäller, är det inte hyresvärden som ska stå för det? Min dotter har inte varit försumlig eller vårdslös på något sätt.
Annars går det på hyresvärden
I bostadsrätt står du säkerligen vid notan oavsett om du hyr i andra hand. De bryr sig inte föreningen om i detta fall skulle jag tro.
Nja. Om hyresgästen beställer en renstjänst av avlopp utan ägarens vetskap/godkännande, har jag lite svårt att se att ägaren till lägenheten ska vara skyldig att betala fakturan.A AG A skrev:Men Brf-lägenhet kan man nog bli skyldig för kostnader uppkomna pga. stopp i rör. Om ägaren till Brf:n hyr ut lägenheten i andra hand, så borde det ändå vara ägaren som ska betala stopp i rören. Hyresgästen får fakturan, men får göra upp med ägaren.
Detta kan vara väldigt OT, om det är en vanlig hyresrätt, dottern till TS har.
Det är diskmaskiner som ger dessa stopp. Oljig/fettig mat, typ pasta och sallad, ökar fetthalten i diskmaskinen p g a fettet på tallrikar och kastruller som sen pumpar den ut fettsuspensionen i avloppet där det stelnar.L L.K.E.M. skrev:Normalt är att bostadsrättsföreningen står för problem med och skador på rör som går inne i väggar och i golv. Man bör dock kontrollera vad som står i föreningens stadgar. Vi har problem med medlemmar i vår förening som häller ut fett i kökshon och det blir stopp med jämna mellanrum. Trots tillsägelse så blir det föreningens ansvar enligt anlitad jurist.
Jo man skulle behöva veta vem som har beställt dit firman, och om alla beställningsrutiner har följts. Varken hyresvärdar eller föreningar brukar gilla när andra beställer in rörmokare och elektriker i föreningens namn trots att de inte är firmatecknare.B BSOD skrev:
Det står ju i ts att det var fastighetsskötaren som rensat. Det låter som en person som är anställd av föreningen.F Frsto skrev:
Det problemet uppstår bara när man kör med fesljumna program. 70 grader och bra diskmedel så är stammarna rena en lång bit.Claes Sörmland skrev:
Om rörmokaren endast hittade toapapper, så var det nog att din dotter använder för mycket papper.E Enannananna skrev:Min dotter har hyrt en lägenhet i tre månader i ett 20-talshus i Stockholm. Två gånger har det blivit stopp i toaletten på så sätt att vattnet runnit undan långsamt efter spolning. Första gången kom fastighetsskötaren och fixade det snabbt med en vaskrensare, andra gången tog det ungefär tio minuter och han fick använda någon annan grej som han stack ner (oklart vad eftersom dottern inte stod och tittade på). Han hittade inget förutom papper, hon spolar inte heller ner något utom papper och använder aldrig onormalt mycket papper. Efter andra stoppet skickade han en faktura som hyresvärden nu kräver att min dotter ska betala. Vad gäller, är det inte hyresvärden som ska stå för det? Min dotter har inte varit försumlig eller vårdslös på något sätt.
Det har hänt mig otaliga gånger när min dotter har förbrukat för mycket papper.
Kanske ska skicka en faktura till henne 15X 3500=52.00 kr.
Semesterresan är räddad😅