100 416 läst ·
759 svar
100k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Jag har ett pågående fall med en av mina grannar.
Korta versionen: Jag bor i hus och har ett hyreshus som granne. I onsdags när det var så varmt efter att jag hade vart och handlat med min dotter så hade jag ena dörren och bakluckan öppen. Detta då hon sitter i barnstol och lag lastade ur bilen. Fick in allt och tog med dottern in. På fredagen skulle vi flytta bilen och ser då grannens katt utspringandes från bilen. Vaih*lvete?!
Där var katten som de letat efter nån dag eller två. Nerpissat framsäte så det hade droppat ner på mattan för fötterna bak. Vår näst intill helt nya barnstol var riven så det gått hål på klädsel och frigoliten för nacken vart skadad. Fullt av hår och bilen bara stank ammoniak.
Vi har god sämjan med grannen och vi var ju självklart glada för att deras katt kommit tillbaka, vi älskar katten med. Hon förstod ju ganska direkt att hon fick stå för att lösa problemet med bilen. En invändig rekond med Ozonbehandling, nytt nackstöd och ny klädsel till barnstolen behövs. Totalt för detta är 5500kr.
Vi har dock sagt till henne att vi kan betala 1000kr för själva rekonden då vi lixom får hela insidan gjord, vilket vi tycker är en vänlig gest. Bilen lämnas på måndag och vi ska hämta den på onsdag.
Hon ska flytta i månadsskiftet juni-juli och ska stå med dubbla hyror och allt vad det är, och vänliga som vi är och att vi vill ha bilen farbar igen så har vi igår gått med på att vi betalar allt så länge så kan hon betala tillbaka när det går för henne. Vet att detta inte är bästa lösningen men vi känner henne så pass bra ändå...
Nu börjar hon leta efter billiga lösningar. Lämna in bilen på en billig invändig rekond, köpa billig luftfräshare m.m.
Vi kom överens om (tog visuellt i hand - Covid19) att jag ska lämna in bilen på en firma som jag har bra kontakt med där jag även känner personerna privat och vet precis vad de går för, jag får helt enkelt det åtgärdat utan att behöva fundera efteråt.
Vi kan tillägga att varken sambons bilförsäkring, vår hemförsäkring, hennes hemförsäkring eller hennes försäkring på katten står för något alls. Så det är mellan oss det får lösas. Just nu har vi en obrukbar bil där vi VÄGRAR att sätta vår dotter i och efter att vi var överens om det igår så börjar hon leta alternativ. Som jag iofs inte har något direkt emot, men billig rekond är just vad det är - billig.
Kan väl tillägga att hon bor i ett hyreshusområde där det råder koppeltvång på djur. Katterna har vart och gått på våra bilar flertalet gånger innan. Säkert lagt 100-talet kringlor på tomten där vår Husqvarna Automower 430x går dagligen m.m.
Korta versionen: Jag bor i hus och har ett hyreshus som granne. I onsdags när det var så varmt efter att jag hade vart och handlat med min dotter så hade jag ena dörren och bakluckan öppen. Detta då hon sitter i barnstol och lag lastade ur bilen. Fick in allt och tog med dottern in. På fredagen skulle vi flytta bilen och ser då grannens katt utspringandes från bilen. Vaih*lvete?!
Där var katten som de letat efter nån dag eller två. Nerpissat framsäte så det hade droppat ner på mattan för fötterna bak. Vår näst intill helt nya barnstol var riven så det gått hål på klädsel och frigoliten för nacken vart skadad. Fullt av hår och bilen bara stank ammoniak.
Vi har god sämjan med grannen och vi var ju självklart glada för att deras katt kommit tillbaka, vi älskar katten med. Hon förstod ju ganska direkt att hon fick stå för att lösa problemet med bilen. En invändig rekond med Ozonbehandling, nytt nackstöd och ny klädsel till barnstolen behövs. Totalt för detta är 5500kr.
Vi har dock sagt till henne att vi kan betala 1000kr för själva rekonden då vi lixom får hela insidan gjord, vilket vi tycker är en vänlig gest. Bilen lämnas på måndag och vi ska hämta den på onsdag.
Hon ska flytta i månadsskiftet juni-juli och ska stå med dubbla hyror och allt vad det är, och vänliga som vi är och att vi vill ha bilen farbar igen så har vi igår gått med på att vi betalar allt så länge så kan hon betala tillbaka när det går för henne. Vet att detta inte är bästa lösningen men vi känner henne så pass bra ändå...
Nu börjar hon leta efter billiga lösningar. Lämna in bilen på en billig invändig rekond, köpa billig luftfräshare m.m.
Vi kom överens om (tog visuellt i hand - Covid19) att jag ska lämna in bilen på en firma som jag har bra kontakt med där jag även känner personerna privat och vet precis vad de går för, jag får helt enkelt det åtgärdat utan att behöva fundera efteråt.
Vi kan tillägga att varken sambons bilförsäkring, vår hemförsäkring, hennes hemförsäkring eller hennes försäkring på katten står för något alls. Så det är mellan oss det får lösas. Just nu har vi en obrukbar bil där vi VÄGRAR att sätta vår dotter i och efter att vi var överens om det igår så börjar hon leta alternativ. Som jag iofs inte har något direkt emot, men billig rekond är just vad det är - billig.
Kan väl tillägga att hon bor i ett hyreshusområde där det råder koppeltvång på djur. Katterna har vart och gått på våra bilar flertalet gånger innan. Säkert lagt 100-talet kringlor på tomten där vår Husqvarna Automower 430x går dagligen m.m.
Sannolikt kommer kattodören aldrig att försvinna. Även om den inte känns så mycket när bilen är kall, så lär det kännas i en solvarm bil. Det är i stort sett omöjligt att bli av med kattpisslukt från textilier... så bilens värde har sannolikt sjunkit också, det lär ju bli problem att sälja den utan att berätta för köparen.MalZon skrev:
Jag har ett pågående fall med en av mina grannar.
När det gäller koppeltvång så finns det inget stöd för det i Svensk lag, och en hyresvärd kan inte hitta på egna lagar, så det betyder ingenting.
Trist, tur att det inte var varmare än det var, det blir stekhett i bilar och märkligt att katten överlevde. Katter har tyvärr en stor nyfikenhet och går in i öppna hus och bilar.MalZon skrev:
Att katten kissat i bilen är inte konstigt, det skulle vår katt också gjort trots att den aldrig kissat utanför lådan. Jag är rätt säker på att vi alla som skriver i denna tråden hade, om vi blivit instängda i 3 dagar kissat nånstans.
Om hon inte har pengar "nu" men ändå vill göra rätt för sig, be henne betala när hon rett ut sin situation, klart ni måste rekonda bilen rejält! För det låter ju som hon vill men inte kan göra rätt för sig. Skulle detta hänt för mig med min katt skulle jag givetvis betala. Det enda som skulle göra att jag inte skulle betala vore om jag knackat på hos grannen berättat om att katten vart borta och be denne kolla i tex garage, bil och friggebod och grannen bara skrattat och sagt att han sket i det och det därefter gått någon eller några dagar och detta hände sen. Nu har vi bra grannar, så det händer inte, de skulle kolla direkt är jag säker på och om nåt hänt skulle jag stå för det.
Jag var för många år sen blomvakt åt mina föräldrar. De hade med katten på landet. För att göra en lång historia kort så hade en katt blivit instängd och rivit ned lite saker (typ några blomkrukor tror jag), jag tror den kan ha kissat nånstans också, jag minns faktiskt inte. De hade en kattlucka inställd på att komma in men inte ut. Det hela slutade väl, jag kunde kontakta kattens ägare och den levde, jag tyckte att föräldrarnas klantighet att inte fixa luckan gjorde att det var orimligt att tjafsa om nån sönderslagen blomkruka.
En hyresvärd kan visst ha regler för boende, men överträdelsen påverkar knappast denna händelse utan möjlighen att man kan vräka nån som inte följer regler (men det är svårt att vräka ens knarkare så...) Att katten kissat i en bil eller ej påverkar nog inget. Och hon skulle ju ändå flytta så...Nissens skrev:
Sannolikt kommer kattodören aldrig att försvinna. Även om den inte känns så mycket när bilen är kall, så lär det kännas i en solvarm bil. Det är i stort sett omöjligt att bli av med kattpisslukt från textilier... så bilens värde har sannolikt sjunkit också, det lär ju bli problem att sälja den utan att berätta för köparen.
När det gäller koppeltvång så finns det inget stöd för det i Svensk lag, och en hyresvärd kan inte hitta på egna lagar, så det betyder ingenting.
Här är vi för en gångs skull överens Nissens, kattkiss i ett bilsäte är nog svårt att få bort. Ozon gör magi, men inte så stor magi. Tyvärr minskar bilars värde vid "olyckor" och försäkringsbolag gör likadant, de lagar och fixar på vedertaget sätt men ersätter inte någon minskning för att en reparerad bil är värd mindre än en som är "olycksfri". Jag har varit med om olyckor pga klantiga andra personer som orsakat skada och det innebär alltid en olägenhet för den som drabbas som man inte får ersättning för även omak med hyrbil och verkstadsbesök mm.
Om det varit en prisbelönt katt som var värd massor som dött av händelsen hade tanten sannolikt inte heller fått ersättning av er då det var en olycka... Så rent juridiskt ska ni nog vara glada hon vill betala för sig.
Får ni inte betalt är det nog ungefär lika eländigt som tanten bucklat er bil med sin cykel och sen vägrat betala. Det är svårt att reda ut och hänger på om den individen vill göra rätt för sig. Inte om individen är kattägare eller ej. Massor av "smitningar" sker där folk inte står för vad de ställt till med. Jag tror inte, som Nissens, att det är en egenskap som är knuten till kattägande utan något som växt fram i samhället, att många skiter i andra och inte vill göra rätt för sig.
Redigerat:
En hyresvärd kan inte vräka någon för att hen inte följer hyresvärdens hemmasnickrade regler, och bra är väl det.J JohanLun skrev:En hyresvärd kan visst ha regler för boende, men överträdelsen påverkar knappast denna händelse utan möjlighen att man kan vräka nån som inte följer regler (men det är svårt att vräka ens knarkare så...)
Här är vi för en gångs skull överens Nissens, kattkiss i ett bilsäte är nog svårt att få bort. Ozon gör magi, men inte så stor magi. Tyvärr minskar bilars värde vid "olyckor" och försäkringsbolag gör likadant, de lagar och fixar på vedertaget sätt men ersätter inte någon minskning för att en reparerad bil är värd mindre än en som är "olycksfri". Jag har varit med om olyckor pga klantiga andra personer som orsakat skada och det innebär alltid en olägenhet för den som drabbas som man inte får ersättning för även omak med hyrbil och verkstadsbesök mm.
Ja, vi har nog samma syn på det där med bilen. Enda möjligheten är att ta ur alla textilier, sanera bilen invändigt och sedan sätta in nya textilier/säten etc. På det viset kan man undvika en värdeminskning på bilen. Men 5000:- lär inte räcka långt.
Ozon kan iallafall fixa rökskadade bilar, en bekant fick sin bil totalt "förstörd" i en brand i ett garage (dvs garaget rökfylldes så alla bilar skadades utan att brinna upp), försäkringsbolaget polerade exteriör och ozonsanerade interiör. Det blev tydligen över förväntan. Tror ändå de sålde bilen.Nissens skrev:
En hyresvärd kan inte vräka någon för att hen inte följer hyresvärdens hemmasnickrade regler, och bra är väl det.
Ja, vi har nog samma syn på det där med bilen. Enda möjligheten är att ta ur alla textilier, sanera bilen invändigt och sedan sätta in nya textilier/säten etc. På det viset kan man undvika en värdeminskning på bilen. Men 5000:- lär inte räcka långt.
Ganska många beg bilar har barnkräks, kiss, utspilld mjölk osv i sig och luktar illa. Många har barn och hundar som snuskar ned rätt mycket. Värdet minskar nog bara om den luktar så illa den inte går att sälja (dvs om det luktar vid försäljningstillfället). Men jag förstår helt, det är inte kul. Jag hade trott en "drulle" tagit detta, men försäkringsbolag är experter på att komma undan...
Sanera och skicka en räkning till kattägaren. Hoppas att hon betalar.
Ett bra tips är att kolla om man haft källar, förråds eller bilar öppet och sen stänger och inte kommer vara där är att kolla så ingen katt smiter in. Trist för alla parter. Lika kolla under bilen, speciellt på tysta elbilar.
Jag vet att Nissens kommer säga att det är kattägarens ansvar, men till skillnad från Nissens tycker jag man kan vara pragmatisk. Jag tittar åt båda hållen i en korsning även om det är högerregeln. Tar man sitt ansvar som människa så kan man behöva ta ansvar för sådana som inte tar ansvar själva. Därför tycker jag det även är ok att betala en hög skatt. Så länge folk vill väl har jag inget emot att hjälpa medmänniskor.
Jag vet att Nissens kommer säga att det är kattägarens ansvar, men till skillnad från Nissens tycker jag man kan vara pragmatisk. Jag tittar åt båda hållen i en korsning även om det är högerregeln. Tar man sitt ansvar som människa så kan man behöva ta ansvar för sådana som inte tar ansvar själva. Därför tycker jag det även är ok att betala en hög skatt. Så länge folk vill väl har jag inget emot att hjälpa medmänniskor.
Stackars katt! Att vara instängd i ett litet utrymme utan att ha en chans att ta sig ut är hemskt för vem som helst.J JohanLun skrev:
Tur att bilen inte stod parkerad i starkt solsken.
Ja, man får anta den stod i skugga annars hade katten nog inte överlevt. Vilken plåga att dö instängd i en bil. Tyvärr många hundar som drabbas. Ser man ett djur eller ännu värre barn i en stekhet bil bör man stanna vid och om ingen mycket snart tillkännager sig krossa rutan.
Curiosity killed the cat...
Curiosity killed the cat...
Var ute förra veckan och plockade kattbajs under sovrumsfönsterna, det stank vedervärdigt. De har ju fått för sig att det är deras toalett, torrt och lättgrävt p g av takfotens utstick. Efter att gjort av med ett par m3 vatten för att skölja jorden gav jag växterna lite näring, järnsulfat, och ännu, en vecka senare har det inte varit en lort på platsen. Bara ett tips.
Vill samtidigt framhålla att katterna måste ju skita de med så de får gå nån annan stans om de inte gillar järnsulfat, jag kan i alla fall öppna och vädra utan att få kväljningar.
Inte tror jag att det kan vara farligt, det har ju och ges till både växter och djur som näringstillskott.
Detta var mycket OT. Anledningen är att jag inte vill starta en ny tung tråd för att dela med mig av min erfarenhet.
Vill samtidigt framhålla att katterna måste ju skita de med så de får gå nån annan stans om de inte gillar järnsulfat, jag kan i alla fall öppna och vädra utan att få kväljningar.
Inte tror jag att det kan vara farligt, det har ju och ges till både växter och djur som näringstillskott.
Detta var mycket OT. Anledningen är att jag inte vill starta en ny tung tråd för att dela med mig av min erfarenhet.
Ja, detta är ju inte katternas fel. Men deras ägare har ett ansvar ett ansvar i detta. Tyvärr brukar de skita(!) i det ansvaret....Marike skrev:
Var ute förra veckan och plockade kattbajs under sovrumsfönsterna, det stank vedervärdigt. De har ju fått för sig att det är deras toalett, torrt och lättgrävt p g av takfotens utstick. Efter att gjort av med ett par m3 vatten för att skölja jorden gav jag växterna lite näring, järnsulfat, och ännu, en vecka senare har det inte varit en lort på platsen. Bara ett tips.
Bra tips!Marike skrev:
Får ursäkta alla kapningar och utsvävningar. Jag står ju på katternas sida som du nog noterat, Men samtidigt kan jag tycka att din granne som har runt 5 katter (om jag fattat rätt) inte är en bra kattägare, vare sig denna uppfyller Nissens tro att inte göra rätt för sig eller ej. Men även om denne ger dig ersättning så är det inte bra för katterna att gå ute okastrerade. Eventuella grannar med en (1) egen katt kan jag tro också får bekymmer av detta. Tyvärr går det på många bra kattägare någon dålig, för det måste jag säga att dessa med 5-6-7 utekatter är något jag personligen aldrig stött på. Jag vet de som föder upp katter, men ska de vara värda nåt så får man absolut inte släppa ut dem och para sig med vem som helst.
Hoppas du kan prata med din granne för det verkar inte någon bra situation hos er. Kanske kan du övertala grannen till att försöka ge katterna nya hem och går inte det finns humana sätt att minska antalet katter om ägaren är med på det, utan att ta till de tortyrmetoder och smygdöda katter som nämnts i tråden och som jag förstått du tar avstånd från.