Min dotter har hyrt en lägenhet i tre månader i ett 20-talshus i Stockholm. Två gånger har det blivit stopp i toaletten på så sätt att vattnet runnit undan långsamt efter spolning. Första gången kom fastighetsskötaren och fixade det snabbt med en vaskrensare, andra gången tog det ungefär tio minuter och han fick använda någon annan grej som han stack ner (oklart vad eftersom dottern inte stod och tittade på). Han hittade inget förutom papper, hon spolar inte heller ner något utom papper och använder aldrig onormalt mycket papper. Efter andra stoppet skickade han en faktura som hyresvärden nu kräver att min dotter ska betala. Vad gäller, är det inte hyresvärden som ska stå för det? Min dotter har inte varit försumlig eller vårdslös på något sätt.

I en hyresrätt så ska hyresvärden stå för det. Det enda som kan ändra på det är något specialkontrakt, eller om hyresgästen bevisligen använt toaletten felaktigt, och spolat ner något olämpligt.

• Gilla
uuu och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
I en hyresrätt så ska hyresvärden stå för det. Det enda som kan ändra på det är något specialkontrakt, eller om hyresgästen bevisligen använt toaletten felaktigt, och spolat ner något olämpligt.
Precis vad vi kommit fram till också men vi skulle behöva lite mer kött på benen i form av lagstöd och helst rättsfall. Är lite stressade just nu och vet inte riktigt var vi hittar sådan info.

H
E Enannananna skrev:
Precis vad vi kommit fram till också men vi skulle behöva lite mer kött på benen i form av lagstöd och helst rättsfall. Är lite stressade just nu och vet inte riktigt var vi hittar sådan info.
Kontakta Konsumentverket.

• Gilla
panilsso och 2 till
  • Laddar…
Ni bestrider bara fakturan/räkningen skriftligt.
Skriv på fakturan ”Härmed bestrides denna fakura. Datum och ert namn”. Ta kort och skicka till hyresvärden.

Motivera inte.

Då måste hyresvärden stämma er i tingsrätten och motivera varför ni ska betala för något som han har ansvar för…

• Gilla
MaKrBr och 11 till
  • Laddar…

Bästa svaret

E Enannananna skrev:
Min dotter har hyrt en lägenhet i tre månader i ett 20-talshus i Stockholm. Två gånger har det blivit stopp i toaletten på så sätt att vattnet runnit undan långsamt efter spolning. Första gången kom fastighetsskötaren och fixade det snabbt med en vaskrensare, andra gången tog det ungefär tio minuter och han fick använda någon annan grej som han stack ner (oklart vad eftersom dottern inte stod och tittade på). Han hittade inget förutom papper, hon spolar inte heller ner något utom papper och använder aldrig onormalt mycket papper. Efter andra stoppet skickade han en faktura som hyresvärden nu kräver att min dotter ska betala. Vad gäller, är det inte hyresvärden som ska stå för det? Min dotter har inte varit försumlig eller vårdslös på något sätt.
Det beror lite på var stoppet är skulle jag säga.
Är det längre ned än vattenlåset, eller ett konstruktionsfel, så är det solklart hyresvärden, men vattenlås/rör fram till det verkar hyrestagaren kunna vara ansvarig för (se länkar)

En rensning är kanske ngt man får räkna med att stå för som hyresgäst om man behöver det vid enstaka tillfälle ?
Men i detta fallet är frågan lite varför det blir stopp. Om hyresgästen verkligen inte spolat ned något annat än papper och det naturliga så borde det ju inte bli stopp ? Är det för klena rör/gammalt hus, så borde det finnas ngn instruktion om att inte spola ned papper tex.

https://www.hemhyra.se/hyresakuten/vem-ska-rensa-avloppet/

https://lawline.se/answers/hyresratt-vem-betalar-for-avloppsproblemen

https://www.familjensjurist.se/frag...d-fakturera-sin-hyresgast-vid-stopp-i-avlopp/

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Kontakta Konsumentverket.
Vi kontaktade Konsument Göteborg men de svarar inte på frågor som rör hyresavtal,

H
E Enannananna skrev:
Vi kontaktade Konsument Göteborg men de svarar inte på frågor som rör hyresavtal,
Ok, kontakta Hyresgästföreningen för hjälp, är ni inte medlemmar så bli det.

PeterFalun
hos oss blev det stopp men berodde tydligen på renovering som pågick högre upp

Kanske dum fundering, det är inte en "lägenhet" i en brf som hyrts i andra hand, bara som dubbelkoll.

• Gilla
Frsto och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kanske dum fundering, det är inte en "lägenhet" i en brf som hyrts i andra hand, bara som dubbelkoll.
Det torde väl inte spela någon roll?

Om nu hyresvärden i sin tur är medlem i en Brf så får väl denne reglera ev ersättning/fixande av rör osv med dom - det kan/ska ju inte hyresgärsten göra ändå ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:

Om nu hyresvärden i sin tur är medlem i en Brf så får väl denne reglera ev ersättning/fixande av rör osv med dom - det kan/ska ju inte hyresgärsten göra ändå ?
Nja, jag ser skillnader, men kanske beroende av okunskap och hur man tecknar hyresavtal.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:

Men Brf-lägenhet kan man nog bli skyldig för kostnader uppkomna pga. stopp i rör. Om ägaren till Brf:n hyr ut lägenheten i andra hand, så borde det ändå vara ägaren som ska betala stopp i rören. Hyresgästen får fakturan, men får göra upp med ägaren.

Detta kan vara väldigt OT, om det är en vanlig hyresrätt, dottern till TS har.

A AndersS skrev:
Glömde skriva att dottern hyrt en bostadsrättslägenhet i andra hand av den som äger bostadsrätten, det är den personen jag kallar hyresvärden. Fakturan gick till bostadsrättsägaren och hon vill nu att dottern står för kostnaden för att min dotter skulle använt onormalt mycket papper.

Återigen, bevisbördan ligger på hyresvärden.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.